سخنگوی حزب اتحاد ملت:

خاتمی گفته قصد بازگشت به قدرت ندارد/ کاندیداتوری ظریف، گمانه‌زنی جریان رقیب است/ ترکیب انتخاباتی اصولگرایان، ترکیب همیشه بازنده بوده است

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۵:۴۰:۱۹
کد خبر: ۱۰۶۸۵۹۲
خاتمی گفته قصد بازگشت به قدرت ندارد/ کاندیداتوری ظریف، گمانه‌زنی جریان رقیب است/ ترکیب انتخاباتی اصولگرایان، ترکیب همیشه بازنده بوده است
چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری ظریف از سوی اصلاح‌طلبان جزو بحث‌هایی نیست که بتوان به عنوان اخبار قطعی روی آن تکیه کرد.

«حسین نورانی‌نژاد»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره که بسیاری به ویژه اصولگرایان،  محمدجواد ظریف را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این گمانه‌زنی‌ها اتفاقی طبیعی است که در آستانه هر انتخاباتی شکل می‌گیرد، بدین گونه که برخی گمانه‌زنی می‌کنند و گمانه‌زنی‌های خود را به عنوان خبر، منتشر می‌کنند یا بخشی نیز جنگ روانی یک جریان علیه جریان دیگر در قالب خبرسازی است تا از آن فیدبک دریافت کند یا ممکن است یک جریان برای جریان مقابل کاندیداتراشی کند یا اینکه تلاش می‌کند، کاندیدایی را بسوزاند.

او افزود: این گمانه‌زنی‌ها جزو بحث‌هایی نیست که بتوان به عنوان اخبار قطعی روی آن تکیه کرد بلکه بیشتر از منظر گمانه‌زنی، شایعات و بحث‌های جنگ روانی در آستانه انتخابات باید به آن‌ها نگاه کرد.

این عضو حزب اتحاد ملت درباره دغدغه اصلاح‌طلبان مبنی بر رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و اینکه آیا امکان گفتگوی دو طرف وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: درباره گفتگوی اصلاح طلبان و شورای نگهبان باید گفت اگر شورای نگهبان، مبنای قانونیِ مشخص و شفافی دارد که دیگر نباید طرف گفتگو باشد مگر اینکه شورای نگهبان را به عنوان یک طرف رقابت و ماجرای سیاست درنظر بگیریم که باید با آن گفتگو کرد و هر طرف امتیازاتی بدهد و امتیازاتی بگیرد. در حالی که اینگونه نیست و قرار است شورای نگهبان نهاد اجماعی و داور رقابت باشد و نه یک طرف رقابت.

نورانی‎نژاد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان طرفدار مذاکره بین همه جریانات سیاسی با یکدیگر هستند که یقینا باید انجام شود، افزود: متاسفانه تصوری که از شورای نگهبان شکل گرفته، به سمت یک جریان سیاسی است اما نباید با ورود به جنش گفتگوهایی که میان رقبای سیاسی صورت می‌گیرد، به این تصور رسمیت داد و آن را عادی ساخت.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره کاندیداهای مطرح و اینکه آیا اصلاح‌طلبان در میان خود یک چهره برجسته جدید و یا چهره جوان دارند؟ و اینکه تا چه حد در این باره شخصیت‌سازی صورت گرفته است؟ بیان کرد:  بنده با این بحث که شخصیت‌سازی در حوزه جوانان در میان اصلاح‌طلبان صورت نگرفته، موافقم. یکی از کم کاری‌های اصلاح‌طلبان این است که نتوانستند و یا تلاش نکردند تا از نسل دوم و سوم خودشان، نیروهای برجسته‌ای را تربیت و به جامعه معرفی کنند. بداقبالی نسل‌های جدید اصلاح‌طلبان هم این است که در دوره‌ای که باید کسب تجربه پیدا کرده و رشد می‌کردند، مصادف شد با دوره احمدی‌نژاد و 8 سال زندگی‌شان تحت تاثیر یک سویه‌نگری‌های دولت، از بین رفت. پس از آن دوران هم باز به جوانان فرصتی داده نشد و فضا برای کسب تجربه به خصوص جوان‌های پاری کار و جدی و امتحان پس داده اصلاحات فرصت بروز و ظهور چندانی داده نشد. این هم بحثی فراتر از شغل‌یابی است. بحث، بحث اشتغال نیست. بحث کسب تجارب اجرایی بالاست که تاثیر بسزایی در رفتار و تحلیل و نگرش سیاسی افراد هم می‌گذارد.

وی افزود: از پرورش نیروی اجرایی و مدیر که بگذریم، در سطح سیاست‌ورزی و در تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلبان، شرایط تا حدی بهتر است اما هنوز نیروهای میانسال و جوان در موقعیتی نیستند که ایده‌های نو و متفاوت آنها به راحتی از سد عادت‌های نیروی قدیمی‌تر بگذرد.

او ادامه داد: بسیاری از بزرگان اصلاح‌طلب ممکن است بسیاری از جوانان بااستعداد جریان خود را نشناسند و یا اطلاعی نداشته باشند که چنین سرمایه‌ای دارند؛ برای برخی از این جوانان هم فرصتی رخ نداده که بتوانند خودشان را اثبات کنند.

نورانی‌نژاد تاکید کرد: در حوزه سیاست‌ورزی، اگر فضا برای جوانترها باز نشود مدل‌های سیاست‌ورزی از همان الگو‌های تکرار شده، خارج نخواهد شد. البته در حوزه سیاست‌ورزی، تغییر و تحولاتی با منشا نیروهای جوان و میانسال صورت گرفته و این نیروها، موقعیت‌های نسبتا تاثیرگذارتری نسبت به گذشته دارند.

او با بیان اینکه در حوزه توجه به جوانان، وضعیت اصولگرایان بهتر است، عنوان کرد: اصول‌گرایان به چند دلیل وضعیت بهتری دارند. نخست به دلیل تاکیدات بسیار رهبری در حوزه جوانان است که در آن جریان، تاثیر بیشتری دارد. دوم اینکه آنها با موانعی که تحت عنوان حراست‎ها یا بازرسی‌های نهادهای امنیتی برای جوانان اصلاح‌طلب ایجاد می‌شود، چندان روبرو نیستند و امکان رشد خیلی بیشتری دارند. سوم اینکه نسل قدیمی اصولگراها با شکست‌های متعدد در انتخابات‌های مختلف، جایگاه‌شان در مقایسه با اصلاح‌طلبان، کرارا تضعیف شده است و جوانان آنها با این عنوان، شخصیت‌های مُسن خود را کنار زدند.

وی ادامه داد: یک سری تغییرات گفتمانی در جریان اصولگرایی که گفتمان آنها را به گفتمان رادیکال‌تری تبدیل کرد نیز در این گذار نسلی نقش داشته است و البته می‌توان بر کشیدن جوان‌ترهای اصول‌گرا، موجب رادیکال‌تر شدن مواضع آن جریان شد.

سخنگوی حزب اتحاد ملت ادامه داد: در مقابل در جریان اصلاح‌طلب، نسل اول، در اکثر مواقعی که توانستند حضور پیدا کنند رقیب خود را شکست داده بودند و به همین دلیل موقعیت شان در درون جناح خودشان نه تنها تضعیف نشد بلکه تقویت شد، چرا که هر زمان مجال رقابت بوده اصلاح‌طلبان پیروز شده‌اند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه ترکیب اصولگرایان ترکیب همیشه بازنده در انتخابات بوده است، تاکید کرد: از این رو طبیعی بود که در درون تغییراتی ایجاد شود و جوانگرایی، بیشتر صورت گیرد.

نورانی‌نژاد درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه با خاتمی درباره حضور در انتخابات 1400 مذاکره‌ای شده یا خیر؟ اشاره کرد: در این باره چیزی نشنیده‌ام؛ شخص آقای خاتمی قبلا پاسخ این گمانه‌زنی‌ها را داده‌اند و در قالب صحبت ویدیویی که چند ماه پیش داشتند، گفتند که قصد بازگشت به قدرت را ندارند.3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز