یک چهره سیاسی اصلاح طلب:

خاتمی همچنان رهبر اصلاحات است/ اگر گفتگویی هم با ظریف صورت گرفته به نمایندگی از اصلاح‌طلبان نبوده است/ با موسوی خوئینی‌ها صحبتی نشده است

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۲۳:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۶۹۷۴۴
خاتمی همچنان رهبر اصلاحات است/ اگر گفتگویی هم با ظریف صورت گرفته به نمایندگی از اصلاح‌طلبان نبوده است/ با موسوی خوئینی‌ها صحبتی نشده است
یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: درباره ریاست شورای عالی سیاستگذاری با آقای موسوی خوئینی ها صحبتی نشده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ در حالی که اخیرا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت و گویی موضع خود را مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات 1400 تکرار کرد اما به نظر می‌رسد، اصولگرایان او را کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان می‌دانند در این ارتباط «عزت‌الله تقواییان»، دبیر کل مجمع دانش‌ آموختگان ایران و رئیس پیشین شورای هماهنگی اصلاحات، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اصلاح‌طلبان هیچ گفتگویی با ظریف نداشتند به خصوص در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور که در حال نظرخواهی، هستیم و تا حدودی نیز، نظرات صاحب‌نظران را درباره مانیفست و ساختارها جویا شده‌ایم. هنوز گفتگوی جدی درباره کاندیدا مطرح نکرده‌ایم؛ صحبت هایی هم که شده درباره، کاندیداها نبوده و این‌ها، گمانه‌زنی اصولگرایان است و یقینا، چنین بحث‌هایی صورت نگرفته است. 

او با بیان اینکه اگر احتمالا کسی هم با ظریف صحبتی کرده، این گفت و گو با همه اصلاح طلبان صورت نگرفته است، ادامه داد: خبر ندارم کدام جریان اصلاح طلب با ظریف مذاکره کرده،  هرچه بوده به نمایندگی از اصلاح‌طلبان نبوده است. 

تقواییان در پاسخ به این سوال که ابزار انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات 1400 چیست؟ آیا شورای عالی کنار گذاشته می‌شود یا اصلاح شده به کار خود ادامه می‌دهد؟ بیان کرد: در حال حاضر، در حال جمع بندی نظراتی که در این باره دریافت کرده‌ایم، هستیم؛ نظراتی که از صاحبنظران و احزاب دریافت کرده‌ایم به ویژه نظرات احزاب درباره آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و بحث رصد انتخابات گذشته و آینده است که در حال، جمع بندی آنها هستیم. پس از جمع بندی یک مانیفستی تهیه خواهیم کرد و براساس مانیفست جدید، ساختار جدیدی را تعریف خواهیم کرد؛ حال ممکن است نامش شورای عالی سیاست گذاری باشد زیرا با نام مشکل نداریم، بلکه ساختار و ترکیب مهم است.

او درباره تغییرات در ساختار اظهار کرد: قطعا ساختارها اصلاح و بهتر خواهد شد چراکه بیشترین بحث روی مسأله اشخاص حقیقی بوده است. ما یقینا باید اشخاص حقیقی بانفوذ و توانمند، در سیستم شورای عالی داشته باشیم وگرنه، احزاب که همان احزاب هستند و شورای هماهنگی دارای سی حزب بود که اخیرا، دو حزب دیگر هم به آن اضافه شد و اکنون 32 حزب هستند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که درباره ریاست شورای عالی سیاستگذاری با موسوی خوئینی ها  صحبتی شده یا خیر؟ تاکید کرد: خیر بحثی مطرح نشده است و در این زمینه صحبت نکرده ایم چون هنوز ترکیب را تعریف نکرده‌ایم. نمی توانم زمان بدهم که چه زمانی مانیفست، طراحی می شود و این جمع بندی ها باید در کمیسیون سیاسی شورای هماهنگی، مطرح  و آماده شود و بعد در صحن هماهنگی شورای اصلاحات، بیاید و جمع بندی شود. این پروسه زمان بر است ولی قرار بر این بوده که تا آخر مهرماه، این جمع بندی صورت گیرد.

تقواییان در پاسخ به این سوال چه اختلاف نظرهایی وجود دارد که موجب تاخیر در معرفی ابزار انتخاباتی اصلاح‌طلبان شده است؟ گفت: مشکلی در این باره وجود ندارد. به هر حال یک سری تجربیاتی در سال 94 و 96 در شورای عالی وجود داشته که اکنون در حال بازنگری است. به هر حال وقتی با یک ساختار کار می کنید نقاط قوت و ضعیف آن را متوجه می شوید. در واقع جمع بندی احزاب حقوقی عضو شورای هماهنگی، حتی حقیقی‌ها  این بود که در انتخابات 98 وقتی دیدیم که لیست نداریم، خصوصا آقای عارف مصر بودند که در انتخابات لیست بدهیم زمانی که رأی گیری کردیم 90 درصد یعنی در واقع احزاب، حدود 60 درصد عضو بودند و بقیه اشخاص حقیقی بودند و خود این اکثریت 90 درصدی اشخاص حقیقی گفتند که ما، لیست نداریم و نمی توانیم  لیست بدهیم و عملا شورای نگهبان با سیاست هایش، اصلاح طلبان را حذف کرده است؛ این نشان می دهد که اکثریت معتقد بر این بودند که این ساختار ضعیف است و به این تشخیص رسیده اند که باید، اصلاح شود. مشکلی برای آینده نیست و این نقطه ضعفی است که تشخیص داده شده و باید اصلاح شود و این اصلاح دادن، زمان بر است.

او در پایان عنوان کرد: به هر حال صاحب نظران هر کدام نظرات مختلفی دارند و ما هم عضو شورای هماهنگی هستیم و باید چارچوبی باشد که همه احزاب، بپذیرند. ابتدا باید یک مانیفست تعریف شود و براساس آن مانیفست نیز بتوانیم، ساختار را تعریف کنیم. درباره ساختار شورای عالی از لحاظ ترکیب که چه اعضایی حقیقی باشند، بحث است. البته این را بگویم که در واقع ما لیدر اصلاحات را خاتمی می دانیم و فرد دیگری را در اصلاحات جایگزین نکرده‌ایم، حالا یکسری محدودیت های قانونی است که او نمی‌تواند خودش به طور مستقیم، رییس شورای عالی شود در نتیجه اصلاح‌طلبان به دنبال این قضیه هستند که شورای عالی را براساس مانیفست، بچینیم.3

نظر شما