جنبش عدم تعهد بر حل وفصل منازعه ارمنستان و آذربایجان تأکید کرد

۱۳۹۹/۰۷/۱۸ - ۲۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۷۲۱
جنبش عدم تعهد بر حل وفصل منازعه ارمنستان و آذربایجان تأکید کرد
نشست عالی‌رتبه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای خواستار حل وفصل هرچه سریع‌تر منازعه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشست عالی رتبه اعضای جنبش عدم تعهد روز جمعه در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی و با شعار «۶۵ سال پس از باندونگ؛ جنبش عدم تعهد، متحد و کارآمد در برابر چالش های جهانی از جمله کووید- ۱۹» برگزار شد.
از ایران نیز محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه شرکت و سخنرانی کرد.
در این نشست، علاوه بر معاون وزیر امور خارجه ایران، وزیران خارجه و دیگر مقامات سیاسی حدود ۶۰ کشور عضو جنبش نیز هر یک ضمن ایراد سخنرانی حول مهم‌ترین موضوعات سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی و چالش‌های جهانی از جمله شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹، مواضع کشورهای متبوع خویش را در چارچوب دستور کار نشست، بیان کردند.
جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکراتی تصویب بیانیه سیاسی نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد نقشی فعال ایفا کرد و چندین مورد بندهای پیشنهادی ایران حاوی محکومیت اقدامات یکجانبه گرایانه و سیاست تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ضرورت تقویت چند جانبه‌گرایی و اهمیت تضمین دسترسی کشورها به خدمات و تجهیزات پزشکی و درمانی و دارو به منظور افزایش ظرفیت مقابله آنها با ویروس کرونا مندرج در بیانیه مزبور به تصویب نشست وزیران امور خارجه جنبش رسید.
نشست امروز وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد که در سایه درگیری نظامی اخیر جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و ویروس کرونا برگزار شد، علاوه بر تصویب یک بیانیه سیاسی در ۳۶ بند مشتمل بر موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین المللی، پیش‌نویس یک بیانیه سیاسی ویژه پیشنهادی جمهوری آذربایجان در خصوص درگیری های اخیر این کشور با ارمنستان را نیز بررسی و تصویب کرد. 
بیانیه اخیر با تأکید بر حمایت این جنبش از حل و فصل منازعه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تمرکز دارد.

نظر شما