افغانستان، ترکمنستان و آمریکا بر افزایش همکاری تجاری تاکید کردند

۱۳۹۹/۰۷/۱۸ - ۲۲:۳۰:۰۶
کد خبر: ۱۰۷۰۷۵۰
افغانستان، ترکمنستان و آمریکا بر افزایش همکاری تجاری تاکید کردند
مقامات وزارت خارجه افغانستان، ترکمنستان و آمریکا در بیانیه‌ای سه جانبه بر همکاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین خود تاکید کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دفتر سخنگویی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد : دیوید هیل معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان و رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان روز گذشته نشست مجازی تشکیل دادند.
شرکت‌کنندگان این نشست مجازی بر بیانیه‌ای توافق کردند که به شرح زیر است:
-با تعهد به همکاری مشترک بیشتر در حمایت از امنیت منطقه‌ای، رشد اقتصادی و توسعه،  از کشورهای منطقه و جامعه بین المللی می‌خواهند از مذاکرات صلح افغانستان، اطمینان از حمایت رهبری افغان‌ها در مذاکرات صلح برای افغانستان متحد، حاکم، دمکراتیک و سعادتمند که صلح را برای خود و منطقه تقویت می‌کند، حمایت کنند.
-حفظ و ارتقای دستاوردهای دموکراتیک سازی و حقوق بشر که طی ۱۹ سال گذشته توسط افغان‌ها بدست آمده است، به عنوان شرط لازم برای صلح پایدار.
-بهبود همکاری‌های امنیتی و تشدید تلاش‌های مشترک برای مقابله با تهدیدات فرامرزی، رسیدگی به موضوعات امنیتی همچون تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و مهاجرت غیرقانونی.
-شناسایی و حمایت از فرصت‌های افزایش روابط بین مردم افغانستان ، ترکمنستان و ایالات متحده آمریکا.
-ارتقای مشارکت و حمایت معنادار زنان در تمام کارهایی که آنها برای پیشرفت صلح، امنیت و رشد اقتصادی در منطقه انجام می‌دهند.
-ارتقای تجارت بین افغانستان، ترکمنستان و ایالات متحده آمریکا با بررسی محدودیت‌های قانونی در تجارت و افزایش کارایی رویه‌های گمرکی تحت موافقتنامه موجود در آسیای میانه.
-افزایش همکاری در استفاده و بهبود کریدور لاجورد و شناسایی سایر پروژه‌های حمل و نقل که افغانستان، ترکمنستان و ایالات متحده آمریکا می‌توانند برای افزایش تجارت در منطقه همکاری کنند.
-حمایت از پروژه‌های همکاری در زمینه ساخت و توسعه شبکه‌های حمل و نقل که آسیای میانه را از طریق افغانستان به آسیای جنوبی متصل می‌کنند.
-همکاری برای شناسایی و اجرای پروژه‌های زیربنایی از جمله پروژه‌های تقسیم منابع انرژی همچون پروژه برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان (TAP) و پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند(TAPI).
-افزایش تعامل بشردوستانه بین مردم خود از جمله از طریق هماهنگی برای مقابله با همه‌گیری فعلی، بحران‌های بهداشت عمومی در آینده و بلایای طبیعی.
-ارتقای برابری و توانمندسازی اقتصادی زنان که می‌توانند به عنوان محرک پاسخ و بهبودی تاثیرات همه‌گیری کنونی و فراتر از آن عمل کنند. 
-تعامل در مذاکرات پیش روی ترکمنستان ، افغانستان و آمریکا که می‌توانند پشتیبانی خود را برای پروژه ها و اهداف مشترک تجدید کنند، فرصت‌های جدیدی را برای همکاری کشف کنند و برای آینده‌ای امن و مرفه برای آسیای میانه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز