سخنگوی شورای نگهبان:

ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع است

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۱۰:۴۶:۴۹
کد خبر: ۱۰۷۰۹۳۶
ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند؟ گفت: ثبت نام بلامانع است و بحث‌های دیگر، باید به تدریج حل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری خود در گزارشی از مصوبات شورای نگهبان گفت:  6 مصوبه مجلس عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد. به طرح مالیات بر خانه های خالی ایراداتی وارد شد. در این طرح، تعریفی از خانه خالی نشده بود و مدت را 4 ماه در نظر گرفته بودند که اگر ملک انتقال یافت، این 4 ماه ادامه می یابد و یا از نو شروع می شود. همچنین در این طرح اتمام عملیات ساختمانی مشخص نبود. فقها اعلام کردند که این موضوع امر ضروری است و باید ذکر شود تا در صورت ضرورت، این حکم باشد و پس از آن، اصلاح شود. این مصوبه به مجلس رفت اصلاحاتی صورت گرفت و الان در دستورکار شورای نگهبان است.

او در رابطه با طرح قیر رایگان گفت: به طرح قیر رایگان ایراد وارد شد و این طرح، مغایرت با اصل 152 قانون داشت، که مبحث بودجه ای است. تخصیص قیر بدون معیار مشخص تعیین شده بود. واگذاری اعتبار به شرکت ملی نفت بدون دخالت شرکت ملی نفت هم، محل ابهام بود.

کدخدایی درباره کاندیداتوری زنان در 1400 گفت: تا الان شرایطی را لحاظ کرده ایم. اصل 115 و قانون انتخابات شرایطی را ذکر کرده که باید کاندیداها این شرایط را، داشته باشند. الان چیزی نمی گویم تا مصوبه مجلس را دریافت کنیم. ممکن است شرایط کمی تر شود اما خارج اصل 115 نمی توانند، شرایطی را اضافه کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند؟ گفت: ثبت نام بلامانع است و بحث‌های دیگر باید به تدریج، حل شود.

کدخدایی درباره تحریم بانک های ایران توسط آمریکا بیان کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت خارجه باید پاسخ دهند. در برخی مراجع بین المللی این امکان هست انها تلاش می کنند تا با جوابیه حقوقی، پاسخ امریکا را بدهند.

او با اشاره به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: منتظر هستیم مصوبه را دریافت کنیم در این مدت هم، نظر مشورتی می دهیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره دعوای بین مجلس و وزارت کشور در قانون انتخابات مجلس وجود دارد، شورای نگهبان به کدام قانون تمایل دارد گفت: برای شورای نگهبان مصوبه نهایی مجلس اعتبار دارد. این که چگونه مصوبه‌ای در مجلس در قالب طرح از سوی نمایندگان باشد یا لایحه از سوی دولت باشد یا حتی طرح از سوی شورای عالی استان‌ها برای ما هیچ تفاوتی نمی‌کند و معمولاً دخالتی در این آیین‌نامه داخلی و شیوه رسیدگی مجلس نداریم هرچه که مصوبه نهایی شد نهایتا شورای نگهبان نسبت به آن اظهار نظر می کند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شورای نگهبان عامدانه رجال سیاسی را تعریف نمی‌کند و چرا شورای نگهبان تاکنون مشخصا اعلام نکرده که رجل سیاسی به چه کسانی اطلاق می شود گفت: رجال سیاسی  بعد از این که در سیاست‌های کلی به شورای نگهبان تکلیف شد که تعیین شاخص کنند، این شاخص‌ها تعیین شد و برای مجلس هم ارسال شده است بنابراین ما وظیفه مان را از این جهت انجام دادیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تعیین شاخص‌ها برای رجل سیاسی مذهبی یا مدیر بودن یا مدبر بودن یک امر ساده‌ای نیست که ما بگوییم چند پارامتر اگر وجود داشته باشد فرد رجل سیاسی مذهبی، مدیر و مدبر  است.  الان که در مجلس دارند اصلاح می‌کنند شما روزانه می‌بینید که نسبت به این مصوبه اظهارنظر می شود و بحث های متفاوت مطرح می‌شود. اینکه رجال سیاسی مدیر یا مدبر بودن مشروط به اینکه برنامه داشته باشد یا مشاورین خود را معرفی کند یا سابقه کار داشته باشد یا سن خاصی داشته باشد مسائلی است که واقعاً خیلی از جهت مفهومی قابل بحث و قابل مباحثه است. از این جهت مسئله ساده‌ای‌ هم نیست و امیدواریم که مجلس بتواند معیارهای روشن‌تری را تعیین کند و شورای نگهبان هم بتواند در چهارچوب آنها، این تعریف را بپذیرد که این مشکل حل شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کناره گیری وی از شورای نگهبان جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دوره فعالیت ما در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و الزاماً بعد از آن باید از این سمت کنار برویم. در انتخابات هم اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت نام هم نکردیم مشخص می‌شود.

نظر شما