هواپیمای حامل مقامات افغان دچار حریق شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۲۴۱
هواپیمای حامل مقامات افغان دچار حریق شد
یک هواپیمای خصوصی خطوط هوایی افغانستان درحالی در آسمان کابل دچار حریق شد که چند مقام دولتی جزو مسافران آن بودند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پایگاه خبری "دیدپرس" افغانستان گزارش داد، این هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت خصوصی "کام ایر Kan Air" حوالی ساعت ۹ صبح امروز (به وقت محلی) در حالی که داشت از ولایت بدخشان در شمال افغانستان وارد کابل می شد و در فروگاه پایتخت بر زمین می نشست، از ناحیه یک موتور آن در آسمان دچار حریق شد.

نعیم صالحی، سخنگوی اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) افغانستان ضمن تایید این خبر به خبرنگاران گفت که این هواپیمای کوچک شرکت کام‌ایر با ۳۵ سرنشین با وجود حریق، به راحتی توسط خلبان آن بدون اینکه آسیبی به سرنشینانش وارد شود بر زمین نشست.

گزارش ها حاکی است که احمدضیاء مسعود، معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان، امان‌الله گذر، از فرماندهان جهادی و همایون هریرود، عضو مجلس نمایندگان افغانستان از سرنشنیان این هواپیما بوده اند که چند روز قبل با هدف تجلیل از نهمین سالگرد درگذشت برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان به بدخشان زادگاه او سفر کرده بودند.

اجمل سیلاب، از دستیاران احمدضیا مسعود در این خصوص گفت که یک پروانه این هواپیما در منطقه گذرگاه سالنگ دچار مشکل فنی شد و آتش گرفت اما به دلیل وزش باد به زودی خاموش شد.

اگرچه برخی رسانه‌های داخلی افغانستان خبر دادند که یک موتور این هواپیما در هوا آتش گرفته است اما سیلاب از خرابی پروانه آن خبر داد و تاکید کرد که هواپیما مذکور مسیر باقیمانده تا کابل را به سختی طی کرده و در فرودگاه کابل نیز پروانه دیگر آن غیرفعال شد.

از طرف دیگر اداره هوانوردی ملکی افغانستان هرگونه آتش گرفتن این هواپیما را رد کرده و با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این هواپیما صرفا دچار یک حادثه معمولی الکتریکی شده بود که ندرتاً در پروازها رخ می‌دهد و به گونه ای بود که خلبان به راحتی توانست هواپیما را بر زمین بنشاند تا کسی دچار آسیب نشود.

شرکت کام‌ایر یک شرکت هوایی خصوصی افغانستان است که در کنار پروازهای خارجی در حال حاضر در نزدیک به ۱۰ ولایت افغانستان از جمله ولایات غور، بامیان و بدخشان، پروازهای داخلی نیز انجام می‌دهد.

درحال حاضر فقط دو شرکت هواپیمایی، شرکت دولتی آریانا و شرکت خصوصی کام‌ایر در افغانستان فعال هستند که بر اساس گزارش سال گذشته وبسایت رده‌بندی خطوط هوایی (airlineratings.com) که به لحاظ فنی در میان ناامن‌ترین خطوط هواپیمایی جهان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌اند.

نظر شما