بررسی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری؛

کدخدایی و رویای ۱۴۰۰؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۰۵:۱۶:۳۰
کد خبر: ۱۰۷۱۳۰۶
کدخدایی و رویای ۱۴۰۰؟
دو پهلو بودن پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به شائبه کاندیداتوری‌اش، به نوعی این ابهام را ایجاد کرده که آیا او که پس از سال‌ها، به اظهارنظر در حیطه تایید یا رد صلاحیت‌های انتخاباتی پرداخته و طی چند دوره اخیر نیز، در بطن انتخابات بوده، برای نخستین بار خود را در معرض آزمون انتخاباتی، آن هم در قامت ریاست جمهوری قرار خواهد داد یا خیر؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ همزمان با گرم تر شدن تنور انتخابات، اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر حضور عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در قامت کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری 1400 نیز شنیده شده اما او خود در این باره به اما و اگرهایی متوسل شده و به رسانه‌‎ها می‌گوید: «اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت‌نام هم نکردیم مشخص می‌شود.» دو پهلو بودن پاسخ کدخدایی به شائبه کاندیداتوری‌اش، به نوعی این ابهام را ایجاد کرده که آیا او که پس از سال‌ها، به اظهارنظر در حیطه تائید یا رد صلاحیت‌های انتخاباتی پرداخته و طی چند دوره اخیر نیز، در بطن انتخابات بوده، برای نخستین بار، خود را در معرض آزمون انتخاباتی، آن هم در قامت ریاست جمهوری قرار خواهد داد یا خیر؟

پاسخ  به این سوال که اکنون به دنبال برخی گمانه‌زنی‌‎های رسانه‌ای مطرح شده را به گفته کدخدایی، باید در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری 1400 جستجو کرد. کدخدایی، روز گذشته در نشست خبری گفت: «دوره فعالیت ما در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و الزاماً بعد از آن باید از این سمت کنار برویم. در انتخابات هم اگر ثبت نام کردیم مشخص می‌شود و اگر ثبت نام هم نکردیم مشخص می‌شود.»

این اظهارات مبهم سخنگوی شورای نگهبان در حالی مطرح شده که چندی پیش، خبرهای غیر رسمی حاکی از این بود که او در حال بررسی کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است؛  البته ماجرای گمانه‌زنی‌ها درباره ورود کدخدایی به رقابت‌های انتخاباتی 1400 به این خبرهای غیررسمی منتهی نشده و حتی برخی شنیده‌ها، این ورود را تا فاز جدی شدن برده‌اند؛ با این گزاره‌ که برخی شخصیت‌های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا از  کدخدایی خواسته‌اند برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ثبت نام کند و وارد کارزار انتخاباتی شود.

به بیانی دیگر این گزاره‌های غیررسمی به دنبال مصاحبه کدخدایی بیشتر شد چراکه او در شهریورماه سال جاری در گفتگو با روزنامه اطلاعات، اعلام کرده که دیگر تمایلی برای حضور در شورای نگهبان ندارد و تیر ماه نیز از قائم مقامی دبیر شورای نگهبان کناره گیری کرده است.»

گذشته از اینکه آیا کدخدایی برای 1400 خواهد آمد یا خیر، به نظر نمی‌رسد سخنگوی شورای نگهبان، حداقل از سوی اصلاح‌طلبان مورد حمایت قرار گیرد چراکه طی سال‌های اخیر، همواره مورد انتقاد جریان‌های سیاسی به ویژه مورد انتقاد اصلاح‌طلبان و هر از گاهی هم اصولگرایان و مستقلین، بوده است اما به رغم همه اینها، بسیاری او را چهره‌ای نزدیک به اصولگرایان می‌دانند؛ هر چند او خود تلاش دارد بگوید فراجناحی است و بر حاکم نبودن نگاه سیاسی در درون شورای نگهبان، تاکید کرده است؛ اما به باور بسیاری، تجربه انتخابات‌های سال گذشته نشان داده که این نگاه فراجناحی و یا به بیانی مستقل بودن یک کاندیدا، به نظر نمی‌رسد در میان مردم، آنگونه که باید باورپذیر و قابل پذیرش باشد.

به هر روی هر چند گمانه‌زنی‌ها و تفاسیر متفاوتی از اظهارنظرات کدخدایی درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شده و می‌شود اما به باور بسیاری، این گزاره‌ها و شائبه‌های احتمالی می‌تواند تنها برای گرم کردن تنور انتخابات باشد.  

کدخدایی که در حال حاضر سخنگوی شورای نگهبان است از کاربران فعال فضای مجازی به ویژه توییتر است تا جایی که بسیاری از اظهارنظرات توییتری‌اش، خبرساز بوده. او طی سال‌های اخیر، رسانه‌ای‌تر شده و با  بسیاری از رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است. به عنوان مثال، یکی از اظهارنظراتش در ارتباط با انتخابات 1400 مربوط به کاندیداهای رد صلاحیت‌شده بود که گفته است: «توصیه می‌شود کسانی که در دوران قبل، صلاحیت آنها تایید نشده است، در این دوره انتخابات شرکت نکنند.» که این توصیه به مذاق بسیاری خوش نیامد و افرادی مانند محمد غرضی، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارنظر کدخدایی به خبرنگار سیاسی برنا گفته است: «ما کار خودمان را می‌کنیم آقای کدخدایی و عزیزان دیگر هم کار خودشان را کنند!»

عباسعلی کدخدایی الیادرانی که متولد سال 1340 در شهر اصفهان است علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، نماینده مقام معظم رهبری در هیات عالی حل اختلاف قواست و در دانشگاه تهران نیز حقوق بین‌الملل، تدریس می‌کند.  او یکی از اعضای حقوقدان است که از تیر ۱۳۹۵ در این سمت مشغول به کار است.

 سخنگوی فعلی شورای نگهبان در تاریخ ۲۹ خرداد ماه ۹۵ طی حکمی از سوی آیت‌الله جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

او که کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه تهران دارد پس از اتمام تحصیل در وزارت سپاه سابق مشغول به کار شد و پس از پایان جنگ ایران-عراق جهت ادامه تحصیل به انگلستان بورسیه شد و کارشناسی ارشد و دکتری در حقوق بین‌الملل را از دانشگاه هال انگلستان اخذ کرد؛ در زمان ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، به همراه سید قاسم زمانی، محمد شریف و غلامرضا رفیعی اولین مطالعات حقوقی در زمینه ماهواره‌ها و پخش مستقیم آن‌ها را در دفتر مطالعات حقوقی اداره کل حقوقی سازمان و تحت مدیریت قربانعلی مهری انجام دادند، که حاصل آن سه جلد کتاب است.

کدخدایی عضو هیات علمی و استاد تمام گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او مدتی رئیس مرکز تحقیقات شورای نگهبان و پس از آن رئیس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز بود. وی مقالات بسیاری در زمینه حقوق اساسی و حقوق بین‌الملل در نشریات تخصصی حقوق، به چاپ رسانده‌ است.

او پیشتر از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ نیز عضو شورای نگهبان (در دوره‌های چهارم و پنجم)، و از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ (دوره ششم) قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود.

دوره قانونی کدخدایی و دو عضو دیگر تا ۲۵ تیر ۱۳۹۲ به پایان رسید و وی با کم آوردن تنها یک رای در مجلس شورای اسلامی نتوانست حقوقدان شورای نگهبان بماند  اما در تیر ۱۳۹۵ مجدداً از سوی مجلس به عضویت شورای نگهبان، انتخاب شد. 6

نظر شما