کارشناس مسائل بین الملل:

ترامپ با وجود رأی پایین می‌تواند در کاخ سفید بماند/ دوران پوپولیست در ایران به اتمام رسیده است/ بایدن به دنبال برجام ۲ و ۳ است

۱۳۹۹/۰۷/۲۰ - ۱۰:۵۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۷۱۵۴۳
ترامپ با وجود رأی پایین می‌تواند در کاخ سفید بماند/ دوران پوپولیست در ایران به اتمام رسیده است/ بایدن به دنبال برجام ۲ و ۳ است
کارشناس مسائل بین الملل گفت:ساختار سیاسی امریکا این اجازه را به ترامپ می دهد که با وجود رای پایین در کاخ سفید بماند.

به گزارش گروه خبر خبرگزارى برنا، نشست تاثیر انتخابات آمریکا بر تحولات منطقه اى و بین المللی روز یکشنبه با حضور فؤاد ایزدی و ابراهیم متقی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست ایزدى در رابطه وضعیت انتخابات امریکا گفت: در نظرسنجی ها بایدن از ترامپ سبقت گرفته است و در یک هفته گذشته بیشتر جلو افتاده است. ترامپ به این سمت می رود که اگر بتواند انتخابات به شکایت و دعوا بکشاند. البته ساختار سیاسی امریکا این اجازه را به ترامپ می دهد که با وجود رای پایین در کاخ سفید بماند.

وی افزود: در ساختار سیاسی آمریکا اگر مردم به پای صندوق های رای نروند، خللی در روند انتخابات بوجود نمی‌آید. در حقیقت به دلیل وضعیت قانون اساسی آمریکا ترامپ می‌تواند شکست بخورد و در کاخ سفید بماند. رییس جمهور آمریکا از دو طریق رای الکترال و مجلس نمایندگان به قدرت می‌رسد. لذا ترامپ برای ماندن در کاخ سفید دو مسیر را دارد.البته اختلاف نظر در رابطه با نتایج انتخابات آمریکا سابقه دارد همچنان که سال ٢٠٠٠ میان رقبای ریاست جمهوری تنش‌ها افزایش یافت و دادگاه عالی که باید بی طرف عمل می‌کرد، بر اساس سیاست های حزبی به جرج بوش پسر رای دادند. در حال حاضر حدود یک سوم قضات دادگاه عالی طرفدار ترامپ هستند.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا ٥٠ایالت دارند که ٢٦ آن دست جمهوری خواهان است، اظهار کرد: در ایالت ها هم ترامپ این وضعیت را دارد به این صورت که  ٨ ایالت از ٩ ایالت در دست جمهوری خواهان است، لذا اینجا هم به نفع ترامپ است. مزیت سوم ترامپ در مجلس نمایندگان است، به این ترتیب که اگر رای های الکترال رئیس جمهور متتخب به ٢٧٠ نرسد، رییس جمهور از طریق مجلس نمایندگان انتخاب می شود که در آنجا هم شرایط به نفع ترامپ است. بنابراین پیشی گرفتن بایدن از ترامپ در انتخابات به معنی این نیست که ١٣ آبان بایدن رییس جمهور شود. 

در ادامه نشست متقی با اشاره به پایه‌های تئوریک نظام سیاسی آمریکا گفت: انتخابات آمریکا تابعی از ساخت قدرت است. آمریکایی ها هیچ گاه به دنبال ساخت دموکراتیک نبودند بلکه به دنبال ساختار جمهوری هستند. بنابراین اندیشه آمریکایی جمهوری است و این جمهوریت با جمهوری آرمانی ما تفاوت دارد. در آمریکا بُعد سوم قدرت یعنی فریب و اغوا وجود دارد. ساخت قدرت در آمریکا نخبه گرایانه است که براین اساس فرقی نمی کند چه کسی مدعی باشد فضا به سمت آشوب نمی رود. به این ترتیب که فضای نخبه گرایی باعث می شود که بحران ها بسیار شدید نشوند. بنابراین این قبیل مسائل براساس نظام بروکراتیک حل و فصل می شود.

ایزدی در رابطه با تاثیر انتخابات آمریکا بر تحولات منطقه و بین المللی تصریح کرد: در ٤١سال گذشته ایران همیشه یکی از موضوعات انتخاباتی آمریکا بوده است، همچنان که ریشه سوپرایز اکتبر به تسخیر لانه جاسوسی می رسد و ریگان ترس این را داشت که کارتر بتواند جاسوسان را از ایران بگیرد که البته این دغدغه محقق نشد و در زمان ریگان جاسوس ها آزاد شدند. در هفته های اخیر ترامپ و بایدن بسیار در مورد ایران صحبت کردند همچنان که به شهادت سردار سلیمانی بسیار اشاره کردند و یا مصاحبه اخیر ترامپ در مورد ایران که با الفاظ رکیکی همراه بود، مصادیقی از این ادعاست. سیاست دولت ترامپ، فشار حداکثری بوده است، رئیس جمهور آمریکا به دنبال این بود که به اندازه‌ای به ایران فشار بیاورد که در ایران فروپاشی رخ بدهد و یا ایران در برابر آمریکا تسلیم شود. فشار اعمال شد و هزینه هم داشت و بی تاثیر در اقتصاد نبود اما فروپاشی رخ نداد و ایران تسلیم نشد و امتیاز بیشتری نداد و حتی بسیاری از امتیازاتی که براساس برجام داده بود، را پس گرفت.

این کارشناس مسائل آمریکا در رابطه با اینکه آیا با انتخاب مجدد ترامپ این شرایط ادامه پیدا می کند؟ خاطرنشان کرد: در آمریکا رسم نیست که فردی بیش از ٤ سال در پست وزارت خارجه بماند و مانند برخی کشورها فردی ٨ یا ١٦ سال وزیر خارجه بماند. قاعدتا به دلیل اینکه سیاست های ترامپ شکست خورده، باید اصلاح شود. 

ایزدی با تاکید براینکه گر بایدن اول بهمن به کاخ سفید بیاید سیاست‌های آمریکا تغییر می‌کنند، ادامه داد: بایدن با سیاست های ترامپ مخالف است. نقد آنها بر ترامپ این است که از برجام خارج شده است. لذا سیاست اینها این است که وارد گفتگو با ایران شوند و حداقل بر روی کاغذ به ایران امتیاز بدهند در حقیقت دموکرات ها به دنبال برجام ٢ و ٣ هستند.نکته حائز اهمیت این است که انتهای سیاست دموکرات ها ایجاد محدودیت در حوزه موشکی برای ایران است. در حقیقت جمهوری خواهان و دموکرات ها در تاکتیک ها با هم اختلاف دارند. این حالت فعلی در کشور که همه به دنبال نتایج انتخابات آمریکا هستند برای کشور خوب نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: چه بایدن بیاید و چه ترامپ، برای ایران فرقی نمی کند. باید اصلاحات اقتصادی را با توجه به توانمندی های داخلی انجام دهیم و  سیاست نگاه به شرق تقویت شود. همچنان که ظریف به چین سفر کرده است و این بسیار خوب است. اگر آمریکایی ها متوجه شوند که سیاست حداکثری شکست خورده و ایران منتظر این نیست که چه کسی در آمریکا بر روی کار می آید، وضعیت بهتر خواهد شد و فشارها کاهش می یابند.

متقی در ادامه با تاکید بر اینکه برگ ایران در انتخابات آمریکا تعیین کننده است، گفت: درگیر شدن با ایران مطلوب بسیاری از آمریکایی ها نیست،ترامپ در دیپلماسی اجبار، فشار و تحریم های فزاینده موفق نشد که به نتیجه‌ای برسد، تفکر آمریکایی بسیار اثبات گرایانه است. در حال حاضر ایران هم به لحاظ اقتصادی و منطقه ای شرایط مطلوبی ندارد و به این معنا نیست که این فضا باعث شود ایران در آینده با ترامپ گفتگو کند. در مجموع بازی ترامپ شکست خورده است و به همین دلیل ترامپ نمی‌تواند شگفتی ساز باشد همچنان که نتوانست بسیاری از وعده هایی که داده بود را به سرانجام برساند، ترامپ هم به این نتیجه رسیده است که در این دوره رقابت سختی خواهد داشت. در جهان روسیه، ترکیه، اسرائیل و جهان عرب از ترامپ حمایت می کنند و چین و کشورهای اروپایی از انتخاب مجدد ترامپ استقبال نمی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با اینکه همانطور که اشاره شد ترامپ از مزیت های بیشتری برای ابقا در قدرت را دارد، از طرفی بسیاری معتقدند که شرایط ایران برای روی کار آمدن یک فرد پوپولیست مهیا است، در صورتی وقوع این شرایط چه فضایی بر روابط دو کشور  حاکم خواهد شد؟ تصریح کرد:دوران پوپولیست در ایران به اتمام رسیده است، در آن زمان که پوپولیست حاکم بود فروش نفت بالا بود اما با کوچه خالی و دیگ خالی امکان روی کار آمدن پوپولیست وجود ندارد.اگر ترامپ مجددا انتخاب شد به دنبال بازتولید روابط با ایران می رود همچنان که ریگان این کار را کرد و ماجرای مک فارلین رخ داد. اگر بخواهیم از تاریخ عبرت بگیریم این است که روسای جمهور تغییراتی را ایجاد می کنند، بنابراین فضای تعادلی در الگوی کنش متقابل ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت که این منجر به ترمیم اوضاع اقتصادی ایران خواهد شد. 

ایزدی در پایان این نشست یادآور شد: حرف این است که کشور معطل نتیجه انتخابات آمریکا نشود. آمریکایی ها هر جا احساس کنند هزینه کم است حمله خواهند کرد اما در مورد حمله به ایران تعلل دارند و حتی جمهوری خواهان از این قضیه استقبال نمی کنند. لذا ادبیات جمهوری خواهان ضدجنگ و مخالفت با حضور است. البته ممکن است به هر دلیلی حمله نظامی به ایران کنند اما به دلیل هزینه های بالا هزینه آن پایین است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز