سخنگوی وزارت امور خارجه:

۲۷ مهرماه تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود/ "باب لوینسون" از ایران خارج شده است/ هر کمکی لازم باشد برای استقلال و پرسپولیس انجام می‌دهیم/ محدودیت سفر ۲۳ شخصیت حقوقی رفع می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۹:۵۶:۰۷
کد خبر: ۱۰۷۱۹۸۲
۲۷ مهرماه تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود/ باب لوینسون از ایران خارج شده است/  هر کمکی لازم باشد برای استقلال و پرسپولیس انجام می‌دهیم/ محدودیت سفر ۲۳ شخصیت حقوقی رفع می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: 27 مهرماه محدودیت های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه 2231 ملغی می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در گزارشی از دیدار های وزرات خارجه گفت: 19 مهرماه سفر بلندپایه هیات ایرانی به چین را داشتیم و ملاقات بسیار مهمی صورت گرفت. 16 مهرماه سفرای سوریه و ژاپن با وزیر خارجه خداحافظی کردند. لاوروف و ظریف درباره منطقه درگیر قره باغ تلفنی صحبت کردند. ظریف با همتای انگلیسی درباره موضوعات دو جانبه صحبت کرد. 27 مهرماه محدودیت های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه 2231  ساعت ۳:۳۰ بامداد ملغی می شود. پنج سال بعد از تصویب برجام این اتفاق می‌افتد و هفته بعد، پنجمین سالگرد تصویب برجام است. در ۲۷ مهر، هم مجوزخواهی صادرات و واردات تسلیحاتی ملغی شده و هم محدودیت سفر ۲۳ شخصیت حقوقی هم رفع می‌شود. 

او ادامه داد: در این تاریخ باور شکست ایالات متحده اتفاق می افتد و گردن کشی آمریکا به نتیجه نمی رسد و ایران بار دیگر نشان می دهد که آمریکا آن طور که مطرح شده، قدر قدرت نیست. دولت ترامپ می خواهد پلیس دنیا باشد اما وقت این گردن کشی ها خیلی وقت است که تمام شده است. طرف های سوم در رعب و وحشت، تشر واشنگتن هستند و این موضوع کار را سخت کرده است. اما این موضوع مسئولیت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را به رغم همه فشار ها و محدودیت ها کم نخواهد کرد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه هر کسی با هر نیتی وارد حریم ما شود، سیلی خواهد خورد و مهم نیست به سود یا ضرر چه کسی باشد، بیان کرد: ایران براساس این سیاست حساب شده عین‌الاسد را مورد هدف قرار داد. زبان ایران نسبت به آمریکا مانند زبان اروپا یا اذناب منطقه‌ای‌اش نیست بلکه زبان یک کشور چند هزار ساله در تاریخ است.  

وی اضافه کرد: اشتباه راهبردی آمریکا در شناخت ایران و هر اقدامی بر اساس این اشتباه کابوس خواهد بود. آنچه این روزها از آمریکا شنیده می‌شود از سر ترس است.  

خطیب زاده با اشاره به سفر ظریف به چین مطرح کرد: سفر ظریف به چین ابعاد مختلفی داشت. موانع مشخصی در برخی مراودات عادی میان دو کشور پیش آمده بود. گفتگوها مثمر ثمر بوده است. درباره ابعاد پولی و مالی صحبت های خوبی شده و هر دو به تحریم های فراقانونی آمریکا اعتقاد داشتند. چین همانند روسیه طرحی را برای گفتگوهای منطقه ای درباره خلیج فارس مطرح کرده است. ایران از هر طرحی که در برگیرنده گفتگوهای منطقه ای باشد چه طرح سوریه و چه چین، استقبال می کند ولی طرح ایران فراگیرتر است. ابعاد و اصول در این طرح ها یکی است اما ساختارمندترین طرح، طرح صلح هرمز است.

خطیب زاده درباره گفتگوی تلفنی ظریف با وزیر خارجه انگلیس گفت: گفتگوهای تلفنی مرسوم است و درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف صحبت شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره محکومیت ایران به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار به خانواده "باب لوینسون" گفت: اینکه دادگاهی، یک کشور را محکوم کند، خنده دار است. ما بارها گفتیم هر اطلاعاتی لازم بوده، دادیم. وزیر خارجه وقت آمریکا هم اعلام کرده که "باب لوینسون" از ایران خارج شده و به منطقه دیگری رفته است. البته وضعیت خانواده او را درک می کنیم و باید این موضوع را در واشنگتن جستجو کنند، نه در تهران. 

او با اشاره به پرداخت طلب برانکو که قرار است با کمک وزارت خارجه پرداخت شود ، بین کرد: نه تنها وزارت خارجه بلکه باید همه کمک کنند. در این خصوص درخواست مستقیمی از وزارت ورزش و جوانان و باشگاه پرسپولیس دریافت نکردیم. برای ارتباط با فدراسیون ها قسمتی در وزارت خارجه وجود دارد. ما از همه رنگ ها طرفداری می کنیم اما در مورد استقلال و پرسپولیس به دلیل طرفداران آنها هر کمکی که نیاز باشد، دریغ نمی کنیم.

خطیب زاده با اشاره به بدهی انگلیس به ایران گفت: انگلیس، بدهی قطعی به ایران دارد و هر روز دیرکرد در بازپرداخت بدهی، کنتور می اندازد. تاخیرها غیر قابل پذیرش است و ربطی به زندانیان ندارد. زاغری حکم دادگاه دارد. قوه قضاییه کاملا مستقل است. زاغری دوران محکومت را طبق حکم دادگاه طی می کند. وزارت خارجه کنار همه قوا و قوه قضاییه برای تسهیل امور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح ایران برای بحران قره باغ مطرح کرد: از آتش بس استقبال می کنیم. از گزارش هایی که درباره نقض آتش بس می رسد، متاسف هستیم. بمباران زیر ساخت ها و منازل محکوم است. از مسیر گفتگوهای سیاسی این موضوع قابل حل است.

او درباره سند 25 ساله میان ایران و چین بیان کرد: سند ۲۵ ساله بین ایران و چین یک موضوع روز نیست، بلکه یک سند راهبردی و یک نقشه راه است. در ارتباط با موضوع نفت نیز به صورت روزانه بخش های مختلف در ایران در حال کار کردن هستند. با کشورهای مختلف در تماس هستند و اگر می بینید که فشار حداکثری آمریکا به آن چیزی که آنها مد نظرشان بوده است نرسیده است به خاطر این تلاش هاست. ایران نه فقط با یک کشور، بلکه با کشورهای دیگر این مسیر را جلو می برد، از جمله موضوع فروش نفت را گرچه در این مسیر سختی هایی نیز وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مشکل به وجود آمده برای دانشجویان ایرانی در اوکراین از جمله عدم تمدید زمان اقامت آنها گفت: ما گزارش هایی در این زمینه دریافت کرده‌ایم. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین به صورت جدی پیگیر این موضوع است و این مشکل فقط مربوط به اوکراین نیست. ما در دیگر کشورها به خاطر کرونا با چنین مشکلاتی روبرو شده ایم. معاون کنسولی وزارت خارجه نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می کند. ما با جدیت مسائل و مشکلات اتباع خود را در دیگر کشورها پیگیری می کنیم و در مورد موضوع مورد اشاره مورد به مورد در حال حل کردن آن هستیم و برخی را موردی حل کرده‌ایم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال ایرنا درباره سفرهای احتمالی ظریف به کشورهای مختلف با توجه به تلاش آمریکا برای عدم رفع محدودیت‌های تسلیحاتی عنوان کرد: آمریکا هر چه تلاش کرده، به شکست رسیده است. آنها در طی ۱۰ روز، دو شکست تاریخی داشتند. از سوی دیگر تلاش‌های ایران بی‌وقفه ادامه داشته است.  

او با اشاره به شیوع گسترده کرونا در دنیا گفت: کرونا یک موضوع جدی است و دنیا را متحول کرده است و مسیرهای جایگزینی برای رایزنی‌ها دنبال شده است. ۲۷ مهر ماه به صورت خودکار محدودیت‌های تسیحاتی برداشته می‌شود ایران ظرفیت‌های خود را شناخته و به عنوان دولت مسئول عمل می‌کند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز