علی اف:

سازو کار سیاسی برای حل مناقشه قره باغ وجود دارد

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۲۱:۵۷:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۲۴۰۵
سازو کار سیاسی برای حل مناقشه قره باغ وجود دارد
الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان گفت: همه امکانات برای گذر از مرحله نظامی به مرحله سیاسی در حل مناقشه قره باغ وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی اف روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "حابر گلوبال" ترکیه افزود : فقط لازم است ارمنستان رژیم آتش بس را رعایت کند و من اطمینان دارم موفقیت های دیروز و شب گذشته ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ ، ارمنستان را مجبور به رعایت آتش بس خواهد کرد.

رییس جمهوری آذربایجان همچنین ارمنستان را به نقض توافق رژیم آتش بس حاصله جمعه گذشته در مذاکرات مسکو متهم کرد و  اظهار داشت : ما امیدوار بودیم که مناقشه قره باغ از این به بعد از طریق روش های سیاسی حل و فصل می شود.

علی اف افزود: بر این باور داشتیم که مرحله نظامی مناقشه به پایان رسیده است و تجاوزکار در میدان نبرد دچار شکست شده است و با درنظر گرفتن واقعیت موجود، روش های دیپلماتیک را ترجیح می دهد ولی متاسفانه رژیم اتش بس از سوی ارمنستان نقض شده است.

علی اف همچنین با اشاره به این که براثر درگیری های نظامی فعلی شرایط حاکم در منطقه مورد مناقشه قره باغ تغییر یافته است ، گفت: در حال حاضر مناطق مسکونی در شهرستانهای " آقدره " ، "فضولی" ، " جبرایل" و " هادروت " در قره باغ از دست نیروهای ارمنی آزاد شده است.

به گفته وی ، برای برقراری آتش بس پایدار ، ارمنستان باید به این واقعیت پی ببرد که از این پس نمی تواند سرزمین های آزاد شده را تحت کنترل درآورد و این برای انها امکان پذیر نخواهد بود .

 علی اف گفت: ما به این سرزمین ها که سرزمین های اجداد ما است ، وارد شدیم و کسی از این به بعد نمی تواند ما را از انجا خارج کند و انها هرچه زودتر به این واقعیت پی ببرند ، بهتر است چرا که برای برقراری آتش بس پایدار باید هر دو طرف به ان پایبند باشد.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور ازسرگرفته شد.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

 در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌ بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

 با وجود این که در مذاکرات جمعه گذشته وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان با حضور وزیر امور خارجه روسیه در مسکو توافق برقراری رژیم آتش بس میان طرفین مناقشه حاصل شده است ، درگیری ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ دیروز و شب گذشته همچنان ادامه داشته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز