سخنگوی وزارت خارجه چین:

آمریکا به فروش تسلیحاتی به تایوان پایان دهد

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۸:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۸۹۲
آمریکا به فروش تسلیحاتی به تایوان پایان دهد
«جایو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در گفت وگوی مطبوعاتی روزانه خود در پکن از آمریکا خواست که فوری به فروش های تسلیحاتی به تایوان پایان دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وی در گفت و گویی با خبرنگاران داخلی و خارجی یادآورشد که آمریکا باید هرگونه ارتباط نظامی با تایوان و فروش های تسلیحاتی به این جزیره را متوقف کند.

وی  چنین اقداماتی را نقض آشکار اصل چین واحد و بیانیه های دو کشور دانست و گفت که فروش های تسلیحاتی و استمرار ارتباطات نظامی آمریکا با تایوان مداخله گستاخانه در امور داخلی چین و ضربه ای به منافع امنیتی چین و حق حاکمیت این کشور است. چین طبیعتا قاطعانه با چنین تحرکاتی مخالفت می ورزد. 

سخنگوی وزارت خارجه چین  گفت : چین از ایالات متحده می خواهد ماهیت کاملاً مخرب فروش برنامه ریزی شده تسلیحات به تایوان را به رسمیت بشناسد وضمن رعایت اصل یک چین و بیانیه های مشترک دو کشور به چنین فروش ها و ارتباطات نظامی پایان دهد. 

آمریکا در چهار دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان بوده است و اکنون نیز در حال برنامه ریزی برای فروش جنگنده و قطعات هواپیماها و تسلیحات پیشرفته دیگر به این جزیره است.

سخنگوی چین در ارتباط با اظهارات اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز که گفته بود همه جهان معتقدند تهدیدهای چین باید جدی گرفته شود، گفت :  این فرد به دلیل تعصب ایدئولوژیک و در راستای کسب منافع سیاسی ، بارها اقدام به انگ زنی به چین و بدنام کردن این کشور با توسل به نظریه "تهدید چین" نموده است.

جایو تاکید کرد که وزیر خارجه آمریکا از دروغ های سیاسی و انتشار ویروس های سیاسی علیه چین و جعل و  گسترش اخبار و اطلاعات نادرست دست نمی کشد . او خالق دروغ و محرک نفرت است. اقدامات وی فقط به چهره ملی و منافع ایالات متحده آسیب می رساند.

سخنگوی چین تاکید کرد: پکن به پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز پایبند است و هرگز در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی کند. از چند جانبه گرایی پشتیبانی می کند و متعهد به حفظ یک نظام بین المللی با محوریت سازمان ملل و یک نظم بین المللی مبتنی بر قوانین بین المللی است.

وی تصریح کرد که کشورش تقریباً به همه سازمان های بین المللی بین دولتی و کنوانسیون های بین المللی پیوسته است و مخالف قلدری و طرفدار گفت و گو به جای درگیری و پشتیبان مشورت به جای ارعاب و مخالف بازی مجموعه صفر است. چین همیشه حافظ سرسخت انصاف و عدالت بین المللی بوده است.

جایو با طرح این پرسش که چه کسی در سراسر دنیا تفرقه می اندازد و تهدید واقعی جهان کیست؟ گفت :معتقدم که جامعه جهانی به یک نتیجه عادلانه خواهد رسید. وزیر خارجه آمریکا هم فردی  "دروغگو و متقلب است. او مانند یک رکورد شکسته است و بارها و بارها همان آهنگ های "ضد چین" را پخش می کند. گفته هایش درباره کمک های مالی چین و سرمایه گذاری این کشور در کشورهای دیگر هم نمونه دیگری از "دیپلماسی دروغگوی" آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تنش های مرزی کشورش و هند نیز گفت : چین در کل "قلمرو اتحادیه لداخ" را که به طور غیرقانونی توسط هند یا "آروناچال پرادش" تاسیس شده است ، به رسمیت نمی شناسد و با ساخت زیرساخت ها با هدف منازعات نظامی در مناطق مرزی مورد مناقشه مخالف است. براساس توافق اخیر دو طرف ، هیچ یک از طرفین نباید اقدامی انجام دهند که وضعیت منطقه مرزی را پیچیده کند ، در غیر این صورت تلاش های دو جانبه برای کاهش تنش ها خدشه دار نمی شود.

وی افزود که برای مدتی طرف هندی در حال افزایش زیرساخت ها و استقرار نظامی در مرز با چین بوده و این دلیل اصلی تنش ها است. ما از دهلی نو  می خواهیم اجماع حاصل شده میان طرفین را جدی رعایت و از اقداماتی که وضعیت را پیچیده تر می کند، خودداری ورزد و برای حراست از صلح و آرامش و ثبات منطقه تلاش کند. ​

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز