تعلل انگلیس برای پرداخت طلب قدیمی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۲۱:۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۰۷۲۹۴۰
تعلل انگلیس برای پرداخت طلب قدیمی ایران
کش‌دار شدن موضوع بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری انگلیس به ایران در کنار جوسازی‌های رسانه ای برای ارتباط این پرونده با آزادی متهمان دو تابعیتی، نه تنها تاثیر مثبتی بر روابط میان دو کشور ندارد که به افزایش سود ناشی از عدم پرداخت این بدهی و مطالبه ایران منجر می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، انگلیس ۲۰ میلیون پوند بابت تاخیر در پرداخت این بدهی که به پرونده قدیمی فروش تانک‌های چیفتن توسط این کشور به ایران در سال ۱۳۵۰ مربوط می‌شود، بدهکار است.

انگلیس با استناد به تحریم‌ها علیه ایران مدعی است که در طول این سال‌ها قادر به پرداخت بدهی یادشده نبوده اما کارشناسان معتقدند که لندن با استفاده از بلوکه کردن طلب ایران طی بیش از ۴ دهه  گذشته سود قابل توجهی را کسب کرده است. 

دولت ایران نیز با طرح استدلال‌های حقوقی این ادعا را به چالش کشیده و پس از کش و قوس‌های فراوان قرار بود که رای نهایی دادگاه در این باره اسفند ماه گذشته صادر شود. 

با توجه به شیوع ویروس کرونا صدور حکم به تعویق افتاد و رای نهایی قرار است یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صادر شود.

به رغم اینکه دولت‌های ایران و انگلیس بارها اعلام کرده‌اند که پرونده طلب تهران از لندن ارتباطی به پرونده اتباع دو تابعیتی ندارد، اما هرگاه نسیمی از پیشرفت در این پرونده می‌وزد، ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری، متهم پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری انگلیس با موضوع براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی، شال و کلاه کرده و به طلب سهم‌خواهی در این تحول سیاسی روانه بنگاه‌های خبری می‌شود.

او از چهار سال پیش تبلیغات گسترده‌ای را با چاشنی طرح اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته و بر احساسات افکار عمومی مردم انگلیس موج سواری می‌کند.

رتکلیف بهمن‌ ماه گذشته در جریان جلسه استماع دادگاه پرونده بدهی ایران راهی دفتر نخست وزیری شد تا در دیدار با بوریس جانسون، بار دیگر مطالبه سهمش را از این پرونده یادآوری کند.  

اما همسر او «نازنین زاغری» تبعه ایرانی– انگلیسی که اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود است از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام بازداشت شد.

او بر اساس بیانیه سپاه ثارالله کرمان از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه ماموریت‌های مختلفی  برای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده است. 

پیشتر یک مقام دولت انگلیس برای اولین بار به موضوع بدهی این کشور به ایران اعتراف کرد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در نامه ای خطاب به گروهی از وکلا نوشته است :« دولت انگلیس اذعان دارد که بدهی ایران باید پرداخت شود و به بررسی راه‌های قانونی پرداخت این بدهی ادامه می‌دهد.»

او که در گذشته عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران و منتقد تاخیر دولت در پرداخت بدهی ایران بوده، نوشته که به حل سریع این پرونده معتقد است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز