یک چهره سیاسی:

مردم در ۱۴۰۰ به جناح افراد توجه نمی‌کنند

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۵:۲۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۷۳۹۲۶
مردم در ۱۴۰۰ به جناح افراد توجه نمی‌کنند
یک چهره سیاسی در ارزیابی فضای رقابتی انتخاباتی ریاست جمهوری آینده گفت: مردم در 1400 به جناح توجه نمی‌کنند، در حقیقت در 1400 این برای جامعه مهم است که آیا فردی که می‌خواهد نامزد شود، قدرت سامان دادن به وضعیت کشور را دارد.

«محمدصادق کوشکی» فعال سیاسی، در واکنش به اینکه بسیاری معتقدند که اصول‌گرایان باید از انتخابات 92 درس بگیرند و با یک کاندیدا پا به عرصه انتخابات 1400 بگذارند، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اولین نکته این است که هنوز هیچ امری قطعی نیست و صحبت‌هایی که در مورد انتخابات صورت می‌گیرد، در حد حدس و گمانه است چراکه هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد و حتی افرادی که از آنها به عنوان نامزد یاد می‌شود، تصمیم قطعی نگرفته‌اند.

او افزود: در حقیقت نحوه ورود نیروهای انقلاب به عرصه انتخابات بستگی به آرایش سیاسی ایام انتخابات دارد. به عبارت دیگر آرایش سیاسی و ویژگی‌های رقابت کاملا می‌تواند این را تعیین کنند که بهتر است با یک نامزد ورود پیدا کنند و یا اینکه اگر با چند نامزد پا به عرصه رقابت بگذارند، هم مشکلی پیش نمی‌آید. بنابراین اگر در شرایط فعلی تصمیمی گرفته شود به دلیل اینکه شرایط رقابت به هیچ عنوان مشخص نیست، ارزشی ندارد.

کوشکی در توضیح فضای رقابتی ادامه داد: ممکن است اصول‌گرایان با رقابت شدید مواجه شوند که در این شرایط تعدد نامزدها این رقابت را پیچیده‌تر می‌کند و وحدت بر روی یک نامزد مسئله را ساده‌تر می‌کند اما زمانی که رقابت شدید نیست و فضا عادی است، در این شرایط، تعدد نامزدها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه بنابراین فضای انتخاباتی 92 و 96 فضا عادی بود که اصول‌گرایان چند نامزد معرفی کردند؟ تصریح کرد: خیر، رقابت شدید بود. سال 92 جناح اصلاحات با یک نامزد وارد صحنه انتخابات شد و فضای انتخاباتی شدید شکل گرفت. لذا اگر در فضای رقابتی تنوعی از نامزدها وجود داشته باشد، آن وقت فضا عادی است و شاهد رقابت دو قطبی نیستیم. وقتی که رقیب بر روی یک نامزد اجماع می‌کند، فضا به سمت دوقطبی شدن می‌رود که در این شرایط منطق ایجاب می‌کند که طرف مقابل هم با یک نامزد وارد شود، در این شرایط هر طرفی که با  نامزدهای متعدد وارد ‌شود، باید پذیرای شکست باشد.

کوشکی در ارزیابی اینکه در حال حاضر فضای رقابتی 1400 به سمت دو قطبی می‌رود یا چند قطبی؟ خاطرنشان کرد: مردم در 1400 به جناح توجه نمی‌کنند، در حقیقت در 1400 این برای جامعه مهم است که آیا فردی که می‌خواهد نامزد شود، قدرت سامان دادن به وضعیت کشور را دارد؟! در شرایط فعلی اذهان مردم به دنبال فردی است که آنها را از این وضعیت نجات دهد، به همین دلیل به دنبال فرد قدرتمند هستند.

او در پاسخ به اینکه شرایط جامعه برای حضور یک فرد پوپولیست فراهم است؟ یادآور شد: جامعه به پختگی نسبی رسیده است و اگر بخواهد فردی را به عنوان منجی خود از وضعیت موجود بشناسد، سعی می‌کند سوابق آن فرد را مرور کند. بنابراین نامزدهای 1400 صرفا با دخالت و تکیه بر چهره‌های سیاسی یک جناح و تکرار رأی نمی‌آورند. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز