سخنگوی وزارت امور خارجه:

تعرض به خاک ایران را پاسخ می‌دهیم/ سفر مونسان به روسیه لغو شد/ ایران هیچ پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد/ روزانه ۱۰ ها حمله وسیع به نهادها و سایت‌های ایران صورت می گیرد

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۱۰:۰۵:۱۳
کد خبر: ۱۰۷۴۹۷۲
تعرض به خاک ایران را پاسخ می‌دهیم/ سفر مونسان به روسیه لغو شد/ ایران هیچ پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد/ روزانه ۱۰ ها حمله وسیع به نهادها و سایت‌های ایران صورت می گیرد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع قره باغ گفت: ما اخطارهای لازم را دادیم که هرگونه تعرض به خاک تعرض به خاک ایران را پاسخ می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سعید خطیب زده»، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود در رابطه با رفع تحریم تسلیحاتی گفت: محدودیت های تسلیحاتی از ساعت ۳:۳۰ روز گذشته به صورت خودکار منقضی شد و برای ایران پیروزی  و دستاورد بزرگی بدست آمد. ملت ما در جنگ تحمیلی و ناخواسته از سوی ایالات متحده قرار دارد که چاره ای جز پیروزی نداریم.

خطیب زاده با اشاره به موضوع قره باغ گفت: خط قرمز ایران امنیت شهروندان است. نیروهای مسلح ما همواره اخطار دادند. ما اخطارهای لازم را دادیم که هرگونه تعرض به خاک ایران پاسخ داده می شود، این روند با دقت پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: سفر رییس کل بانک مرکزی در راستای استفاده از منابع مالی ایران ‌در عراق صورت گرفت. سفرهای ظریف به اروپا در شرایط فعلی، دارای وضعیت خاصی است. قرار بود امروز مونسان به روسیه برای لغو روادید گردشگری میان دو کشور سفر کند که به خاطر شیوع کرونا، این سفر لغو شد.

خطیب زاده گفت: ایران هیچ پول بلوکه شده ای در چین ندارد. منابعی در چین داریم که برای چرخش اقتصادی از ان استفاده می شود. اما ایران در ژاپن، کره جنوبی و عراق پول بلوکه شده دارد. منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد است. این مذاکرات به کندی پیش می رود و این کندی ما را اذیت می کند. مذاکره در سطحی که ما می خواهیم اتفاق نیفتاده است. دستاوردهای ناچیز ایجاد شده انشااله بتوانیم از ان استفاده کنیم.

وی درباره واکنش ایران به ادعای منافقین مبنی بر وجود یک مرکز هسته‌ای اعلام نشده در ایران تصریح کرد: این مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید. ما نگران فرزندان‌مان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. فرزندان این ملت را گروگان گرفته‌اند. آنها را لباس تن کرده، مجرد نگه داشته و آنها را گروگان گرفته و در خیابان‌ها برای یکی، دو دلار می‌چرخانند در حالی که در حساب‌هایشان میلیون‌ها دلار وجود دارد.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به خدمت منافقین به صدام خاطرنشان کرد: این گروهک خود فروخته از زمانی که به صدام حسین خدمت کرد که دستش آلوده به خون هزاران پیر و جوان ایرانی است تا امروز نوکری ارباب بزرگ‌شان را انجام می‌دهند. این ادعا هم برایشان باور نکرده‌اند. ما نگران عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب خورده و به گروگان گرفته می‌شوند. دامان این ملت به روی همه آنهایی که برگردند، باز است و این افراد اگر امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند، بهتر از فرداست.

سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد: روز گذشته عبدالله عبدالله با وزیر امور خارجه دیدار داشت. محور مذاکرات گفتگوهای بین الافغانی و تحولات افغانستان بود. پیام ایران، افغانستان مستقل توسعه یافته و ایجاد صلح و ثبات برای همه منطقه است. ایران می‌تواند کمک موثری به گفتگوهای بین الافغانی کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیلگران در عرصه سیاست خارجی معتقدند که ایران خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، گفت: برای ایران فرقی نمی کند که ترامپ پیروز انتخابات باشد یا بایدن، البته ترامپ جنایت هایی مرتکب شده که بایدن نشده است.

او با بیان اینکه باید دید که روند اتفاقات در آمریکا به چه سمتی خواهد رفت، گفت: ما از نزدیک و با دقت این تحولات را رصد می‌کنیم ولی این به این معنا نیست که علاقه داریم طرف خاصی در این انتخابات پیروز شود.

او همچنین در مورد فیلم منتشر شده در این زمینه و اینکه گفته می شود برخی گروه های تکفیری که در این گروه ها حضور دارند اقدام به سربریدن و کشتن اسرا به صورت وحشتناک کرده اند، اظهار کرد: فیلمی که در این زمینه منتشر شده است منزجر کننده است و اگر صحت داشته باشد این اقداماتی است که ما در سوریه توسط گروه های تکفیری مشاهده می کردیم. ما نگران تحولات در این منطقه هستیم و همان طور که اشاره کردم با دو طرف درگیری در تماس دائم هستیم و بر رعایت حقوق غیرنظامیان، بی گناهان و اسرای جنگی نیز تأکید داریم.

او با اشاره به حمله سایبری به مراکز دولتی ایران اظهار کرد: روزانه ۱۰ ها حمله وسیع به نهادها و سایت های ایران صورت می گیرد و هزاران حمله کوچک و متوسط. برخی از کشورها که در مرکزیت آنها آمریکا است، جنگ سایبری علیه ایران آغاز کرده‌اند اما ما ناتوان نیستیم. ما در این جنگ سایبری ناتوان نیستیم البته مرجع این موضوع وزارت خارجه نیست.

خطیب زاده با اشاره به سفر هیات اوکراینی به تهران مطرح کرد: هیات اوکراینی امروز در تهران است. از صبح امروز جلسات با حضور معاونت حقوقی و بین الملل وزارت خارجه اغاز شده است. حادثه هواپیمای اکراینی تراژدی بدی بود و احقاق حقوق جانباختگان وظیفه ایران است به همین منظور همکاری فوق العاده ای با طرفین داشتیم. دولت و مردم اوکراین طرف ایران هستند. میزان خسارت خانواده ها و خطوط هوایی اوکراین در دست بررسی است. من سال ها در کانادا زندگی کردم. ادبیات سخیف، دور از ادب و رفتار غیردیپلماتیک وزیر خارجه کانادا، را شما پشت درهای بسته نمی بینید. انها پشت درهای بسته مودب تر هستند و کانادا، در این موضوع جایگاه حقوقی ندارد. سیاست مداری باعث کسب درامد شده است و من متاسفم که ملت کانادا باید چنین ادبیاتی را از وزیر خارجه خود ببینند.

سخنگوی وزرات خارجه با اشاره به ادعا ترامپ مبنی بر اینکه مذاکره ایران با امریکا در اینده سخت تر می شود، گفت: مادامی که ایالات متحده به این عقلانیت نرسد که سیاست های این کشور بر ضد ایران شکسته خورده است، چیزی تغییر نمی کند. انتخابات در امریکا هست و‌باید ببینیم چه اتفاقی می افتد. ما ملت صبوری هستیم .

خطیب زاده درباره اینکه اولین گام ایران برای خرید سلاح با چه کشوری است، اظهار کرد: این سوال را باید وزارت دفاع پاسخ دهد. ما بدون هیجان، بدون اصرار و براساس نیاز و پتانسیل، صادرات و واردات در چارچوب ایین نامه بین المللی خواهیم داشت. ما با تسلیح منطقه موافق نیستیم. ایران یک دهم کشورهای منطقه هزینه نظامی نمی کند و خرید نظامی ایران صفر است. سیپری در گزارش اخیر خود از سال ۹۶ تا الان اعلام کرد، ۱۰ ها میلیارد عربستان و امارات و حتی عراق، هزینه های نظامی داشتند. ایران قدرت خود را از مردم می گیرد. پایه های ایران مردمی است اما خود را از تکنولوژی منع نمی کنیم.

او در پاسخ به این سوال که در افکار عمومی این ابهام وجود دارد که قرار بود با برجام، تحریم‌های اقتصادی برداشته شده و معیشت مردم آسان‌تر شود اما عملا در دو سال گذشته این مساله با کارشکنی‌های امریکا و سایر بازماندگان در برجام با چالش جدی روبه‌رو شد و ایران ترجیح داد به توافق هسته‌ای به عنوان پلی برای رسیدن به دستاوردهای دیپلماتیک که تاثیری بر سفره مردم ندارد، نگاه کند. فکر نمی‌کنید که اگر امروز به مردم بگوییم نان شما کمتر اما تحریم تسلیحاتی شما لغو شده با استقبال چندانی روبه‌رو نشود؟ گفت: این قضیه واقعا حکایت آفتاب آمد دلیل آفتاب است. در این معادله همواره باید فاکتوری را در‌نظر گرفت که خارج از اراده ایران و دیگر اعضای برجام بوده و آن روی کار آمدن دولتی در امریکاست که از بسیاری جهات در تاریخ آن کشور بی‌سابقه است، به‌طوری که حتی متحدان اروپایی امریکا نیز با این دولت مشکل حاد دارند. برجام در ظرف زمانی خود توافقی بود که کاملا به سود ایران بود و مهم‌تر اینکه با اجماع کامل در داخل مذاکره و نهایی شد. اما پیروزی ضعیف ترامپ در 2016 از طریق کالج انتخاباتی که با شکستش در آرای عمومی همراه بود، محاسبات را به‌هم ریخت. البته اگر هیلاری کلینتون هم رییس‌جمهور می‌شد، باز هم مشکلاتی ایجاد می‌شد؛ البته نه در حد مشکل با ترامپ. بعد از این هم اگر بایدن روی کار آید، بازگشت امریکا به برجام اتوماتیک و آسان نخواهد بود. علت اصلی هم این است که برجام توافقی است.  یعنی تنها و تنها متمرکز بر برنامه هسته‌ای است. یعنی به‌رغم حل این مشکل در برجام، مشکلات عدیده دیگر، به ویژه مسائل منطقه‌ای، هر آن می‌توانند به داخل برجام سرریز کنند و کار از کنترل خارج شود.

او افزود: به‌علاوه باید توجه داشته باشیم که اولا دولت اوباما یک دولت استثنایی بود و ثانیا توافق در یکی، دو سال پایانی آن دولت حاصل شد، یعنی فرصت نشد تا در عمل این توافق ریشه بدواند. ضمن اینکه در همین یکی، دو سال نیز ما هرگونه کار اقتصادی حتی غیر مستقیم با امریکا را قویا رد کردیم. یعنی برجام در سطح سیاسی باقی ماند و ریشه‌های اقتصادی پیدا نکرد. در چنین شرایطی اینکه ایران ترجیح داد این دستاورد دیپلماتیک، یعنی انزوای سیاسی دولت ترامپ را حفظ کند، کار شایسته بود، چون در غیر این صورت نه تنها تحریم باقی بود، بلکه بین‌المللی هم می‌شد. در این شرایط تنها یک راه‌حل دیگر وجود داشت و اینکه ایران علاوه بر عدول گام به گام از برجام، نسبت به قطع همکاری با آژانس، خروج از ان‌پی‌تی و حرکت به سمت غنی‌سازی 90درصد هم اقدام می‌کرد. بدیهی است که در چنین صورتی نه تنها تحریم‌ لغو نمی‌شد، بلکه از طریق سازمان ملل بین‌المللی هم می‌‌شد.  بعید می‌دانم در چنین صورتی کسی تصور کند که نان مردم بیشتر می‌شد. بگذریم از اینکه به نظر من آثار سوءمدیریت مزمن بر نان مردم بسیار بیشتر از آثار تحریم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله ارمنستان به گنجه و واکنش سریع سفارت ایران در آذربایجان بیان کرد: موضع ایران رد هرگونه استفاده غیرانسانی و غیر منطق بر حقوق بین الملل از خشونت و جنگ است. یک جمله به دو کشور آذربایجان و ارمنستان می گویم، هدف وسیله را توجیه نمی کند. نمی پذیریم خونی ریخته و سری بریده شود.

او با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: اظهارات پمپئو نشان می دهد باور ندارد که تحریم های یکجانبه امریکا موفق بوده است. جمهوری اسلامی ایران همچنان فکر می کند که می توان در چارچوب معاهدات بین المللی کار کرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز