در پی لغو تحریم تسلیحاتی؛

برگ زرین دیگری در دستاورد دیپلماسی کشور رقم خورد/ سکوت معنادار جریان رقیب!

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۱:۵۵:۳۵
کد خبر: ۱۰۷۵۳۶۰
برگ زرین دیگری در دستاورد دیپلماسی کشور رقم خورد/ سکوت معنادار جریان رقیب!
لغو تحریم تسلیحاتی ایران که به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی داخلی و خارجی، موفقیتی بزرگ برای ایران در برابر اقدامات غیرمنطقی دولت ترامپ است گویا از سوی برخی جریانات سیاسی مخالف دولت، چندان مورد توجه قرار نگرفته است حال فارغ از اینکه این موفقیت در دولت روحانی رخ داده اما به باور بسیاری، پایان یافتن تحریم تسلیحاتی، موفقیتی برای همه ملت ایران است و متعلق به جناح و نگاه خاصی نیست؛ در این میان اما اصولگرایان، سکوتی سوال برانگیز کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، جنگ نابرابری که آمریکا، طی سال‌های اخیر علیه ایران در عرصه سیاسی، اقتصادی و نظامی به راه‌ انداخته تا حدود زیادی با امضاء برجام و پایبندی ایران به آن، با وجود خروج غیرقانونی دونالد ترامپ از برجام، به در بسته خورده است؛ به ویژه اینکه در 27 مهرماه سال جاری با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی، ایران می‌تواند هم سلاح بفروشد و هم سلاح خریداری کند. به بیانی دیگر برداشته شدن تحریم 10 ساله تسلیحاتی علیه ایران، آنقدرها هم آسان نبود چراکه کنار رفتن سایه سنگین تحریم‌ها نتیجه دیپلماسی قوی و در عین حال ایستادگی مردم ایران، طی سال‌های گذشته بوده؛ تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که همچنان ادامه دارد و آمریکا و برخی حامیانش، به گمان خود همچنان گزینه تحریم را راه حلی برای تغییر رفتار ایران می‌پندارند.

لغو تحریم تسلیحاتی ایران که به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی داخلی و خارجی، موفقیتی بزرگ برای ایران در برابر اقدامات غیرمنطقی، دولت ترامپ است گویا از سوی برخی جریانات سیاسی مخالف دولت چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حال فارغ از اینکه این موفقیت در دولت روحانی رخ داده اما به باور بسیاری، پایان یافتن تحریم تسلیحاتی، موفقیتی برای همه ملت ایران است و متعلق به جناح و نگاه خاصی نیست؛ در این میان اما اصولگرایان، سکوتی سوال برانگیز کرده‌اند.

در این ارتباط با «حسین کنعانی مقدم»، چهره سیاسی اصولگرا، گفت وگویی داشتیم؛ او درباره چرایی سکوت اصولگرایان درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران با لحنی همراه با طنز به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «اصولگرایان مشغول استیضاح و اعدام کردن روحانی هستند وقت این حرف‌ها را ندارند!»

او با بیان اینکه اصولگراها درگیر مسایل معیشتی، اقتصاد مردم و استیضاح و اعدام کردن روحانی هستند، تصریح کرد: «این درگیری‌ها موجب شده که اصولگرایان نتوانند عمق این مسائل در خصوص برداشته شدن سایه تحریم‌های تسلیحاتی را تحلیل و یا درک کنند.»

این چهره سیاسی همچنین، لغو تحریم تسلیحاتی را موفقیتی بزرگ برای نظام دانست و اشاره کرد: «بخشی از این موفقیت، نتیجه برجام است و بخش عمده‌اش، نتیجه ایستادگی، پایداری و تدابیر رهبری در خصوص خودکفایی نیروهای مسلح است. براین اساس که نیروهای مسلح در این مسیر حرکت کردند و ما را به این نقطه رساندند.»

«فریدون مجلسی»، دیگر تحلیلگر مسائل سیاسی، در این ارتباط به خبرنگار سیاسی برنا می گوید: «اینکه چرا اصولگرایان سکوت کرده‌اند باید گفت آنها مطلبی برای دست گرفتن در چنین موقعیتی ندارند به ویژه در مسئله‌ای که اصل تحریم ناشی از عملکرد خودشان بوده است.»

او با تاکید بر اینکه محدودیت موقت ده ساله تسلیحاتی که برای ایران در نظر گرفته شد نوعی مجازات و امتیازدهی برای اغماض و چشم پوشی از رفتارهای دوران احمدی‌نژاد بود، بیان کرد: «متاسفانه اصولگرایان به ویژه تندروها، در مقاطعی برای ایران در جهان، انزوایی پدید آوردند.»

این اظهارات در حالی صورت گرفته که اکنون دو روز از پایان تحریم تسلیحاتی گذشته و اصولگرایان همچنان رویه سکوت را در پیش گرفته‌اند.

در این راستا هم مجلس یازدهم هیچ واکنش تامل برانگیزی از خود نشان نداد و حتی در غالب صدور یک بیانیه از دستاوردهای دیپلمات ها، سخن به میان نیاورد و فقط در روز یکشنبه و در آغاز بکار مجلس پس از دو هفته تعطیلی، نماینده بستان اباد از دستاورد دیپلماتیک کشور قدردانی کرد.

«غلامرضا نوری قزلجه» در این باره گفت: «برجام در مجلس نهم در دوماه و نزدیک به 200 ساعت در کمیسیون ویژه ای که ریاست آن در دست آقای زاکانی بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در آن جلسه مهمانان داخلی و خارجی هم حضور داشتند. در آن زمان طرح دو فوریتی ارایه شد و چون رأی نیاورد تبدیل به یک فوریتی شد. در جلسه اصلی بعد از ساعت ها، طرح برجام به رأی گذاشته شد پس درست نیست که بگوییم، مجلس نهم برجام را در 20 دقیقه به تصویب رساند. برجام در مجلس نهم دو ماه و طی 200 ساعت در کمیسیون ویژه برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طرح موضوعاتی مانند اینکه برجام، ظرف 20 دقیقه تصویب شد جفا به مجلس نهم است.

او افزود: شکست های پیاپی آمریکا در مجامع بین المللی مرهون برجام و در بستر توافق هسته ای رخ داده است. اینکه امروز تحریم تسلیحاتی به پایان رسیده و کشور می تواند وارد بازار تسلیحاتی دفاعی شود، همه در محور توافقنامه هسته ای صورت گرفته است.»

از سوی دیگر این که چرا این موفقیت بزرگ، آن چنان که باید به چشم نیامده یا به آن پرداخته نشده شاید به کم توجهی صداوسیما در این ارتباط باز می‌گردد. حال هر چند گفته می‌شود مردم به دنبال خبرهای خوب اقتصادی هستند و این خبر برایشان آب و نان نمی‌شود اما باید گفت یقینا اگر غیر از روحانی، رئیس جمهور دیگری روی کار بود چه بسا اصولگرایان، اقدام به صدور بیانیه‌ها و پیام‌های غرورآفرین می‌کردند و حتی 27 مهرماه را «روز اسلحه یا تسلیحات» می‌نامیدند و در عین حال جشن و پایکوبی‌هایی نیز به راه انداخته می‌شد! اما چه کنند روحانی بر سر کار است!

به هر روی 27مهر ماه شاید به گفته فریدون مجلسی، خاطرات خوشی را برای اصولگرایان و تندروها  یادآوری نمی‌کند چرا که برخی ندانم‌کاری‌های آنها در زمان در رأس امور بودنشان به ویژه در دوران احمدی‌نژاد، کشور را به سمت تحریم روزافزون از جمله تحریم تسلیحاتی پیش برده است. شاید هم منتظرند باز هم بگویند: «دیدید برجام دستاوردی نداشت؟!» یا پایان تحریم تسلیحاتی نیز نتیجه‌ای برای ایران نداشت؟!» آنها همواره در تلاش اند برجام و تلاش‌های دیپلمات‌ها را نادیده بگیرند یا حتی آن را تحقیر کنند و از به کار بردن عبارت «پیروزی دیپلماتیک» نیز، گزیرانند.6

نظر شما
پرونده ویژه