گاف بزرگ پمپئو در بیانیه علیه ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۱:۳۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۷۵۴۳۳
گاف بزرگ پمپئو در بیانیه علیه ایران
مایک پمپئو در اقدامی عجیب در بیانیه ای علیه جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه ای استناد که در جریان برجام کلا منقضی شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در استنادی که برای جامعه جهانی مورد قبول نیست، مدعی شد که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران‎ باید اعمال شود.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه‌شب در بیانیه‌ای ادعا کرد که قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ این شورای لغو شده بود، به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه بازگشته و کشورهای باید آن را اعمال کنند.

پمپئو در این بیانیه که پس از تحریم ۲ فرد و ۶ شرکت چینی به بهانه همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر شده، گفت که قطعنامه ۱۹۲۹ خواستار هشیاری کشورهای هنگام همکاری با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن تحت شرایط خاص است.

او همزمان در پیامی توییتری نیز با اشاره به این تحریم‌ها، شرکت‌ها و کشورهای جهان را تهدید کرد. پمپئو نوشت: هشدار ما صریح است: اگر با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا توابع آن تجارت کنید، خطر تحریم‌های ایالات متحده را پیش‌رو دارید.

ادعای پمپئو در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۵ و در پی انعقاد توافق برجام به اتفاق آرا در این شورا به تصویب رسید، صراحتا از پایان یافتن همه قطعنامه‌های علیه ایران از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ سخن به میان آورده است.

نظر شما
پرونده ویژه