سخنگوی دولت:

مدعی العموم به توهین رئیس جمهور ورود کند/ نفوذی خواندن رئیس جمهور اهانت به شعور ملت و عموم است/ ایرانی‌ها عاشق سلاح نیستند/ دولت زدایی تهدید امنیت ملی است

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۲:۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۰۷۵۶۸۵
مدعی العموم به توهین رئیس جمهور ورود کند/ نفوذی خواندن رئیس جمهور اهانت به شعور ملت و عموم است/ ایرانی‌ها عاشق سلاح نیستند/ دولت زدایی تهدید امنیت ملی است
سخنگوی دولت گفت: ایرانی ها عاشق سلاح نیستند عاشق صلح و ثبات هستند؛ سلاح ایرانی یکی از مولفه های ضروری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اخیرا دستاورد دولت در عرصه بین الملل را تجربه کردیم که براساس حقانیت ایران و مقاومت مردم به دست آمد، گفت:  برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی دستاورد مهمی است. این دستاورد نشان داد به رغم تصمیمات نادرست و جنگ آفرینانه ترامپ، ایران سیاست درستی را اتخاذ کرده است. سیاست درست مبنی بر عدم خروج از برجام، نتیجه خود را امروز نشان داد. شکسته شدن حصر تحریم تسلیحاتی به نوبه خود، نوید بخش عقب نشینی های دیگر از جمله سایر تحریم‌های ظالمانه در همه عرصه ها است. هوچی‌گری تحریم گران درباره رفع تحریم تسلیحاتی، ریشه در ایران هراسی دیوانه وار دارد. آنها می دانند ایران هیچ‌گاه آغازگر تهاجمی نبوده و سلاح در ایران پشتوانه صلح و امنیت است. ایرانی ها عاشق سلاح نیستند عاشق صلح و ثبات هستند؛ سلاح ایرانی یکی از مولفه های ضروری است.

او ادامه داد:  قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چند وجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می یابد. ما بر این اساس در همه حوزه های منطقه ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم. طی همین روزها، جهان و منطقه ما شاهد رفتار سازنده و صلح طلبانه ما در مناقشات منطقه ای قفقاز می باشد. در یمن نیز ما توسعه طلبی و تجاوز را محکوم کرده ایم و خواهان مذاکره طرفین برای صلح پایدار شده ایم. همه کشورهای منطقه را به پیمانهای صلح دعوت کرده ایم و با تروریسم و خشونت و افراطی گری مبارزه بی امان و واقعی کرده ایم.

ربیعی گفت: در شرایط فعلی، روند شیوع کرونا در 12 استان سیر صعودی و 9 استان هم در شرایط هشدار قرار دارند و تهران هم در مرحله صعودی قرار دارد. به رغم همه تاکیدها رعایت دستورالعمل های بهداشتی از 42 درصد در دو هفته قبل به 54 درصد رسیده است و امیدواریم با همکاری همه مردم عزیز این روند افزایش یابد و رعایت دستورالعمل ها باید به بالای 90 درصد برسد. همچنین تزریق رایگان واکسن آنفولانزا برای مادران باردار و مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای بیماری سرطان در هفته گذشته دنبال شده است. از همه مادران باردار می خواهم برای حفظ سلامت خود و فرزندان در راه، حتما به مراکز بهداشت مناطق خود مراجعه کنند.

سخنگوی دولت بیان کرد: این روزها فشار بسیار زیادی بر کادر درمان ما وارد می شود. از همه هموطنان می خواهیم ضمن حمایت خود با مراعات پروتکل ها، به اقدامات حمایتی که توسط آحاد مردم و نهادهای اجتماعی و خیریه ای در روزهای اول شکل گرفته بود ادامه دهند.

ربیعی با اشاره به درگیری آذربایجان و ارمنستان گفت: جهان و منطقه شاهد رفتار صلح طلبانه ایران در مناقشه قره باغ است. ایران در یمن هم، خواهان مذاکره برای صلح پایدار شده است. هراس آمریکا، هراس تسلیحاتی نیست، هراس از این است که رفع این تحریم منجر به رفع تحریم های دیگر شود.

سخنگوی دولت گفت: کنترل قیمت ها و افزایش نظارت ها از مهمترین مواردی بود که در جلسات دولت مورد بحث ، بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. دولت به هدف توسعه سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و ایجاد اشتغال، با صدور مجوز سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح های رسیدگی جدید و بافندگی در استان خراسان جنوبی موافقت کرد. بر این اساس ایمیدرو و نسبت به سرمایه گذاری در طرح های ریسندگی و بافندگی با ظرفیت تولید سالانه 3 هزار و 960 تن انواع نخ و 5.16 میلیون مترمربع پارچه در مناطق توسعه یافته استان خراسان جنوبی از محل منابع داخلی اقدام نمایند. 

او افزود: درگذشت دکتر زارع رییس بیمارستان لبافی نژاد را به خانواده درمان و خانواده ایشان تسلیت می گوییم. در دو جلسه گذشته دولت مباحث، عمدتا اقتصادی بود و در ستاد اقتصادی طرحی را دنبال می کنیم و مدام در فکر کنترل، قیمت ها هستیم. مبحث دیگر، توسعه مناطق محروم بود و مجوزهای لازم داده شد.

سخنگوی دولت اظهار کرد:تحریم گران فکر می کردند با تحریم های بی سابقه و بی نظیر، ایران به زانو در خواهد آمد. اما خوشبختانه امروز صنعتگران، کار آفرینان و دیپلماسی اقتصادی فعال ما باعث شده که دولت دوازدهم آرزوی دیرین مبتنی بر درآمد ارزی بدون نفت را تا حدود زیادی محقق سازند . این یک خواست ملی همیشگی دلسوزان ایران بوده است که ارز لازم برای زندگی روزمره و کالاهای اساسی و توسعه کشور ناشی از تولید و کار ایرانی محقق شود نه با ارز حاصل از خانم فروشی از منابع زیرزمینی. یکی از هدفهای اصلی تحریم کاهش صادرات و عدم دستیابی ایران به منابع ارزی برای تامین موارد مورد نیاز بوده است.

ربیعی بیان کرد: با این تحریمها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در کانون تهدید جدی قرار گرفت، اما دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد و نتیجه بخش بود.از دشواریهای کار دولت در این دوره، علاوه بر تحریم پدیده کرونا و بسته شدن مرزها هم بود.اما امسال دنیا با شیوع پاندمی کرونا، با بزرگترین رکود اقتصادی 70 سال اخیر پس از جنگ جهانی دوم روبرو شد و تجارت جهانی آسیب شدیدی دید. بعضی کشورهای صادرکننده بزرگ تا 70% کاهش صادرات را در بعضی ماه‌ها تجربه کردند. کشور ما هم در ابتدا با بسته شدن مرزها و اعمال محدودیتهای کشورهای واردکننده با کاهش صادرات روبرو شد که خوشبختانه صادرات شهریور نسبت به مرداد 24% افزایش یافت و با تداوم این رشد، امیدواریم آمار صادرات به سطح مطلوب مورد نیاز برسیم.


ربیعی مطرح کرد: گفتنی است صادرات کالاهای غیرنفتی در دولت های نهم و دهم در سالهای بدون تحریم یا تحریم سست تجربه کردیم ، در جمع 217 میلیارد دلار بود ولی در دولت یازدهم حدود 180 میلیارد دلار و دولت دوازدهم به 150 میلیارد دلار رسید که مجموعا با 330 میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات انجام شده است. این آمار بدون احتساب مدت باقیمانده از دولت دوازدهم است که قطعا آمار نهایی را بهبود خواهد بخشید. اطمینان داریم با بازگشت کامل ارز صادرکنندگان غیرنفتی، بی ثباتیهای ارزی اخیر کاهش یافته و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خواهد خورد. این آثار نماد روشنی از اهتمام و تلاش دولت برای فعالیتهای اقتصادی، تجاری و صادرات غیرنفتی است. دولت در ماه اخیر سیاست هایی برای تشویق صادرکنندگان و بازگرداندن ارزهای بدست آمده از قبیل سیاستهای مالیاتی اتخاذ کرده است و حمایت خود را از صادرات کنندگان ارائه خواهد داد. امسال روز ملی صادرات را به همه تلاش گران در عرصه و همه صادرکنندگانی که با تحویل به موقع ارز به بانک مرکزی نگاه ملی دارند تبریک عرض می کنم.

سخنگوی دولت در خصوص دستاورد دولت در زمینه رفع تحریم تسلیحاتی گفت: از ابتدا معتقد بودیم، تحریم تسلیحاتی مبنی بر ایران هراسی دروغین است. ترامپ و نتانیاهو با ایران هراسی دنبال بودند این تحریم منتفی نشود، این درخواست از اساس، فاقد وجاهت بوده است. با برداشته شدن این تحریم ها در مسیرمان، تغییر تازه ای رخ نمی دهد از تبدیل شدن به منطقه به انبار تسلیحات نگران هستیم و آمریکا را برای فروش تسلیحات، مقصر می دانیم. هرگاه براساس نیازهای مشروع و معقول دفاعی خود لازم بدانیم براساس عرف بین الملل و حق ذاتی کشور در دفاع از خود، اقدام می کنیم. امنیت با اراده مردم و خودکفایی محقق می‌شود. خط قرمزها و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی داریم.

او‌ در خصوص مبلغی که  قرار بود از صندوق توسعه ملی به بازار بورس تزریق شود، گفت: خود من هم چندین بار به دنبال این موضوع بودم و به فرایند اجرایی خوبی، رسیده است. پیچیدگی و ابهامات زیادی پیرامون این تصمیم بود، مثل نرخ و‌ مدت سپرده گذاری. برای رفع اینها و برخی ابهامات دیگر هیئت امنای صندوق در 99/7/2 تشکیل جلسه داد و همه ابهامات برطرف شد. رییس صندوق توسعه ملی و رییس سازمانی بورس تفاهم نامه از طرف صندوق امضا کرده اند و به سازمان بورس، ارسال شده است. یکی از نگرانی ها  این بود که اختصاص ارز موجب افزایش پایه پولی می شود که با تدبیر انجام شده، از منابع ریالی صندوق پرداخت ها انجام می شود و در مرحله اول هزار میلیارد تومان، تامین و پس از امضای قرارداد توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد و این پرداخت ها در چند مرحله، بطور مداوم ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت در مورد خرید سلاح گفت: از تبدیل شدن این منطقه به انبار تسلیحات نگرانیم و آمریکا را به خاطر فروش افسار گسیخته تسلیحات به منطقه مسئول و پاسخگو می دانیم. جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد که به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه که در خدمت منافع مالی شرکتهای تولید کننده تسلیحات است، بپیوندد در حال حاضر در این زمینه برنامه ای خاص نداریم البته هر زمان که بر اساس نیازهای مشروع و معقول دفاعی لازم بدانیم و به همان ترتیبی که بر اساس عرف رایج بین المللی و حق ذاتی هر کشور در دفاع از خود فهمیده می شود، اقدام خواهیم کرد. ایران تاکنون هیچ جنگی را به راه نیانداخته و معتقدیم امنیت با اراده مردم و خودکفایی محقق می شود. در سال هایی که تحت تحریم تسلیحاتی بودیم چاره ای جز تحقیق و توسعه بر روی صنایع دفاعی بومی نداشتیم. پس از گذشت این سالها، امروز ما مزیتهای بالایی در تولید محصولات خاص دفاعی داریم و حاضریم که در صورت تقاضا از سوی خریداران، با شرایط خاص خود اقدام کنیم. البته جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت. دکترین معاملات تسلیحاتی ما جدای از دکترین دفاعی ما نیست.

او در خصوص اظهارات روحانی برای صلح امام‌حسن و تعبیر مذاکره ایران با آمریکا گفت: دو گروه عامدانه به سو براشت ها دامن می زنند. مدتی است با این عارضه و بیماری تحلیلی رو به رو شده ایم. یک گروه اتاق فکر های تحریم و جنگ افروزان کنار کاخ سفید هستند و از هر فرصت و سخن و کلامی برای حمله به دولت، استفاده می‌کنند. اینها میل به اهداف ضد ایرانی خود را در قالب هرچه به دست می‌آوردند، تفسیر می کنند. هدف آنها مشخص است القا بی ثمر بودن مقاومت مردم و دولت و به هم ریختگی امور و تضعیف دولت و اینکه ایران مسیری جز تن دادن به خواسته های آمریکا، ندارد. گروه دوم مخالفان دولت هستند، دلم‌ نمی خواهد از واژه مخالف استفاده کنم، هم به مخالف و هم به منتقد احترام می گذاریم و برای راه گشایی، نقد آنها را قابل احترام می دانیم. آنها گویی در یک جنگ خصمانه وارد شدند. گویی می‌خواهند مردم را از صندوق رای پشیمان کنند. هیچ صفتی نمی توانیم، بکار ببریم. در این شرایط که بیش از هر زمان دیگر در تلخ ترین فشارهای بین الملل هستیم، متاسفانه شاهد دولت زدایی هم هستیم. شرایط تعیین شده ایران برای بازگشت آمریکا به دیپلماسی کاملا روشن است و بدون بازگشت آمریکا به برجام و جبران خسارت ها و رفع تحریم ها، شانسی برای موقعیت دیپلماسی با دولت ترامپ وجود ندارد. توهین ها در یکی از جلسات مورد بحث قرار گرفت، نباید به این مسایل بپردازیم. نگرانی و سختی های مردم باید مدنظر باشد این حرف ها مثل نمک بر زخم است. این نزاع ها نه آمریکا را به عقب می راند و نه از رنج مردم کم می کند، فقط مورد یاس جامعه است. اگر این توهین ها به سران قوا بود چه اتفاقی می افتاد؟ ما نگران خود نیستیم بلکه باید با انسجام، کنار هم بایستیم.

ربیعی در باره اظهارات حریرچی برای آمار فوتی های کرونا گفت: اظهارات حریرچی جدید نبود، شاید در زمانی بیان شد که خوانش جدید از اظهارات او شد. با پروتکل های جهانی آمار را اعلام می کنیم. حساسیت تست ها ۵۰تا۷۰درصد است و به دلیل نوع تست در کشورهاست. براساس پروتکل های بهداشتی فقط مواردی که تست پی سی ار، آنها مثبت بوده فوت های کرونایی محسوب می شوند. آنچه که دوستان ما گفته اند،  برای این بود که هوشیاری به جامعه وارد شود. باید افزایش پروتکل ها را در پیش گیریم. در ادارات پروتکل ها بیشتر رعایت می شود و در مراکز عمومی که مسئول داشته در آنجا هم رعایت، بیشتر شده است. در بخش صنعت هم مراعات خوب بوده است.

او در خصوص سفر هیات اوکراینی به ایران گفت: ابعاد کیفری پرونده را از بحث خسارت خانواده قربانیان، تفکیک کردیم. دادسرای نظامی در حال رسیدگی است و کیفر خواست به دادگاه نظامی ارجاع می شود. معاونت حقوقی جبران خسارت خانواده ها و موضوع پرداخت ها را از جنبه حقوقی و عرف، بررسی کرده و پرداخت با هدف حمایت از زیان دیدگان براساس رفتار مساوی قطع نظر از تابعیت، انجام می‌شود. هیات اوکراینی از دیروز وارد تهران شده و مذاکرات پیرامون جنبه های مختلف را با این هئیت دنبال کردیم. حادثه تاسف باری برای ایران است و هم از جنبه کیفری دنبال می کنیم و هم بحث غرامت براساس انصاف، از سوی دولت دنبال می‌شود.

ربیعی در پاسخ به برنا در رابطه با اینکه، آیا شکایتی در خصوص تخریب ها و توهین ها به رئیس جمهور و طرح عنوان نفوذی بودن رئیس جمهور به مجلس ارسال شده است، گفت: بنای دولت تعامل با مجلس و قوه قضاییه است و هیئت حقوقی دولت موضوع را در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایندگان دنبال و بررسی می کند. بحث ما توهین هایی است که صورت می گیرد. افرادی که مواضع اخیر را می گویند، فرمایشات رهبری را درک نکردند. مقام معظم رهبری فاصله بین نقد و توهین را مشخص کردند و این الگو می تواند رویه ای عادلانه برای اظهارات محفلی باشد.  اهانت به رئیس‌جمهور ریشه عمومی دارد و لازم است، مدعی العموم به آن ورود کند. ما به کلیت مجلس احترام می گذاریم و می خواهیم، اجازه ندهند برخی جملات که از متوسط اخلاقی جامعه پایین تر است، بیان شود. اینکه رئیس جمهور نفوذی است نمی دانم چطور وارد بحث شوم. به نظرم این اظهارات اهانت به شعور ملت و عموم و اهانت به صندوق رای، است‌. شاید یادداشتی با عنوان نفوذی ها کجا هستند، بنویسم. نفوذ در افراط و بر هم زدن اوضاع، نهفته است. دولت به ارامش نیاز دارد و از مدعی العموم و مجلس می خواهیم، کمک کنند چنین مشکلاتی پیش نیاید.

ربیعی درباره نگاه ایران به انتخابات آمریکا گفت: واقعا علاقه ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا نداریم. رئیس جمهور آمریکا صریح از تقلب حرف می زند و احتمالات مختلفی برای تنش در آمریکا وجود دارد. مواضع نامزدهای انتخاباتی را به دقت دنبال می‌کنیم اما واقعا، اهمیتی نمی دهیم کدام حزب، چه سیاستی را دنبال می کند. برای ما سیاست های کاخ سفید تعیین کننده است تا وقتی سیاست های آمریکا علیه ایران، همینطور خصمانه باشد، تغییری صورت نمی گیرد اما اگر به حقوق ایران احترام بگذارند، پیشنهادات در چارچوب برجام قابل بررسی است.

او در رابطه با اظهارات اردکانیان در یک مصاحبه گفت: با اردکانیان صحبت کردم آنچه ایشان گفته اند مرتبط با رفتارهای غیراخلاقی و سودجویانه برخی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه های مختلف از جمله صنعت برق است که منافع شخصی را بر منافع فردی، ترجیح می دهند. اساسا ضمیر صحبت های ایشان مسائل جناحی، گروهی و سیاسی نبوده و فقط به شرکت هایی مربوط می‌شود که منافع شخصی را به منافع ملی، ترجیح می دهند.

ربیعی در خصوص توجه نکردن مخالفان دولت به دستاوردهای دولت گفت: همه شاهد هستند برجام با همه مشکلاتی که برایش پیش آمد، اما رژیم ترامپ موفق به تحریم تسلیحاتی ایران نشد ولی مخالفان همچنان سعی دارند، این مسله را نادیده بگیرند. این عدم موفقیت بی‌سابقه ترامپ در عرصه بین‌المللی در سایه برجام رخ داده است. برجام ثمرات خود را نشان می‌دهد. به جای اینکه برجام را دلیل پیروزی بین‌المللی که با پشتوانه رهبری در دوره خود صورت گرفت بدانیم، به دنبال اختلاف هستیم. دولت زدایی و دولت را از ملت جدا کردن تهدید امنیت ملی است. چطور افراد متوجه آن نمی شوند؛ زدن دولت جز به خطر انداختن امنیت ملی، ثمری ندارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز