شگفتی در اکتبر/ جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری رقم می‌خورد!

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۲۳:۳۰:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۵۷۳۲
شگفتی در اکتبر/ جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری رقم می‌خورد!
14 روز به رأی‌گیری نهایی انتخابات 2020 آمریکا باقی مانده اما نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی، حاکی از رقابت‌‌های تنگاتنگ ترامپ جمهوریخواه و بایدن دموکرات است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ 14 روز به رأی‌ گیری نهایی انتخابات 2020 آمریکا باقی مانده اما نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی، حاکی از رقابت‌‌های تنگاتنگ ترامپ جمهوریخواه و بایدن دموکرات است.

طی آخرین نظرسنجی‌ها، نامزد دموکرات در ایالت‌های کلیدی چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، کارولینای شمالی و آریزونا از ترامپ پیشی گرفته در حالی که ترامپ، چهار سال پیش در ایالت‌های کلیدی شامل آریزونا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا، پیروز شده بود.

به بیانی دیگر ترامپ همچنان با اختلافی قابل تامل (میانگین حدود 9 درصد) از رقیب دموکراتش در نظرسنجی‌ها در سطح ملی عقب مانده است.

به رغم اینها طی آخرین نظرسنجی‌ها در ایالت‌های رقابتی، در ایالت‌هایی چون آیووا، مینه سوتا، اوهایو، تگزاس، نوادا و جورجیا، تنها در دو ایالت اوهایو و تگزاس، ترامپ توانسته با اختلافی ناچیز از بایدن پیشی بگیرد اما در مجموع بایدن با درصد آراء بیشتری  همچنان پیشتاز است و هر لحظه امکان تغییر آراء به ضرر ترامپ آن هم به دلیل موج جدید کرونا در این ایالت‌ها وجود دارد.  

در واقع به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها، جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داشته باشند؛ آن هم از یک سو به دلیل حضور شخصی چون دونالد ترامپ و از سوی دیگر وجود شرایط کم سابقه جهان و آمریکا به دلیل شیوع بیماری مرگبار کرونا. به ویژه اینکه آمریکا از نظر میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، جزو درگیرترین کشورهاست؛ از این رو بسیاری از آمریکایی‌ها و همچنین دموکرات‌ها، سوء مدیریت ترامپ در مواجهه با بیماری کرونا را عامل وخیم‌تر شدن اوضاع  دانسته و در نتیجه این نقطه ضعف، ترامپ را با چالش جدی روبرو کرده تا جایی که این موضوع به دغدغه جمهوریخواهان نیز تبدیل شده است.

در عین حال نباید تاثیر اولین مناظره بایدن و ترامپ را نادیده گرفت چراکه طبق نظرسنجی‌‎ها و تحلیلگران سیاسی، بایدن توانسته به نوعی پیروز این مناظره شود مناظره‌ای که می‌تواند در پیروز شدن نامزد دموکرات در مناظرات بعدی، تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین باید منتظر اظهارنظرات و اتهام زنی‌های دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه به یکدیگر بود چرا که هیچ اتفاقی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دور از انتظار نیست.    

براساس میانگینی که موسسه‌های مختلف نظرسنجی از میزان شانس بایدن و ترامپ برای رئیس جمهورشدن منتشر می‌کنند تقریبا اکثریت آنها بر پیشتازی 50 به 40 درصدی به نفع نامزد دموکرات، اتفاق نظر دارند.

گذشته از این نظرسنجی‌هایی که هر روز در حال اعلام شدن است، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آنچنان که باید این نظرسنجی‌ها دقیق و درست نیستند چرا که در انتخابات‌های گذشته، در حالی که نظرسنجی‌ها، برتری هیلاری کلینتون بر دونالد ترامپ در انتخابات 2016 را نشان می‌داد اما در نتیجه هیلاری کلینتون با اختلافی ناچیز از ترامپ، از ورود به کاخ سفید باز ماند یا شکست جان کری، وزیر پیشین امور خارجه دولت اوباما در رقابت با جورج دبلیو بوش، در حالی رقم خورد که همه نظرسنجی‌ها نشاندهنده پیروزی جان کری بود اما به یکباره جورج بوش جمهوریخواه، توانست کلید ورود به کاخ سفید را از جان کری دموکرات بگیرد.

از سوی دیگر، موسسه‌‎های نظرسنجی در واکنش به دقیق نبودن آمارهایشان، گفته‌اند که تلاش کرده‌اند ایرادات وارد به نظرسنجی‌ها در انتخابات 2016 را تا حدود زیادی اصلاح کنند از این رو، آمار ارائه شده از سوی آنها در این انتخابات به واقعیت نزدیک‌تر است. این واکنش به اظهارات برخی جمهوریخواهان بوده که همواره تاکید می‌کنند، نظرسنجی‌ها مانند چهار سال پیش «اکثریت خاموش» را در ایالت‎های کلیدی نادیده گرفته‌اند و «موج قرمز» (رنگ حزب جمهوریخواه) در ساعات پس از پایان رأی‌‎گیری باعث شگفتی تحلیلگران خواهد شد.

از این رو به باور بسیاری باید منتظر شگفتی اکتبر ماند؛ شاید ترامپ هم مانند انتخابا‌ت‌های گذشته به شگفتی اکتبر دل خوش کرده تا بایدن دموکرات را مانند همکارش کلینتون، شکست دهد آن هم با اختلافی ناچیز.

به گزارش یورونیوز؛ صدور مجوز برای واکسن کرونا، توافق احتمالی دونالد ترامپ با دموکرات ها در مجلس نمایندگان بر سر تصویب دومین طرح محرک اقتصادی، افشای اسنادی علیه دموکرات‌ها در پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال 2016، احتمال انتشار ایمیل‌های هیلاری کلینتون و رویداد غیرمنتظره در عرصه سیاست خارجی از جمله پیوستن کشورهای دیگر عربی یا اسلامی به فرایند سازش با رژیم صهیونیستی می‌تواند از جمله گزاره‌هایی باشد که به رئیس جمهور شدن مجدد ترامپ در انتخابات2020 می‌تواند کمک‌کننده باشد.

گذشته از پیش بینی‌های زودهنگام و نظرسنجی‌های شبهه برانگیز، حال باید منتظر آخرین مناظره دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات در روز پنجشنبه 22 اکتبر (ساعات اولیه بامداد جمعه دوم آبان) در ایالت تنسی ماند که در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد. آیا این بار جوبایدن دموکرات که در اولین مناظره تلویزیونی‌اش با ترامپ جمهوریخواه، به باور بسیاری موفق‌تر عمل کرده، می‌تواند در مناظره 22 اکتبر با داشتن تجربه و روحیه بهتری بر هوچی‌گری‌های ترامپ غلبه کند یا اینکه باید منتظر، اتفاقات غیرقابل پیش بینی و غیرمنتظره دیگری ماند.  6

نظر شما