در پی طرح استیضاح رئیس‌جمهور؛

اصولگرایان بهارستان باز هم به در بسته خوردند

۱۳۹۹/۰۸/۰۲ - ۰۵:۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۰۷۶۵۱۹
اصولگرایان بهارستان باز هم به در بسته خوردند
طی روزهای اخیر، موج که برخی نمایندگان اصولگرا و جبهه پایداری مجلس برای استیضاح روحانی به راه انداختند، برای دومین بار شکست خورد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ طی روزهای اخیر، موج که برخی نمایندگان اصولگرا و جبهه پایداری مجلس برای استیضاح روحانی به راه انداختند، برای دومین بار شکست خورد؛ در واقع طی ماه‌های گذشته، مجلس یکدست اصولگرای یازدهم در هفته دوم حضورشان در بهارستان، عزم خود را جزم کردند تا حسن روحانی را استیضاح کنند اما باز هم نتیجه‌ای، نگرفتند.

همزمان با مطرح شدن مجدد استیضاح رئیس جمهور، علاوه بر بسیاری از چهره‌های سیاسی اصولگرا خارج از مجلس و نمایندگان که با این موضوع مخالفت کردند، یکی از اعضای هیئت رئیسه نیز در مخالفت با این طرح، اظهارنظر کرد. «احمد امیرآبادی فراهانی» ضمن اعلام این موضوع که استیضاح منتفی است، در برنامه شامگاه دوشنبه «تهران ۲۰» عنوان کرد: «مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت قانونی خود، برسد.»

«محمدحسین فرهنگی»، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز با بیان اینکه استیضاح رئیس‌جمهور حد نصاب لازم را نداشته، گفت که در صورت مطرح شدن استیضاح شخص رئیس مجلس در این باره تصمیم‌گیر است.

طرح استیضاح رئیس‌جمهور حتی روزنامه کیهان را بر آن داشت که به درخواست‌کنندگان استیضاح، پاسخ کوبنده‌ای بدهد؛ اخیرا حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه در سرمقاله این روزنامه با عنوان «چرا دولت بی‌سر» به طراحان استیضاح روحانی حمله کرد و در بخشی از این سرمقاله نوشت: «دولت بی‌سر نام پروژه‌ای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زده‌اند. بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس ‌دولت در کشور هدف است. با این تفسیر که وقتی رئیس ‌یک دولت کناره می‌گیرد یا کنار گذاشته می‌شود، زمینه لازم برای تنش‌آفرینی و برهم‌زدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم می‌شود.»

علاوه بر کیهان، قاسم روانبخش از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری، ضمن حمله به استیضاح‌کنندگان روحانی، بر این گزاره تاکید کرد که جریان اصولگرا، خود دارای تشتت بوده و اگر هم، چنین بحثی مطرح شود عقلا باید بررسی کنند.

او همچنین می‌افزاید: «اینگونه نیست که با عزل روحانی، همه مشکلات حل بشود و اوضاع به دو سال پیش برگردد.»

طرح استیضاح در حالی از سوی محافل تندروی مجلس مطرح شده که در تیرماه سال جاری نیز جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن از استان خراسان رضوی در مجلس، از جمع‌آوری امضا برای ارائه «طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور» خبر داده و در توییتی نوشته بود: «براساس اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۹ قانون آیین‌نامه داخلی ‎مجلس شورای اسلامی ما نمایندگان ملت شریف ایران به ۱۸ دلیل خواستار طرح ‎استیضاح و اعلام عدم کفایت رئیس‌جمهور جناب حسن روحانی می‌باشیم.»

نیک‌بین، طراح استیضاح روحانی، گفته بود: «من قائلم به اینکه همان دلایلی که باعث شد بنی‌صدر عزل شود، همان دلایل الان وجود دارد و این دولت باید استیضاح و عزل شود؛ بنابراین می‌خواهیم روحانی را مانند بنی‌صدر عزل کنیم.»

مشابه دانستن روحانی با بنی صدر، با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شد؛ نیک بین که با امضاء 15 نفر، عزم خود را برای استیضاح رئیس‌جمهور جزم کرده بود در نتیجه ناکام ماند. تلاش‌های برخی نمایندگان دلواپس همچون نیک بین و  مجتبی ذوالنوری، در حالی صورت می‌گرفت که به نظر نمی‌رسید، بخشی از عقلای مجلس اصولگرا چندان تمایلی به شدت ‌بخشیدن به تعارضات خود با دولت داشته باشند؛ تا جایی که طیفی از اصولگرایان، مواجهه با روحانی را تا حد طرح سؤال کافی می‌دانند و با آگاهی از تبعات طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور، به دلایل مختلف دنبال افزایش سطح تنش در فضای سیاسی کشور، نیستند.

البته در مجلس دهم هم طرح عدم کفایت حسن روحانی به امضای ۲۳ اصولگرا رسیده بود که برخی از آنها در مجلس فعلی هم حضور دارند. این طرح در گذشته در مجلس نیمه‌ اصلاح‌طلب و نیمه‌ اصولگرای دهم  مطرح شده بود که امضاها را هم جمع کرده بودند؛ اما عدم همراهی طیف عقلای اصولگرای درون و بیرون مجلس و طبعا مخالفت طیف اصلاح‌طلب، این طرح مختومه شد.

همچنین  مقام معظم رهبری رهبر انقلاب در تابستان سال گذشته که در آن مقطع نیز مباحثی نظیر استعفا روحانی مطرح شده بود، آب پاکی را روی دست ارائه‌کنندگان چنین پیشنهادهایی ریختند. ایشان در سخنان خود در آن مقطع فرمودند: «بعضی‌ها جوری حرف می‌زنند، جوری اقدام می‌کنند که به اسم اینکه می‌خواهیم اوضاع را درست کنیم... در نقشه دشمن کار می‌کنند، خودشان ملتفت نیستند. اینهایی که خطاب می‌کنند به دولت که بایستی دولت برکنار بشود و از این قبیل حرف‌ها، اینها دارند در نقشه دشمن کار می‌کنند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: نخیر، دولت باید با قوّت سرِ کار بماند، کارها را باید این دولت انجام بدهد» 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز