وزیر پیشین راه و شهرسازی:

کاندیداتوری در ۱۴۰۰ را نه نفی می‌کنم نه تایید!/اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ۱۴۰۰ اصالت مواضع داشته باشند/برجام دستاورد بزرگ دولت یازدهم است/ افرادی که کشور را به سمت تحریم بردند باید پاسخگو باشند

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۲۳:۴۳:۳۶
کد خبر: ۱۰۷۶۶۵۳
کاندیداتوری در ۱۴۰۰ را نه نفی می‌کنم نه تایید!/اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ۱۴۰۰ اصالت مواضع داشته باشند/برجام دستاورد بزرگ دولت یازدهم است/ افرادی که کشور را به سمت تحریم بردند باید پاسخگو باشند
وزیر پیشین راه و شهرسازی گفت: برجام طبق قطعنامه 2231 تصویب شد و در واقع تمام تحریم های قبلی برداشته شد که یک دستاورد بسیار بزرگی برای دولت یازدهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «عباس آخوندی»، وزیر پیشین راه و شهرسازی در برنامه‌ای به عنوان "ایران؛ سیاست" که به همت حزب ندای ایرانیان در دفتر این حزب برگزار شد گفت‌: بحث محوری بنده، بحث سیاست و مسائل اقتصادی ایران است که بیش از همیشه نگران کننده است. مسئله اقتصاد ایران بیش از آنکه اقتصادی باشد اقتصاد سیاسی است سیاستگذاری اقتصادی در ایران در تله سیاستمدار افتاده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

او افزود‌: غلبه ایدئولوژی های چپ و راست باعث شده که منافع گروهی بر منافع ملی غلبه کند و مفاهیمی مانند هویت و ملت در حاشیه قرار بگیرد از این رو بنده بازگشت به ایران را به عنوان یک راهکار بنیادین مطرح می کنم که نقطه کانونی بحث ماست.

آخوندی با بیان اینکه بحث تورم در ایران نگران کننده است، ادامه داد:  متاسفانه میانگین تورم 50ساله ایران، بالای 18درصد است این مسئله ای که در اکثر کشورهای دنیا به نوعی حل و فصل شده است و تورم در حدود 2تا3درصد است ریشه تورم به بدهی های دولت باز می گردد حجم بدهی های دولت در ایران به بیش از1100میلیارد تومان رسیده است که رقم بالایی است.

وزیر پیشین راه و شهرسازی بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که نرخ سرمایه گذاری در ایران پایین آمده است و سرمایه ملی رو به کاهش بوده آن هم در کشوری که کاملا جوان است. این پدیده ها پدیده عجیبی نیست که در واقع ما آن را کشف کرده باشیم سوال اصلی این است که چرا به رغم اینکه این پدیده ها برای دولت،مجلس، اقتصاددانان و برای مقامات ارشد و جوانان حرفه ای و جامعه علمی ایران شناخته شده است چرا علی رغم این مسایل امکان تصمیم گیری وجود ندارد مسئله شناخته شده است مسئله ایران مسئله اقتصاد سیاسی است چراکه نهایتا هر سیاستی برآیند منافع گروه های ذی نفوذ در جامعه است و نمی توانیم مستقل از ذی نفع های وضع موجود بگوییم که این به صورت اتفاقی رخ داده است. 

او با بیان اینکه چرا نمی توان تصمیم گرفت؟ عنوان کرد: به عقب بر می گردم از سال 84، 85 به بعد ظرف مدت کوتاهی شش قطعنامه علیه ایران صادر شد و ایران مستقیم ذیل فصل هفتم‌ منشور سازمان ملل متحد رفت آیا زمانی که این قطعنامه ها صادر می شد افرادی که کشور را اداره‌ می کردند متوجه ایجاد مخاطرات برای ملت ایران بودند یا نبودند?

آخوندی تصریح کرد: چطور تا سال ۸۴ و ۸۵، کشور طوری اداره شد که ما مشمول تحریم های سازمان ملل نبودیم و ظرف مدت کوتاهی این تحریم ها بر ایران اعمال شد چه کسانی از این سیاست ها می بردند که ایران تحریم شود؟ این سوالی است که به آن پاسخی داده نشد و همچنان مطرح است.

او گفت: کسانی که کشور را به سمت تحریم بردند در عرصه سیاست همچنان مدعی هستند.تا سال92 این تحریم ها تشدید می شد و از سال 92 وقتی می خواست تحریم ها برداشته شود عده ای فریاد می زنند که چرا تحریم ها باید برداشته شود. ریشه همه این وضعیت به این ماجرا و جریانی که توانسته کشور را به این سمت و سو هدایت کند بازمی گردد.

عباس آخوندی اضافه کرد: برجام طبق قطعنامه 2231  تصویب شد و در واقع تمام تحریم های قبلی برداشته شد که یک دستاورد بسیار بزرگی برای دولت یازدهم است چرا که کمتر کشوری است که ذیل فصل هفتم منشور برود و یا قطعنامه تمام قطعنامه های قبلی را ملغا کند این اقدام از جمله کارهایی بود که انجام شد.

او با اشاره به مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم چون اقبال اکثریت را ندارد نمی‌تواند نماینده همه باشد درنتیجه رفتارهای رادیکال از خود نشان می‌دهد در واقع تنها کسی که مجلس را کنترل کرد مقام رهبری بودند. مجلس یازدهم از لحاظ اقتصادش انتظارات و زیان‌ها را افزایش می‌دهد. 

آخوندی درباره بحث FATF بیان کرد: مسئله FATF بسیار روشن است و درباره آن بحث شده است غیر از سه، چهار کشور همه به آن لوایح چهارگانه پیوسته‌اند هیچ مبادله‌ای بدون پیوستن الحاق به این لوایح امکان پذیر نیست وقتی ایران وارد لیست سیاه FATF می‌شود  اگر مبادله‌ای انجام دهد براساس سوءظن صورت می‌گیرد. آنهایی که بررسی و تصویب این لوایح را متوقف کردند باید دید چه منفعتی داشتند و باید بیایند توضیح دهند. در واقع قبل از تعیین تکلیف شدن انتخابات آمریکا، بهتر است این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود. 

وزیر پیشین راه و شهرسازی با بیان اینکه در انتخابات 92 و 96 برای خروج از وضعیت نابسامان کشور اصلاح‌طلبان تن به سازش‌ها و توافق‌هایی دادند که لزوما مطابق باورهایشان نبود، تاکید کرد:  در انتخابات 1400 مبنا باید پافشاری بر اصالت مواضع، صداقت در موضع‌گیری و پذیرش مسئولیت اقدام‌ها باشد.به بیانی دیگر اصلاح‌طلبان باید بر اصالت مواضع در 1400 تاکید کنند؛ اصلاح‌طلبان باید بر مواضع اصلی‌شان پایمردی و تاکید کنند اگر تجارت آزاد، تعامل با جهان، آزادی‌ها را قبول دارند با صدای بلند بگویند چرا که در انتخابات‌های گذشته چوب عدم اصالت مواضع را خوردند. از این رو مواضع اصلاح طلبان در 1400 باید روشن باشد حتی اگر حذف شوند یا رأی نیاورند.

او در پاسخ به احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 گفت: هنوز هیچ جایی اعلام کاندیداتوری نکرده‌ ام کاندیداتوری در 1400 را نه نفی می‌کنم نه تایید.  

او اشاره کرد: در انتخابات 92 اصلاح‌طلبان هیچ راهبرد روشنی نداشتند. حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی به صحنه انتخابات بر ابهام‌ها افزود اما نکته مثبت، رها نکردن صحنه پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی و اجماع بر سر یک نامزد در پایان کار بود. ولی نتیجه‌ی آن سازشی شد که ابعاد آن معین نبود. وجه اشتراک و افتراق مواضع گروه‌های سیاسی در آن روشن نبود و کسی نمی‌توانست مسئولیت اقدام‌های دولت را بپذیرد.   

 آخوندی اضافه کرد: تورم و افسار گسیختگی قیمت‌ها نتیجه تحریم‌های قابل پیش‌گیری، بستن راه مبادله‌های بین المللی وعدم گرایش به تجارت آزاد است. سه موضوعی که به دولت تحمیل شد. 

او در پاسخ به سوالی درباره کرونا و تاثیرات آن گفت: مقابله با کرونا صرفا توجه به بهداشت و درمان نیست. ابعاد اقتصادی کرونا که باعث تعطیلی تعداد زیادی از بنگاه ها شده و هم‌چنین بیکاری بیش از 3 میلیون شاغل که دوسوم آنان فاقد تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هستند نیز باید در دستور کار دولت باشد.  پیشنهاد من انتشار معادل ریالی 20 میلیارد دلار اوراق مشارکت عام توسط صندوق توسعه ملی به پشتوانه دارایی‌های آن است.

عباس آخوندی درباره طرح مسکن مهر و انتقادات به این طرح بیان کرد: دولت احمدی‌نژاد پول مردم را گرفت و رفت در بیابان برایشان خانه ساخت! افرادی که موجب هدررفتن پول مردم شده اند اکنون باید پاسخگو باشند.  با مسکن مهر مخالف بودم چون خلاف قانون اساسی، سیاست‌های شهرسازی، حق انتخاب مردم و اقتصاد رقابتی بود و به زیان مردم در دراز مدت بود و در مواردی حتی زیان کوتاه مدت آنان.  چون مخالف مسکن مهر بودم هیچ گاه هیچ پروژه مسکن مهری را افتتاح نکردم ولی گفتم چون دولت پیشین رسما تعهد کرده ما باید متعهد به تعهدات دولت باشیم.  

او افزود: سرجمع بیش از دوسوم مسکن مهر و تاسیسات زیربنایی و روبنایی آن در زمان مسئولیت بنده انجام شد. بیش از یک میلیون از آن در دوره بنده ساخته شد اگر می خواستم  اقدامی غیراخلاقی انجام دهم می‌دانستم چگونه موج سواری کنم و هر هفته دو پروژه مسکن مهر افتتاح کنم. لیکن چون نمی‌خواستم دروغ بگویم و با مردم صادق بودم. هم کار را انجام دادم و هم تبلیغ نکردم. حضرات مدعی یک هزارم این صداقت را به مردم نشان دهند. 

عباس آخوندی ادامه داد: هنوز هم می‌گویم دولت‌ها نباید در ساخت و ساز دخالت کنند چراکه هر گونه دخالت دولتی، همراه با رانت و ناکارآمدی اقتصادی است که منجر به فساد می‌شود چه برسد به مسکن که مردم امکان تولید سالانه بیش از یک میلیون خانه را دارند. وظیفه دولت‌ها رفع موانع است نه بساز بفروشی!

او با اشاره به دلایل استعفایش از دولت گفت: استعفایم از دولت به دلیل پافشاری بر روی مواضعم بود. من طرفدار سیستم بازار رقابتی و تعامل مثبت و سازنده با جهان بر اساس منافع ملی بودم و هستم و وقتی دیدم این سیاست اجرایی نمی‌شود وظیفه اخلاقی‌ام، این بود که از دولت جدا شوم و در نهایت جدا نشدم. 

آخوندی عنوان کرد:  بیش از هر زمان اقتصاد ایران وابسته به تحول‌های سیاسی بیرون مرزهاست. اگر ترامپ به قدرت برسد در پی کاربرد قدرت سخت و فشار حد اکثری است. بنابراین، سیاست ما باید به نحوی باشد که مانع هم‌نوایی سایر قدرت ها با او شود. اگر بایدن بیاید، در کوتاه مدت برخی تحریم‌ها بر می‌دارد و یک فضای مثبتی را ایجاد می‌گند. لیکن، بلا فاصله در گام بعدی خواسته‌های جدیدی را طرح می‌کند و ایران را در دوراهی‌های جدیدی قرار می‌دهد و نهایتا در پی واردکردن فشار به ایران می‌رود. ولی، او متکی به قدرت نرم است. لذا تلاش می‌کند دیگر قدرت‌ها را با خود همراه کند و اجماع جهانی ایجاد نماید. بنابراین، پیش از آمدن او، ما باید به چارچوبی برای تفاهم با سایر قدرت‌های جهانی برسیم. 

او ادامه داد: بنده  سه راهبرد را پیشنهاد می‌کنم تا هم به ملت و بازار داخلی علامت دهیم و وضعیت را از این التهاب خارج کنیم و هم به سایر ملت‌ها و بازارهای بین‌المللی علامت دهیم و توجه آنها را به کار بلند مدت با ایران جلب نماییم. نخست: پیشنهاد  تشکیل جلسه 4+1 در بالاترین سطح ممکن، دوم: رفع موانع الحاق به FATF. سوم: درخواست عضویت WTO و تلاش در جهت تجارت آزاد

وزیر پیشین راه و شهرسازی در پایان گفت: البته اجرای این سیاست‌ها زمان بر است. مذاکرات الحاق به سازمان تجارت جهانی ممکن است بیش از 6 سال طول بکشد. مهم این است که ما علامت‌های درستی به بازار بدهیم. چشم‌انداز بلند مدتی را ترسیم کنیم و عزم خودم را برای تعامل سازنده و مثبت با جهان جزم نماییم.

نظر شما
پرونده ویژه