تحلیل گر مسائل آمریکا:

دخالت ایران در انتخابات آمریکا در راستای ایجاد موج عاطفی است/ دخالت ایران، توسط FBI و با هدف ساخت چهره مظلوم‌ برای ترامپ ایجاد شده

۱۳۹۹/۰۸/۰۲ - ۲۳:۲۷:۳۲
کد خبر: ۱۰۷۷۱۶۳
دخالت ایران در انتخابات آمریکا در راستای ایجاد موج عاطفی است/ دخالت ایران، توسط FBI و با هدف ساخت چهره مظلوم‌ برای ترامپ ایجاد شده
یک تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: دخالت ایران در انتخابات آمریکا یک اقدام سیاسی و در راستای به راه انداختن موج عاطفی در جامعه این کشور است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اخیراً مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی شده است که روسیه و ایران گام‌هایی در جهت مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برداشته‌اند. جان رتکلیف با طرح چنین ادعایی نه تنها ایران را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده بلکه به جانبداری ایران از ترامپ نیز اشاره کرده و گفته ایران، ای‌میل‌های تهدیدآمیز به رای دهندگان حزب دموکرات ارسال کرده است.

در حالی این مقام آمریکایی ایران را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرده است که پیش از این رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود: «منتظر نتایج انتخابات آمریکا نیستیم.» همچنین علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، نیز گفته بود که ایران هیچ ترجیحی برای نتیجه انتخابات آمریکا ندارد.

رتکلیف در شرایطی از دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن می‌گوید که  سیستم انتخاباتی آمریکا به صورتی طراحی شده که اجازه مداخله در روند و نتیجه انتخابات را به هیچ نهاد و یا کشور خارجی نمی‌دهد، آنچنان که علی بیگدلی، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، پیش تر در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، انتخابات آمریکا را استثنائی دانست و گفت که «مردم آمریکا به صورت مستقیم به رئیس‎جمهور رأی نمی‌دهند و آراء الکترال سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند. به عنوان مثال اگر رئیس‌جمهوری بتواند رأی کالیفرنیا که بیشترین رأی الکترال را دارد جذب کند، برنده خواهد شد.»

با وجود اینکه مقامات ایران به نوعی نتیجه انتخابات آمریکا را برای ایران بی‌اهمیت تلقی می‌کنند اما در مقابل مقامات آمریکایی بر دخالت کشورهایی نظیر ایران در انتخابات آمریکا تاکید می‌کنند، این سوال مطرح می‌شود که آیا ایران می‌تواند در انتخابات آمریکا دخالت کند. 

در پاسخ به این پرسش «علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: به نظر نمی‌رسد که ایران بتواند در انتخابات آمریکا دخالت کند. این ادعاها در مورد دخالت ایران در انتخابات آمریکا یک اقدام سیاسی و در راستای به راه انداختن موج عاطفی در جامعه این کشور است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌لملل افزود: در حقیقت این اقدامات برخلاف استراتژی ایران است، بنابراین دست‌کاری کردن و هک کردن از طرف ایران، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بیگدلی با اشاره به علت و منبع شکل‌گیری چنین ادعاهایی از طرف مقامات آمریکایی تصریح کرد: دخالت ایران در انتخابات آمریکا موضوعی است که از طرف FBI و با هدف ساخت چهره مظلوم‌ برای ترامپ، ایجاد شده است حتی مواردی نظیر بیمارستان رفتن ترامپ و ابتلای او به کرونا هم در همین راستا انجام شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در واقع ادعای ترامپ مبنی بر ابتلا به کرونا ژست بدون پشتوانه‌ای بود برای ایجاد حس عاطفه‌گرایی در مردم با این هدف که من و پسرم مثل شما، مبتلا به کرونا شدیم. یکی دیگر از اهداف ترامپ برای انتشار خبری مبنی بر ابتلا به کرونا این بود که ثابت کند به واکسن کرونا دست یافتیم و با دریافت آن خوب شدم. در مجموع با قرار گرفتن در آستانه انتخابات آمریکا این قبیل رفتارها متدوال هستند.

بیگدلی در توضیح نقش FBI در راه انداختن چنین موج‌هایی برای حمایت از ترامپ خاطرنشان کرد: این سازمان امنیت داخلی زیر نظر ترامپ است، همچنان که رئیس آن را رئیس جمهور انتخاب می‌کند و بعد سنا آن را تایید می‌کند.

به هر روی به نظر می‌رسد همانطور که ابتلای ترامپ به کرونا و درمان وی از طریق واکسن آمریکایی یک شوی تبلیغاتی بود، طرح مسائلی نظیر دخالت ایران در انتخابات آمریکا نیز یک راهبرد با هدف مظلوم‌ نمایی آمریکا است، همچنان که ابراهیم متقی، کارشناس مسائل آمریکا درباره موضع ایران، در برابر نتیجه انتخابات آمریکا گفت « چه بایدن بیاید و چه ترامپ، برای ایران فرقی نمی کند.»۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز