شریعتی در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی:

بررسی سوالات نمایندگان از وزیر نفت/ وکلای مردم از پاسخ‌ها به‌صورت مشروط قانع شدند

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۲۰:۰۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۸۵۰۲
بررسی سوالات نمایندگان از وزیر نفت/ وکلای مردم از پاسخ‌ها به‌صورت مشروط قانع شدند
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، از بررسی سوالات ۵ نماینده از وزیر نفت در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: وکلای مردم از پاسخ‌ها زنگنه به صورت مشروط قانع شدند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جلسه امروز (دوشنبه 5 آبان ماه) کمیسیون انرژی از بررسی سوالات 5 نماینده از وزیر نفت در این کمیسیون خبر داد و گفت: در  این جلسه برخی از نمایندگان از توضیحات وزیر قانع شدند و سوالات برخی دیگر با ارائه فرصت مراعا ماند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به تشریح سوالات نمایندگان از بیژن نامدار زنگنه پرداخت و افزود: علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شد- علت عدم موافقت وزیر نفت را با تکمیل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس را جویا شد و گفت؛ باتوجه به آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) برای اجرای آخرین مرحله از طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آماده بودن مقدمات کار و نیاز شدید کشور به اجرای این طرح، علت عدم موافقت شما با تکمیل طرح پالایشگاه مذکور چیست؟

وی با بیان اینکه جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس نیز در رابطه با پیگیری سوال نخست خود فرصت 15 روزه به وزیر نفت داد، گفت: این نماینده در رابطه با پیگیری کمبود گاز مایع در سطح کشور علی‌الخصوص در روستاهای فاقد پروژه گازرسانی، وزیر نفت را مورد سوال قرار داد.

شریعتی با بیان اینکه محمودزاده برای پیگیری سوال دوم خود نیز فرصت 15 روزه به وزیر نفت داد، ادامه داد: محمودزاده همچنین دلیل عدم برخورد با پیمانکاران متخلف در شرکت گاز را جویا شد و گفت؛ چرا در واگذاری پروژه‌های گازی قانون و مقررات رعایت نشده و بعضی از پیمانکاران به خاطر ارتباط با مسئولان امر شرکت گاز انتخاب و در حین اجرا از تخلفات آن‌ها چشم‌پوشی می‌شود؟ دلیل تبعیض در گازرسانی بین روستاها و استان های کشور چیست و چرا در شرق وغرب کشور بهره مندی از گاز در کمترین مقدار خود است؟

به گفته وی "دلیل تعلل شرکت گاز در اجرای پروژه‌های گازرسانی جدید و خط تغذیه در مناطق روستایی استان آذربایجان غربی و شهر مهاباد چیست؟" سوال دیگر نماینده مهاباد بود که جهت پیگیری آن فرصت دو هفته‌ای به وزیر نفت و مسئولان مربوطه داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: محمودزاده همچنین دلیل کم‌کاری در اجرای پروژه‌های جدید گازرسانی در شهرستان مهاباد را مطرح کرد و با ارائه فرصت دو هفته‌ای به وزیر نفت جهت پیگیری این مهم گفت؛ چرا در اجرا و احداث ایستگاه‌های گاز شهری و روستایی و گازرسانی به صنایع و علمک گازی و اجرای حفرات داخلی و خطوط تغذیه گاز در شهرستان مهاباد به شدت کم کاری می‌شود؟

وی با بیان اینکه جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی، دلیل توقف طرح گازرسانی به منطقه کامفیروز شهرستان مرودشت را مطرح کرد، گفت: این نماینده مشروط به برگزاری جلسه جهت پیگیری موضوع تا یک ماه آینده از پاسخ‌های زنگنه قانع شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی همچنین در تشریح سوال خود (مالک شریعتی) از وزیر نفت – که به مدت 2 ماه جهت پیگیری ازسوی مسئولان امر مرعا ماند-، بیان کرد: توضیح درخصوص چگونگی رفع معضل عدم فروش و عدم ذخیره میعانات گازی برای ممانعت از خسارت 3 میلیارد دلاری و عدم خدشه به رفاه مردم به دلیل کمبود گاز در زمستان ضروری است.

این نماینده مجلس در تشریح یکی از سوالات علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: سهم ناچیز 4 شهرستان حوزه انتخابیه‌ از صنایع پتروشیمی، وضعیت تاسف بار ساکنین منطقه آلوده به نفت و گاز مسجد سلیمان، سهم کم 4 شهرستان استان خوزستان از صنایع پایین دستی پتروشیمی، وضعیت نامناسب مخاذن نفتی مسجدسلیمان و هفتکل و دیگر مناطق تحت پوشش و پیامد کاهش تولید و اجرای طرح بازیافت مخاذن (ازدیاد برداشت) با توجه به کاهش فشار مخاذن منطقه- محور سوال نخست این نماینده بود. که پاسخ‌های وزیر وی را به صورت مشروط قانع کرد.

به گفته وی طرح ساماندهی گاز فلر، مصرف بهینه سوخت، استراتژی انتقال گاز به عنوان اهرم اساسی،عوارض آلایندگی شهرداری، عدم اجرای جامع طرح طبقه بندی مشاغل، طرح اصلاح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران و سپردن مدیریت منابع گازی به شرکت گاز، وضعیت تجارت گاز در خاورمیانه و... محور سوال دوم ورناصری بود که از پاسخ‌های وزیر در رابطه با این سوال نیز قانع شد.

به گفته شریعتی ضرورت توجه به بازار صادرات گاز، اساسنامه شرکت ملی گاز ایران، عدم اجرای جامع طرح طبقه بندی مشاغل، عوارض آلایندگی، افزایش قدرت سیاسی با انتقال گاز، عدم مصرف بهینه سوخت، طرح ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر نیز به عنوان دیگر سوال نماینده مردم مسجد سلیمان مراعا ماند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نماینده مسجد سلیمان دلیل عدم ایمن سازی خطوط انتقال گازهای ترش از چاه‌های مجاور مسجد سلیمان به پتروشیمی راضی ماهشهر را نیز جویا شد، گفت: به گفته ورناصری که از پاسخ‌های وزیر به این سوال نیز قانع شد، خصوصی‌سازی صنعت راهبردی حفاری موجب نگرانی و اعتراض خانواده بزرگ حفاری است، معیشت هزاران خانواده از طریق حفاری محقق می شود، انتظار می رود این موضوع محقق شود.

نظر شما