محسن رضایی در همایش بین المللی افول آمریکا:

مانع بزرگ پیشرفت ملت ما آمریکا است/ دلارهای با پشتوانه سیاسی مانند بمب ساعتی علیه آمریکا عمل خواهد کرد

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۱۰:۲۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۷۸۷۱۳
مانع بزرگ پیشرفت ملت ما آمریکا است/ دلارهای با پشتوانه سیاسی مانند بمب ساعتی علیه آمریکا عمل خواهد کرد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع شرکت کنندگان حضوری و دنبال کنندگان مجازی همایش بین المللی افول آمریکا گفت: اگر بخواهیم در برابر افول آمریکا جهش پیدا کنیم باید در همه زمینه ها قوی بشویم. وقتی افکار و نظام های اقتصادی غربی در حال فروپاشی هستند جای تعجب است که از این نظام ها در کشور ما الگو برداری می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی صبح سه شنبه ششم آبان ماه۹۹ در همایش بین المللی افول آمریکا، روند گذشته و تحولات آینده که در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت:از پژوهشکده شهید صدر و همه عزیزانی که این همایش را برگزار کردند و از کسانی که به صورت حضوری و افرادی که به صورت مجازی در این همایش شرکت کرده اند، تشکر و قدردانی می کنم.

محسن رضایی با اشاره به ابعاد گوناگون موضوع افول آمریکا افزود: موضوع افول آمریکا به چند دلیل با ملت و نظام ما مرتبط است. از مهم ترین ارتباطات این موضوع با ملت ما این است که آمریکا مانع بزرگ پیشرفت ملت ماست. رژیمی که از سالها قبل از انقلاب و چهل و دو سال پس از پیروزی انقلاب جلوی پیشرفت ملت ما را گرفته است. انقلاب ما انقلابی است که حرفهای نویی دارد که در تعارض با فرهنگ و تمدن غرب است و لذا افول آمریکا برای ما یک موضوع مهم و اعتقادی است. در ۲۰۰سال اخیر، آمریکایی ها و اروپایی ها در منطقه از موضع برابر برخورد نکرده اند و در دوره ترامپ از موضع برخورد یک کشور متمدن با عقب مانده ها برخورد کرده است و بسیار از اظهارات توهین آمیز ترامپ در مورد کشور های اسلامی از جمله عربستان سعودی ناخشنودیم.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: عامل اصلی عقب نگاه داشتن بسیاری از کشورها، سیاست نانوشته آمریکا در ۲۰۰سال اخیر بوده است که امروز دامن خود آنها را گرفته است. در دهه اخیر، این تکبر و خود خواهی به حدی رسیده است که علیه مردم خود، پای بر گلوی افراد می گذارند و به جان و مال مردم بی احترامی می کنند. اقتصاد آنها نیز در یک رقابت نفس گیر با اقتصادهای نوظهور جهان در حال عقب نشینی است. بدهی های زیاد و از همه مهمتر نداشتن هزینه نیروهای سرکوبگر خود در خارج آمریکا بحران اقتصادی را بیش از گذشته کرده است. دلارهای باپشتوانه سیاسی مانند بمب ساعتی علیه آمریکا عمل خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قدرت دفاعی آمریکا که ابزار مهمی در سلطه گری آمریکا بوده است به شدت تضعیف شده است. کاهش نیروهای آمریکا، شکست نظامیان امریکا در افغانستان و عراق وسوریه، قدرت دفاعی و امنیتی آنها را کاهش داده است و آمریکا رهبری خود را در بسیاری از نقاط جهان از دست داده و نبردهای نیابتی هم به جایی نرسیده است. طرح کنار هم آوردن اعراب و اسرائیل در مقابل گفتمان مقاومت هم به نتیجه نخواهد رسید.

رضایی به چالش های فلسفی غرب اشاره کرد و گفت: بحران سیاسی درون آمریکا و فرانسه، حکایت از نوعی بحران فلسفی وارزشی در غرب دارد. جنبش های گوناگون و شنیدن صدای جدایی طلبی در آمریکا و طرح متلاشی شدن ایالات متحده نشان از بحرانی بزرگ دارد. فروپاشی فلسفی برای اداره جهان عامل سقوط آمریکا بوده و ارزش آزادی بدون عدالت در غرب با شکست مواجه شده است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به شکست ایدئولوژی شوروی سابق گفت: همانطور که عدالت نیز بدون آزادی در سوسیالیزم بی نتیجه بود، آمریکا نیز با چنین بحرانی در آزادی بدون عدالت مواجه شده است. عدالت بدون آزادی و آزادی بدون عدالت و هر دو این ارزش‌ها بدون انسانیت دروغی بیش نیست.

وی افزود: تشدید ناکارامدی دولت‌های لیبرال دموکراسی و بی‌اعتمادی مردم به آنها نیاز به تشکیل الگوی جدیدی است که بر اساس آزادی و عدالت درسایه حقیقت انسان تفسیر و پیاده سازی کند. امروز بحران فلسفی را در تئوری پردازانی چون فوکویاما ملاحظه می کنیم همان هایی که ۲۰سال پیش از بهشت رویایی لیبرال دموکراسی حرف می زدند امروز از پایان لیبرالیسم سخن می گویند و دهه های آینده سالهای بحران های بزرگ در اروپا و غرب خواهد بود.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به مشکلات اقتصادی جامعه ایران گفت: نگاه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران نشان می دهد که افکار آمریکایی و تحریم آمریکایی مانند دو لبه قیچی عمل می کند. به دلیل رویکرد غلط برخی دولت مردان، در اداره اقتصاد و تحریم ها معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده و باید نگاه جدیدی برای اداره اقتصاد پیدا کنیم و از بت بزرگ غرب الگو برداری نکنیم. وقتی نظام های اقتصادی غربی در حال فروپاشی هستند جای تعجب است که از این نظام ها در کشور ما الگو برداری شود.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در برابر این افول آمریکا جهش پیدا کنیم باید در همه زمینه ها قوی بشویم. نباید تنها از فروپاشی آمریکا خوشحال بشویم ولی به قوی شدن خودمان نیاندیشیم. این برای ما کافی نیست. قدرت علمی و فناورانه خود را باید در منطقه جایگزین کنیم و رویکردها و نظریاتی را جایگزین اداره اقتصاد کنیم که از دل انقلاب و اسلام برخیزد. اگر صرفا نظاره‌گر افول آمریکا باشیم و کشورها و تمدن های دیگر جای افول آمریکا را در منطقه پر کنند، ما تنها تماشاچی این تحولات خواهیم بود. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و این امر بدون بهره بردن از تحول علمی و فناوری های جدید امکان پذیر نیست.

گوهری مقدم دبیر همایش، گزارشی از روند علمی و اجرایی همایش بین المللی افول آمریکا ارائه کرد و گفت این برنامه حاصل تلاش های یکساله اندیشکده شهید صدر و همکاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه جامع امام حسین(ع) بویژه همراهی های دکتر محسن رضایی و دکتر حسنی آهنگر است و آثار جانبی این همایش بیشتر از برنامه های امروز به چشم خواهد آمد و امروز در پنج پنل عمدتا مجازی موضوع افول آمریکا به بحث گذاشته می شود.

همچنین محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) در سخنانی با خوش آمدگویی به اساتید و پژوهشگران، حضور دکتر رضایی را در همایش افول آمریکا را خیرمقدم گفت و اضافه کرد: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تشکیل پژوهشکده صدر، تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و طرح ریزی تمدن نوین اسلامی را دنبال می کند. طلوع تمدن نوین اسلامی با افول تمدن غرب رقم خواهد خورد.

نظر شما