سفیر ایران:

تهران همه تلاش خود را برای حل مناقشه قره‌باغ بکار می‌گیرد

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۸:۳۵:۵۰
کد خبر: ۱۰۷۹۲۰۶
تهران همه تلاش خود را برای حل مناقشه قره‌باغ بکار می‌گیرد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: ایران تمام تلاش خود را برای حل و فصل مناقشه قره باغ در پشت میز مذاکره بکار می‌گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، جلالی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه، در واکنش به اینکه هزاران نفر از ستیزه جویان از منطقه خاورمیانه به قره باغ آمده‌اند و این افراط گرایان در نزدیکی مرز ایران قرار دارند،  آیا ایران در این مورد اقدام می‌کند؟ گفت: ما بدون شک از آنچه که در کشور همسایه می‌گذرد نگران هستیم و در آنجا جنگ جریان دارد.

وی در مورد عواقب جنگ برای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیان کرد: این جنگ برای ۲ کشور پیامدهای بسیار جدی در پی خواهد داشت و در جریان جنگ زیرساخت‌های ۲ کشور نابود و مردم کشته می‌شوند.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: این جنگ فقط مربوط به ۲ کشور نمی‌شود و شاهد پیامدهای بسیار جدی آن برای کل منطقه هستیم.

جلالی با بیان اینکه ایران تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد که مناقشه قره باغ در پشت میز مذاکره حل شود، اظهار داشت: رییس جمهوری و وزیر خارجه ایران با مقام‌های ۲ کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان مذاکره و آمادگی ایران برای میانجی گری میان ۲ کشور را اعلام کردند.

وی ادامه داد: هیچ تردیدی وجود ندارد که حضور هر نیروی فرامنطقه‌ای یا تروریست‌ها می‌تواند وضعیت مناقشه (قره باغ) را تشدید کند و تهدید جدید بوجود آورد.

جلالی خاطر نشان کرد: بهترین راه را این می‌دانیم که کشورهای منطقه تشریک مساعی و همکاری کرده و مناقشه را حل کنند تا به تروریست‌ها اجازه داده نشود در منطقه متمرکز شوند.

وی تصریح کرد: نیروهای مرزبانی و امنیتی و نظامی ما با هشیاری وضعیت را زیرنظر دارند. ما جزو کشورهایی هستیم که به وضعیت امنیتی خود به دقت توجه می‌کنیم.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک ۲ کشور از سر گرفته شد و ۲ طرف یکدیگر را به آغاز حمله متهم کردند.  

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر ۲ طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این ۲ کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. ۲ کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی ۲ کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

کمک آمریکا به تروریست‌ها در سوریه و عراق

سفیر ایران در روسیه در ادامه مصاحبه خود با شبکه زویوزدا در پاسخ به پرسشی در مورد اهداف آمریکا در منطقه و حضور در سوریه اظهار کرد: ما از ابتدا گفتیم که مردم سوریه باید سرنوشت کشور خود را تعیین کنند. با سلاح و استفاده از زور نمی‌توان دموکراسی برقرار کرد.

وی با بیان اینکه تروریست‌ها از خارج به سوریه آمدند، یادآور شد: اکثر آنها از مناطق دیگر آمده و در سوریه و عراق فعالیت‌های تروریستی کردند.

جلالی گفت: اگر ایران و روسیه کمک نمی‌کردند هم اکنون وضعیت منطقه به گونه دیگری بود.

وی افزود: موضوع دیگر این است که حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است. برخلاف موقعیت ایران و روسیه که دارای حقوق قانونی برای حضور در سوریه به دلیل دعوت دولت قانونی این کشور هستند.

وی ادامه داد: اما آمریکا هیچ توضیحی برای حضور در سوریه ندارد و آنها هیچگاه با تروریست‌ها مبارزه و حتی یک روستا را در سوریه و عراق از وجود تروریست‌ها آزاد نکردند. علاوه بر آن شواهد و مدارکی وجود دارد که اثبات می‌کند آمریکا از طریق هوایی سلاح به تروریست‌ها (در سوریه و عراق)  تحویل داد.  

سفیر ایران گفت: به همین دلیل علیه آمریکا اتهامات جدی وجود دارد. آمریکا همچنین به غارت منابع نفتی در سوریه می‌پردازد. واشنگتن هیچگاه به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است.

دورنمای خوبی برای همکاری ایران و روسیه وجود دارد

سفیر ایران در روسیه در واکنش به اینکه چه دورنمایی بین ایران و روسیه در وهله اول در عرصه نظامی وجود دارد؟ اظهار داشت: روز ۱۸ اکتبر محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایان یافت. بدون شک همکاری‌های فنی-نظامی ایران و روسیه در این شرایط توسعه می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: زمینه برای گسترش این همکاری‌ها بین ۲ کشور وجود دارد و ما با روسیه در این زمینه مذاکرات گسترده‌ای داشتیم.

جلالی گفت: زمانی که محدودیت تسلیحاتی پایان یافت، عرصه‌های زیادی برای همکاری با روسیه بوجود می‌آید و امکان یافته تا قراردادهایی که بین ما وجود دارد را اجرا کنیم. من دورنمای خوبی برای توسعه همکاری‌ها بین ۲ کشور می‌بینم.

جهان شهید سردار سلیمانی را با شهامت‌هایش می‌شناسد

جلالی در ادامه مصاحبه در پاسخ به سوالی که در باره ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا  اظهار داشت: جهان سردار قاسم سلیمانی را از زبان ترامپ نمی‌شناسد و شجاعت‌های او و شهامت‌هایش در مبارزه با تروریسم را می‌داند.

سفیر ایران گفت: جهان پس از شهادت سردار سلیمانی، بیشتر او را شناخت. او تمام زندگی خود را وقف خدمت به میهن کرد. در طول جنگ هشت ساله صدام، سردار سلیمانی در جبهه به مردم ایران خدمت کرد. پس از پایان جنگ، او در عرصه مبارزه با تروریسم در مناطق مختلف بویژه سوریه و عراق فعالیت کرد.

وی افزود: مردم مناطقی که در این ۲ کشور مورد تهاجم تروریست‌ها قرار گرفتند سردار سلیمانی را خوب می‌شناختند. ترامپ و آمریکا (با به شهادت رساندن وی) مرتکب جنایت سنگین شدند.

سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و هشت تن دیگر از همراهان آنها ۱۳ دی ماه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز