چهره سیاسی اصلاح طلب:

مخالفان FATF به دنبال ردگم کردن مسئله هستند/ یک نگاه دیو و پَری حاکم است و بعضی‌ها فکر می‌کنند که همه دنیا دیو هستند/ مسائل فنی ما آغشته با مسائل داخلی شده است

۱۳۹۹/۰۸/۰۹ - ۱۱:۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۷۹۶۳۶
مخالفان FATF به دنبال ردگم کردن مسئله هستند/  یک نگاه دیو و پَری حاکم است و بعضی‌ها فکر می‌کنند که همه دنیا دیو هستند/ مسائل فنی ما آغشته با مسائل داخلی شده است
یک چهره سیاسی گفت: به نظر می رسد، یک نگاه دیو و پری حاکم است و بعضی ها فکر می کنند که همه دنیا دیو هستند در حالی که ما با بانک ها و سازمان های بین المللی کار داریم‌.

«سید محمود میرلوحی، چهره سیاسی اصلاح طلب، درباره بحث FATF و باقی ماندن ایران در لیست سیاه به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بحث فنی و توافق های بین المللی ما متأسفانه چند سالی است که به مسایل سیاسی داخلی، آغشته شده است. کشوری مثل ایران چه در گذشته که تک محصولی بوده و نفت می فروخته و چه عضو اوپک و مجامع بین المللی بوده، سالانه ده ها مورد هزینه حق عضویت به سازمان های بین المللی پرداخته است ولی بعضی ها آمدند و ارتباط بین المللی را مذموم دانستند به جهت اینکه بعضی از مجامع بین المللی مثل شورای سازمان ملل یا شورای حقوق بشر چون این ها اکثریت آمریکا و متحدین آمریکا هستند، این افراد فکر می کنند ما باید با مجامع بین المللی، منقطع باشیم.

او افزود: مثلا شعاری در ابتدای انقلاب  بود که می گفتیم با ملت ها کنار خواهیم آمد اما با دولت ها کاری نداریم. در واقع این تصور از ذهن ها رفته و متاسفانه فکر می کنند که کشوری مثل ایران که سالانه صد میلیارد از طریق نفت و صادرات غیرنفتی درآمد دارد به همین میزان طبیعتا باید واردات یا همکاری بین المللی داشته باشد.

میرلوحی خطاب به منتقدان اظهار کرد: مگر کسی در ایران می تواند با بانک کار نکند اما کار اقتصادی انجام دهد از کارهای خرد تا بزرگ. در جهان ساختاری مانند سوئیفت به عنوان یک ساختار بین بانکی آمده که به صورت جهانی تعریف شده است. حال آمریکا آمده روی آن نفوذ کرده قبول داریم یا مثلا ارز معتبر در این ساختار دلار است که دچار اشکال است این را هم، قبول داریم، ولی فعلا تا وقتی شما جایگزین دلار را پیدا نکرده‌اید، در دنیا می توانید بدون سوئیفت و بدون همکاری با بانک ها کار کنید؟

او ادامه داد: امروز 46 درصد مبادلات پولی دنیا با دلار است و هر چقدر شما بخواهید بگویید مرگ بر دلار ولی بالاخره دست من و شما نیست یعنی تقریبا نیمی از مبادلات دنیا با این پول است؛ یورو و بقیه ارزهای دنیا یک طرف، یوآن و روبل یک طرف و دلار هم یک طرف. ماجرای FATF هم همین طور است بالاخره دنیا بعد از حوادث آمریکا و برج های دوقلو و جنگ افغانستان، آمده کنوانسیونی را تعریف و اعلام کرد که تأمین مالی گروه های تروریستی ممنوع و یک جا هم آمده ظلم کرده و گروه های مقاومت را در آنجا گنجانده و بالاخره ما نمی توانیم بگوییم با بانک های دنیا کار نمی کنیم و بانک های دنیا هم طبق این نظام، عمل کنند.

او عنوان کرد: به نظر می رسد، یک نگاه دیو و پری حاکم است و بعضی ها فکر می کنند که همه دنیا دیو هستند در حالی که ما با بانک ها و سازمان های بین المللی کار داریم‌. این لطمه سنگینی است اما متأسفانه خودمان هم داریم به خودمان لطمه می زنیم البته در این که آمریکا ظلم می کند، تردیدی نیست.

میرلوحی تصریح کرد: مجمع تشخیص وظیفه اش این است که اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را رفع کند و مجاز نبود اینگونه مسیر قانون گذاری کشور را متوقف کند و فرآیندش را بلاتکلیف بگذارد چراکه راه سومی نداشت. الان متأسفانه یک مسیر سوم و بدعتی را گذاشته اند که این لوایح بلاتکلیف مانده است.

او با اشاره به عضویت کشورها در FATF اضافه کرد: بالاخره در آنجا 186 کشور دنیا عضو هستند و فقط آمریکا، اسرائیل و عربستان  نیستند که عضو هستند کشورهای دیگر هم عضو هستند. اگر همین کشورها بانک هایشان با ما کار می کردند وضع ما این نبود. با چین سه سال است که قرارداد خرید واگن داریم ولی هیچ کدام از بانک های چینی حاضر نیستند همکاری داشته باشند، دلیلش هم مشخص است عدم همکاری. بالاخره امروز در واردات و صادرات، بانک حذف شود امکان مبادله وجود ندارد.

این چهره سیاسی اشاره کرد: متأسفانه به نظر می رسد، یک تعمدی از سوی برخی وجود دارد که این قانون و مصوبه را محدود می کنند. در داخل همین وضعیت ارز و طلا را که می بینید این قانون می تواند، مانع این وضعیت شود. مگر می شود فردی هزاران سکه و دلار را بخرد و بفروشد و هیچ نظارتی نباشد معنایش این است که در ایران در نبود قانون FATF هر کسی هر کاری دلش بخواهد، انجام می دهد. برخی مخالفان هم از صبح تا شب هم شعار می دهند و گوش فلک را کر کرده اند که چرا جلوی قاچاق را نمی گیرید. 

او افزود: بنابراین اگر همین قوانین تصویب شود فرقی نمی کند یک ایرانی بخواهد پولش را به بانک بیاورد و یا خارجی بخواهد پولش را بفرستد به ایران و همه این درآمد و هزینه و منشأ پول، نظام مند می شود و کاری است که در دنیا مرسوم بوده و همه این کار را انجام می دهند.

میرلوحی در پایان گفت: متأسفانه برخی به گونه ای وانمود می کنند که اگر این قوانین تصویب شود ما مثلا می خواهیم کمک کنیم به فلان گروه مقاومت و نمی توانیم. این ها به نوعی رد گم کردن مسئله است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز