عراقچی در گفت و گو با ریانووستی اعلام کرد:

بحران‌های منطقه‌ای راه حل منطقه‌ای دارند

۱۳۹۹/۰۸/۰۹ - ۲۰:۲۷:۵۶
کد خبر: ۱۰۸۰۳۲۰
بحران‌های منطقه‌ای راه حل منطقه‌ای دارند
سیدعباس عراقچی فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در معرفی و تبیین طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل منافشه قره‌باغ گفت: مهمترین ویژگی این طرح در این است که با واقع‌بینی یک رویکرد منطقه ای با مشارکت کشورهای تاثیرگذار دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، عراقچی در سفر اخیر خود به مسکو در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی تصریج کرد : مهمترین ویژگی طرح ایران در این است که یک رویکرد منطقه ای با مشارکت کشورهای تاثیرگذاربرای مبارزه و مواجهه با این بحران دارد که  طبیعتا روسیه و ترکیه از آن جمله است.

وی اظهار داشت: ویژگی دوم طرح واقع بینی و توجه به واقعیات است: همانطور که می دانید تاکنون سه دور آتش بس در قره باغ برقرار شده که شکست خورده اند. به نظرم یکی از دلایلش این است که واقعیت منطقه و واقعیات میدانی در آن لحاظ نشده است.

عراقچی اظهار داشت: طرح جمهوری اسلامی ایران در واقعیت آتش بس را به مرحله دوم می برد، و در قدم اول بر یکسری اصول تاکید می کند و از کشورهای درگیر می خواهد که آنها هم پایبندی خودشان را ثابت کرده و عملا آنرا نشان دهند و به آن احترام بگذارند.

 معاون وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: این اصول شامل اصول پذیرفته شده بین المللی بعلاوه یکسری اصول خاص که مربوط به این بحران می شود از جمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت‌ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها که خیلی مهم می باشد، احترام به حقوق اقلیت ها، احترام به حقوق بشردوستانه، عدم حمله به مراکز و افراد غیر نظامی، بازگشت آوارگان و اصولی از این دست که مورد پذیرش بین المللی قرار دارد.

 عراقچی تصریح کرد: بر پایه این اصول هست که می بایست مذاکرات شکل گیرند و حتی آتش بس نیز بر پایه این اصول شکل گیرند. ما خیلی دقت کردیم که در تبیین این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری و اهداف هر دو طرف یعنی هم جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان را در نظر بگیریم و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابل پذیرش باشدو کشورهای تاثیرگذار منطقه در آن حضور و مشارکت داشته باشند

 فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران افزود: امیدوار هستیم که این طرح بتواند راهی را برای صلح پایدار در منطقه قره باغ ایجاد نماید. البته کار به این راحتی نیست و مشکلات عدیده ای وجود دارد و دخالتهایی از خارج از منطقه و توسط کسانی وجود دارد که چندان تمایلی به صلح در این منطقه ندارند.

وی گفت: تلاش ها و ابتکار جمهوری اسلامی ایران نافی سایر ابتکارات و تلاش ها برای حل و فصل این مناقشه نیست اما ما معتقدیم بحران های منطقه ای راه حل منطقه ای دارند.

وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت موضوع و روابط خوبی که جمهوری اسلامی ایران با هردو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد و همچنین شرایط و حساسیتهای خاص این منطقه تهران بطور جدی همواره آمادگی خود را برای برای "برقراری آتش‌بس، آغاز گفت و گو و استقرار صلح و آرامش" اعلام نموده است.

 عراقچی افزود:  در سفر به باکو؛  مسکو، ایروان و آنکارا ابتکار وطرح جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سازو کارهای منطقه ای است را با مقامات عالی این کشورها مطرح کرده و مورد گفت و گو قرار داده ایم.   

وی در پاسخ به این سوال که چه قدمهای مشخصی را ایران در راستای تشدید تنش نظامی در کنار مرزهایش بر خواهد داشت، افزود: ایران از ابتدای آغاز این درگیریها به دلیل همجواری با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان اوضاع را مورد رصد قرار داده و اقدامات و تمهیدات لازم را به مورد اجرا گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی و نظامی خوبی برخوردار است و سیستم ها و تجهیزات نظامی بومی کشورمان از قابلیت های بالایی برخوردار هستند. قطعا در هر کجا که احساس نیاز شود برای تامین و تهیه نیازهایمان اقدام خواهیم کرد.

سفر منطقه‌ای عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه برای پیشبرد ابتکار ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از روز چهارشنبه از باکو شروع و سپس طی روزهای پنجشنبه و جمعه با رایزنی با مقامات مسکو،  ایروان و آنکارا به پایان رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز