عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی:

افرادی که شرایط واقعی دارند وارد میدان می‌شوند/ دامنه برای حضور در رقابت‌ها باید کمی بازتر شود

۱۳۹۹/۰۸/۱۳ - ۱۱:۳۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۱۳۷۶
افرادی که شرایط واقعی دارند وارد میدان می‌شوند/ دامنه برای حضور در رقابت‌ها باید کمی بازتر شود
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی های قبلی کارساز نبود و افراد زیادی ثبت نام می کردند و این وضعیت برای شورای نگهبان ایجاد دردسر می کرد و هم افرادی که چندان رجل سیاسی نبودند، ثبت نام می کردند و هدف، ایجاد تعریفی برای رجل سیاسی و مذهبی بود تا هر کسی نتواند در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کند.

«حسین محمدصالحی دارانی»، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در توضیح علل محدود کردن سن ریاست جمهوری به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کلیات اصلاحات مواردی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس تصویب شد اما جزئیات باید تغییراتی داشته باشد، یکی از اعتراضات نمایندگان در بحث سن بود و براساس آن اعتراض داشتند که 40 تا ۷۰ سال سن مناسبی نیست. اگر قرار باشد کسی تجارب خاص مدیریتی داشته باشد معمولا در 40 سالگی ندارد ولی با تعریف 45 سال طبق فرمایش مقام معظم رهبری به جوانگرایی اهمیت داده ایم و برخی بحث ها، تمام می شود.

او تصریح کرد: پیش بینی های قبلی کارساز نبود و افراد زیادی ثبت نام می کردند و این وضعیت برای شورای نگهبان ایجاد دردسر می کرد و هم افرادی که چندان رجل سیاسی نبودند، ثبت نام می کردند و هدف، ایجاد تعریفی برای رجل سیاسی و مذهبی بود تا هر کسی نتواند در رقابت های انتخاباتی ثبت نام کند.

 نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: با این شیوه تعداد ثبت نام کنندگان کمتر و روند احراز صلاحیت ها کمی راحت تر می شود. بیشترین مورد مدنظر نمایندگان ۸ سال سابقه مدیریت کلان کشور است که کاندیدای مورد نظر باید داشته باشد اما سمت او در حد وزیر و معاون وزیر یا مدیریت های بالای کشور، شاید شامل تغییراتی شود و تغییراتی در این جزئیات صورت بگیرد.

او اضافه کرد: اگر این طرح در مجلس تصویب شود یقینا کار را بهتر پیش می برد و تعداد ثبت نام کنندگان محدود وظایف شورای نگهبان، سبک تر می شود.

صالحی با بیان اینکه این اصلاحات در گام اول کارآمد خواهند بود، گفت: در خصوص سابقه ای که مدنظر برای احراز صلاحیت ها است، گفته می شود باید از ۸ سال کمتر شود و یا استانداران با استان های دارای مراکز استان بیش از دو میلیون نفر جمعیت و شهرداران در شهرهای بیش از سه میلیون نفر، باید کمی تعدیل شود و دامنه برای حضور در رقابت ها کمی بازتر شود.

او در پایان افزود: با این اوصاف کار شورای نگهبان ساده تر می شود و مردم در شناخت و برآورد کاندیداها راحت تر خواهند بود.  در حال حاضر و برای انتخابات آتی شاید بسیاری صلاحیت دارند ولی شرایط را ندارند و کسانی که شرایط واقعی را دارند وارد میدان می شوند.3

نظر شما