یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

حضور نهادهای دینی و نظامی در رقابت‌های سیاسی مردم را دلسرد می‌کند/ تجربه احمدی نژاد باعث کناره گیری جامعه مدرسین شد

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۱۱:۴۰:۱۰
کد خبر: ۱۰۸۱۳۹۵
حضور نهادهای دینی و نظامی در رقابت‌های سیاسی مردم را دلسرد می‌کند/ تجربه احمدی نژاد باعث کناره گیری جامعه مدرسین شد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نهادهای دینی و نظامی که اساسا کار آنها فراجناحی و فراسیاسی است، باید به وظایف اصلی خود بپردازند و با ورود به دسته بندی های سیاسی متضرر می شوند.

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در رابطه با کناره گیری ضمنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کار در حوزه حوزویان تخصص خود را می طلبد ولی با توجه به کاهش مشارکت در اسفند ماه و دقت در اینکه جامعه مدرسین از متدینین جامعه هستند و مردم در موارد بسیاری به آنان رجوع می کنند،  شاید به همین دلیل صلاح دیده اند در انتخابات ورود نکنند چون در گذشته و در مورد برخی نامزدها چون آقای احمدی نژاد اظهار نظر کردند و هزینه سنگینی بر دوش آنها گذاشته شد.

او افزود: در صورت تکرار چنین مواردی در آینده جامعه مدرسین باید پاسخگوی عملکرد آن مجلس و آن رییس جمهور باشد. از این رو من فکر می کنم این تصمیمی هوشمندانه و عاقلانه و به نفع این نهاد دینی است تا در اینگونه رقابت ها دخالتی نداشته باشد و به وظیفه اصلی خود که تبلیغ و ترویج دین  و گسترش دانش دینی است، بپردازد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه باعث مسئولیت پذیری نهادهای دیگر هم می شود، تصریح کرد: نهادهای دینی و نظامی که اساسا کار آنها فراجناحی و فراسیاسی است باید به وظایف اصلی خود بپردازند چراکه آنها ضامن مسائل بسیاری از جمله امنیت کشور هستند، ورود نهادهای نظامی و دینی در مباجث سیاسی به این نهادها آسیب می زند و با ورود به دسته بندی های سیاسی و حمایت از نامزدها، جز آسیب و خسران دستاورد دیگری نخواهند داشت

گرامی مقدم اضافه کرد: جنس وظایف این نهادها رقابتی و سیاسی نیست و با ورود به عرصه سیاست باید هزینه سنگینی برای پاسخگویی بپردازند. با حمایت از یک نامزد این نهادها هم مورد سوال واقع می شوند و این به نفع آنها نیست.

او تاکید کرد: در روند انتخابات و عرصه رقابت های انتخاباتی وظیفه احزاب سیاسی روشن است آنها در مجامع سیاسی فعالیت می کنند ولی برای نهادهایی که اساسا وظیفه سیاسی ندارند، بهتر است که وارد این دسته بندی ها نشوند. درواقع نهادهای دینی و نظامی باید پناهگاهی برای مردم و جامعه باشند نه آنکه اتهام طرفداری از یک جریان خاص اعتماد مردم را نسبت به آنها سلب کند، به همین دلیل هم در اکثر کشورها اینگونه نهادها در انتخابات مداخله نمی کنند. 3

نظر شما