ادعای بن‌سلمان درباره خرید جنگنده "اف-۳۵" آمریکایی

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۱۰:۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۰۸۱۶۳۰
ادعای بن‌سلمان درباره خرید جنگنده اف-۳۵ آمریکایی
ولیعهد عربستان سعودی هرگونه امتیازدهی سیاسی کشورش، از جمله عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، را به منظور خرید جنگنده‌های اف- 35 از آمریکا رد کرد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، منابع مطلع اعلام کردند "محمد بن‌سلمان" ولیعهد عربستان سعودی تأکید کرده است که اگر این کشور تصمیم بگیرد برای خرید جنگنده‌های اف-35 رسما درخواست کند آن کار را با شفافیت کامل و بدون معاملات پشت پرده انجام خواهد داد.

بن‌سلمان افزود: عربستان سعودی آماده است جنگنده‌های آمریکایی را به همان روشی خرید کند که سیستم پیش‌اخطار و کنترل هوا بُرد (آواکس) و جنگنده‌های چند منظوره "بوئینگ اف 15 اس" را طی دهه هشتاد قرن گذشته خریداری کرد.

فروش هواپیماهای آواکس به عربستان سعودی در آن زمان بسیار جنجال‌برانگیز شد به نحوی که برخی از اعضای برجسته مجلس سنای آمریکا و لابی صهیونیست با آن مخالفت کردند و اسرائیل نیز "اعتراض شدید" خود را اعلام کرد.

اخیرا بن‌سلمان اعلام کرد، عربستان سعودی خرید هواپیمای جنگی بسیار پیشرفته را با دقت بررسی می‌کند. او تصریح کرد که با خرید جنگنده اف-35 مخالف نیست.

ولیعهد سعودی خاطرنشان کرد که به "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر از قصد خود برای خرید جنگنده‌های اف-35 اطلاع داده، و ترامپ نیز از آن استقبال کرده است.

فروش هواپیماهای جنگی اف-35 بخشی از توافقنامه عادی‌سازی روابط رژیم اشغالگر با امارات بوده است. این نوع جنگنده‌های پیشرفته را تا کنون فقط اسرائیل در اختیار داشته است.

پس از توافق صلح بین اسرائیل و مصر در سال 1979 قاهره کمک‌های نظامی گسترده‌ای از واشنگتن دریافت کرد. اردن هم پس از صلح 1994 هواپیمای جنگنده اف-16 را گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز