پیام رئیس جنبش امل لبنان به کنفرانس وحدت اسلامی:

راهکار اساسی برای جلوگیری از بهره‌کشی از جهل، وحدت است

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۲۱:۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۲۰۱۲
راهکار اساسی برای جلوگیری از بهره‌کشی از جهل، وحدت است
رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد که راهکار اساسی برای جلوگیری از بهره‌کشی از جهل، وحدت است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن پیام نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، که توسط نماینده ویژه او خلیل حمدان، عضو جنبش امل، در مراسم اختتامیه این کنفرانس قرائت شد، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والصلاة والسلام علی سیدنا محمد و آله الطیبین الطاهرین

برادران و خواهران عزیز سلام علیکم و رحمة الله وبرکاته مایه افتخار اینجانب است که در جلسه اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به نیابت از برادرم رئیس مجلس نمایندگان لبنان و رئیس جنبش امل جناب آقای نبیه بری سخنرانی کنم. ضمن تشکر از دعوت کریمانه دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی جناب آقای دکتر حمید شهریاری وضمن تشکر از خانمها و آقایانی که در جلسه اختتامیه و همچنین افتتاحیه سخنرانی داشتند، بخصوص کسانی که با بیانات و ملاحظات ارزشمند خود به غنای این کنفرانس افزودند.

گرچه محور این کنفرانس راجع به همکاری های کشورهای مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایاست، بی شک تأکید و اصرار بر برگزاری این کنفرانس در فضای مجازی با حضور گسترده دانشمندان برجسته و اندیشمندان و پژوهشگران از انحای مختلف جهان دلالت روشنی دارد بر تأکید مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی برای محقق ساختن وحدت و ارتباط و از بین بردن شکافی است که دشمنان تلاش پیگیری برای گسترش و عمق بخشیدن به آن دارند، و همچنین مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در تلاش است تا دیوارهای موجود بین افراد امت واحده را از بین ببرند.

باید به تلاش های پیگیر جمهوری اسلامی ایران برای گردآوردن اجزای پراکنده امت و کنار زدن دست های سوء استفاده کنندگانی که با شعارهای منحرف سعی در ایجاد تفرقه دارند، اعتراف کنیم. از آغاز امام راحل حضرت روح الله موسوی خمینی (قدس سره) این نکته را یادآور شدند که پیروزی بر دو مبنا شکل می گیرد: کلمه توحید و وحدت کلمه. بین توحید و وحدت به لحاظ سرنوشت و راهکار تلازم وجود دارد و این همان شیوه ای است که رهبر انقلاب اسلامی ایران امام سید علی خامنه ای در پی گرفته اند به طوری که در هر مناسبتی به وحدت و کنار گذاشتن تعصب و نفی نفرت پراکنی دعوت می کنند تا از دشمنانی که به دنبال نفوذ در شکاف های تفرقه و تعصب بوده و در جهل و نفرت ریشه می دوانند فرصت را سلب کنند.

در حالی که ما از لبنان – کشور مقاومت و همزیستی – سخن می گوییم، ضمن اینکه افتخار این را داریم که راجع به تجربه موفق امام ناپدید شده، امام موسی صدر، رهبر جنبش ما، جنبش امل سخن می گوییم، کسی که به وحدت ملی لبنان اعتقاد راسخ داشت و سوء استفاده از تنوع ادیان و مذاهب را نفی کردند و معتقد بودند که لبنان یک آزمایشگاه تمدنی است و تعدد ادیان و مذاهب را نه یک چالش، بلکه به عنوان یکی از منابع غنا بخشیدن به تمدن لبنان می شمردند. موفقیت در ایستادگی و به چالش کشیدن دشمن نژادپرست صهیونیستی، ریشه در همزیستی مشترک و مسالمت آمیز، پذیرش دیگری در لبنان دارد و تأکید بر نکات مثبت برای آبادی کشور و نفی جنبه های منفی و اختلافات که به کشور آسیب می رساند.

لذا با توجه به این تجربه و نقش مهم تقریب بین مذاهب اسلامی، بر همه ما لازم است که از نزدیک به موضوع وحدت بپردازیم و در نتیجه آنچه که همگی ما را تهدید می کند باید با اراده ای محکم روبرو شود؛ زیرا تلاش هایی با هدف به حاشیه راندن مسأله فلسطین به لحاظ سرزمینی، مردمی و ارزشی صورت می گیرد، این اهداف باری با سیاست عادی سازی دنبال می شود و بار دیگر با سیاست جنگ های فرسایشی داخلی و خارجی دنبال می شود. این تلاش ها توسط کسانی انجام می شود که در اتاق های سیاه اندیشه شیطانی اجرا می شود تا کشور را به آتش بکشند. شاید اگر دیرهنگام بجنبیم هیچ سودی نخواهد داشت.

تشکل این وحدت در سطح عامه مردم (و نه فقط در سطح نخبگان) نقطه و راهکار اساسی برای جلوگیری از بهره کشی از جهل است. سیاست عادی سازی از سالها پیش شروع شد تا هر کسی را که در برابر طرح صهیونیستی آمریکایی و هم پیمانان آنها ندای مقاومت برآورد محاصره و تحریم شود. از این روی جمهوری اسلامی ایران تحریم شد و این تحریمها همچنان علیه کسانی که ظلم و ظالمان را نفی می کنند ادامه دارد و این مجازات و انتقامی است از موضع جمهوری اسلامی ایران که اشغال سرزمین فلسطین و سایر سرزمین های اشغالی عربی را محکوم می کند. اگر جمهوری اسلامی عکس این اقدامات را انجام می داد، نقش این کشور در منطقه و حتی جهان تقویت می شد.

همچنین در همین راستا جنگی شبه جهانی علیه سوریه راه انداخته شد به طوری که ده ها هزار تروریست از هشتاد کشور در برابر دیدگاه کشورهای بزرگ و کوچک و دوست و دشمن به این کشور فرستادند و این مجازاتی بود علیه دولت، ملت، ارتش و رهبری سوریه به جهت موضع حمایتگر آنان از مسأله فلسطین بود؛ تمامی این تلاش ها برای تضعیف سوریه و مجبور کردن آن به تسلیم بود ولی سوریه مقاومت کرد و پیروز شد و از همین روی لبنان و مقاومتش و ملتش مجازات می شود زیرا ما به حق آزادسازی سرزمین هایمان و محقق ساختن حاکمیت ملی خود برای لبنان تأکید کردیم.

بار دیگر به عنوان رئیس مجلس لبنان و رئیس جنبش امل تأکید می کنم که فلسطین شالوده جمعی مردمان عرب و مسلمان و تمامی آزادگان جهان است و ما توانستیم با عملکرد ملی و یکپارچه سازی موضع بین ارتش، مردم و مقاومت پیروز شویم. به کسی که روی آسیب زدن به مقاومت حساب کرده است می گوییم: مقاومت باقیست، باقیست، باقیست. و به کسانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند می گوییم، به هیچ وجه این امکان وجود ندارد که مذاکرات مربوط به تعیین مرزها به گفتگوهای عادی سازی منجر شود؛ زیرا این موضوع هیچ جایگاهی ندارد مگر در مخیله احمقانی که تاریخ و جغرافیا و قلم دانشمندان و خون شهیدان را نادیده می گیرند.

برادران و خواهران؛ شاید آنچه امروز که از موج عادی سازی به بهانه تأمین امنیت مشاهده میکنیم که توسط تصمیم سازان و بنیان گذاران ترس، بحران و جنگ صورت می گیرد نتیجه آن این است که رژیم صهیونیستی با همکاری پدرخوانده این اقدام ثروت های این کشورها را غارت و آنها را به حال خود رها خواهد کرد زیرا ما از کار برای مصالح خود دور شدیم مصالحی که تنها در وحدت و همکاری جمعی در زمینه های اقتصادی، نظامی و علمی مفید محفوظ خواهند بود.

ما امروز باید سیاست سلطه و هیمنه را نفی کنیم و در نتیجه بر ما لازم است که در برابر گسترش نئولیبرالیسم و سرمایه داری وحشی – که راه زندگی و خوراک انسانها را گرفته است، بایستم.

حضار گرامی این کنفرانس در حالی برگزار می شود که ما با چالش اپیدمی کرونا مواجه هستیم و این کنفرانس بر فعالیت خود در این شرایط سخت پافشاری می کند، لذا در پایان به اهمیت همکاری مشترک در زمینه بهداشتی و تکنولوژیکی توجه کنیم؛ کما اینکه ما کارشناسان زبده ای در سطح جهان داریم، لذا ما به بهینه سازی و انسانی سازی فعالیت بهداشتی و تکنولوژی دعوت می کنیم تا هدف خدمت به انسان باشد نه اینکه آن را به کالایی به دست تاجران بحرانها تبدیل کنیم. و این نیازمند حفظ افراد با استعداد و تقویت نقش آنها و تأسیس مراکزی برای تبادل تجارب برای جلوگیری از مهاجرت فزاینده آنان به دلیل نبود فرصت های شغلی و مستلزمات موفقیت کارشناسان و دانشمندان است.

برادران و خواهران؛ در چارچوب سخن راجع به تقریب بین مذاهب و وحدت اسلامی و سخن راجع به دیدار آزادگان جهان، از تمامی منادیان وحدت و تقریب و فعالیت پیگیر برای ایجاد یک موضع پیشرفته و قوی استقبال می کنیم که قائل به باورمند ماندن شخص به عقاید شخصی خود بوده ولی بر مشترکات اصلی و اساسی تأکید کند، در این زمینه از منادیان تقریب استقبال می کنیم.

فرصت را غنیمت می شماریم تا پیشنهادی به این کنفرانس مجازی بدهیم تا در بیانیه پایانی درج شود که همانا موضوع آزادسازی امام و رهبر ناپدید شده، امام موسی صدر و دو برادرش شیخ محمد یعقوب و خبرنگار عباس بدر الدین در لیبی است. این افراد در ۳۱ آگوست سال ۱۹۷۸ در لیبی به دست معمر قذافی مجرم ناپدید شدند، بعد از آنکه امام موسی صدر به طور رسمی از طرف دولت لیبی دعوت شده بود. ما معتقدیم که قذافی مجرم مسئول عملیات ناپدید شدن آنان و دولت فعلی لیبی مسئولیت آزادسازی آنها را بر عهده دارد.

برای این کنفرانس آرزوی موفقیت و برای امت اسلامی خواستار استقامت و پیشرفت و برای جمهوری اسلامی ایران ادامه راه و رویکرد تقریب را آرزومندیم. و نصر و پیروزی تنها به دست خداوند متعال است.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز