کارشناس مسائل بین‌المللی:

سابقه تقلب در سیستم انتخاباتی آمریکا وجود دارد/ آراء الکترال چهار ایالت اصلی آمریکا تعیین‌کننده رئیس‌جمهور است/ وضعیت آراء ترامپ در حال بهتر شدن است

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۸:۲۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۱۶۶
سابقه تقلب در سیستم انتخاباتی آمریکا وجود دارد/ آراء الکترال چهار ایالت اصلی آمریکا تعیین‌کننده رئیس‌جمهور است/ وضعیت آراء ترامپ در حال بهتر شدن است
کارشناس مسائل آمریکا گفت: 4 ایالت اصلی آمریکا از جمله کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس و فلوریدا مهم هستند که شاید فلوریدا از همه این ها مهمتر است کارت های الکترال این ایالت‌ها اهمیت بسیاری دارد

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره فرایند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اینکه ترامپ به چند نفر از معتمدین خود اعلام کرده که قصد دارد سه‌شنبه شب و پیش از پایان شمارش رسمی آرا،‌ پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بی‌ارزش کردن رأی ایالت‌ها در اختیار ترامپ نیست که او بخواهد بر آن تاثیر بگذارد انتخابات آمریکا قواعدی دارد. به عنوان مثال اگر در ایالت فلوریدا، مجموع آرای صندوق الکترال کالج، توسط اعضای کنگره آن ایالت شمارش شود اگر 51 درصد آراء  به هر کدام یک از نامزدها تعلق پیدا کند در واقع تمام کارت‌های الکترال ایالت فلوریدا را به فرد برنده می‌دهند چه جمهوریخواه باشد یا دموکرات. 

او افزود: از این رو رأی مردم در آنجا اثری ندارد. به عنوان مثال اگر 100 رای توسط طرفداران جمهوریخواه و دموکرات به صندوق کالج الکترال ایالت فلوریدا بریزند، زمانی که صندوق ها را باز و اقدام به شمارش کنند، هر نامزدی که بیشترین از 51 درصد آراء را به دست آورد، آن فرد برنده آن ایالت می‌شود از این رو آراء دیگر را نمی‌شمرند. همه کارت‌های الکترال مانند کالیفرنیا که حدود 28 کارت الکترال دارد همه آن کارت الکترال به نفع نامزدی می‌شود که 51 درصد آراء مردمی را به دست آورده است. 

بیگدلی ادامه داد: بنابراین شمارش یا عدم شمارش آراء ایالت‌ها در اختیار ترامپ نیست بلکه قواعد قانونی دارد که بسیار مبهم است. در واقع بسیاری از آمریکایی‌ها نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ می‌دهد و با این شیوه انتخاباتی امریکا آشنا نیستند. اصلا قرار بود قانون اساسی را تغییر دهند، منتهی قانون اساسی برای امریکایی‌ها یادگار معماران آمریکا بوده است بنابراین از این کار خودداری می‌کنند. در نهایت دست کسی نیست که بخواهد این شیوه را قبول کند یا نکند. 

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که کدام نامزد شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟ عنوان کرد: پیش بینی در این باره کار آسانی نیست. به این دلیل هر لحظه ممکن است تغییرات اساسی رخ دهد و این 7 تا 8 ایالتی که بیشترین کارت الکترال را دارند، تعیین کننده سرنوشت انتخابات هستند.

او اضافه کرد: به عنوان مثال در پنسیلوانیا ترامپ، همسرش و دخترش چهار، پنج سخنرانی کرده اند. آنها به دنبال این هستنند که از این ایالت‌ها یعنی ایالاتی که بیشترین کارت الکترال را دارند، برنده شوند و کارت‌های الکترال آنها را بدست آورند. ممکن است تا روز سوم نوامبر هم مردم بتوانند رای بدهند از این رو از حالا آنچنان قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی رخ خواهد داد، اما این گزاره وجود دارد که ترامپ نسبت به روزهای گذشته وضعیت مناسب تری پیدا می‌کند. در واقع بستگی به این چند ایالت دارد یعنی 10، 12 ایالت اما 4 ایالت اصلی آمریکا از جمله کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس و فلوریدا مهم هستند که شاید فلوریدا از همه این ها مهمتر است؛ کارت های الکترال این ایالت‌ها اهمیت بسیاری دارد. بیشترین کارت الکترال متعلق به فلوریدا است که 35 عدد است.

بیگدلی ادامه داد: از این رو با این شیوه هایی که گفته شد به دنبال این هستند که کارتهای بیشتری را به دست آورند. مردم آمریکا دخالت مستقیم در انتخابات ندارند و انتخابات آمریکا دو مرحله ای شامل رای مردم و رای کالج الکترال، است. کسی که بیشترین رای کالج الکترال را به دست آورد همه کارتهای آن ایالت را برنده خواهد شد. بنابراین نسبت به حدود 10 روز پیش، وضعیت ترامپ در حال بهتر شدن است. 

این تحلیلگر مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که تا چه حد احتمال تقلب در انتخابات آمریکا و فرایند رأی دهی وجود دارد؟  گفت: سیستم انتخاباتی آمریکا سابقه تقلب دارد و سوابقی در  این باره وجود دارد. در آمریکا کسانی که شهروند هستند، موظف هستند رأی بدهند از این رو بسیاری رأی سفید می‌دهند و این مسئله شمارش آراء را به تاخیر می‌اندازد، اگرچه آن رأی ها، باطله اعلام می‌شود و چون مچاله می‌شود به دور انداخته می‌شوند.

او در پایان گفت: ترامپ هم مدعی است که در این آراء پستی ممکن است تقلب شود و برخی ها را دور بیندازند اما در نتیجه راه اعتراض برای اینکه ترامپ بازنده شود، باز است اعتراض هم فرایند ویژه خود را دارد بنابراین احتمال تقلب بسیار بسیار کم و محدود است اما شدنی است.4

نظر شما