رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

برای ما مهم نیست در آمریکا چه کسی رئیس جمهور می‌شود/ اگر آمریکا تهدید را کنار گذاشت و تکریم را پیش گرفت، آن وقت شرایط فرق می کند/ واردات ۳۸ درصد رشد دارد

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۹:۵۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۲۴۰۴
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: برای ما مهم نیست در آمریکا چه کسی انتخاب می شود البته انتخابات آمریکا از جهات مختلف عبرت آمیز بود اما نمی خواهم الان درباره آن صحبت کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه در جلسات هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت تصمیمات مهمی برای 9 ماه آینده اتخاذ شده و هماهنگی های لازم بین دستگاه های اقتصادی همچون وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است، گفت: تصمیمات اقتصادی دولت از چند هفته قبل بدون توجه به اینکه در آمریکا چه اتفاقی می افتد اتخاذ شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مهم نیست که چه فرد یا حزبی در آمریکا روی کار می آید، اظهار داشت: دولت بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به روش صحیح برنمی‌گردد برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را انجام داده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: دولت بر مبنای 9 ماه آینده برنامه‌ریزی کرده است که البته برخی از این برنامه‌ها بلندتر و برخی محدودتر است. طی این جلسات هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد انجام شده و مصوبات این جلسات در خصوص استفاده از ارز و ترخیص کالا از گمرک در روز گذشته ابلاغ شده و روند کارها آغاز شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی دولت از چند هفته گذشته و بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود اتخاذ شده است، گفت: تصمیمات دولت بر مبنای تولید داخلی و عمدتا صادرات غیرنفتی و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها با هم است لذا برای ما مهم نیست که در آمریکا چه کسی انتخاب می‌شود البته انتخابات اخیر آمریکا از جهات مختلف عبرت‌آموز می‌باشد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برای ما انتخاب فرد و حزب در آمریکا مهم نیست، گفت: آنچه اهمیت دارد شیوه‌ای است که در دولت بعدی آمریکا اتخاذ می‌شود برای ما مهم این است که آمریکا به قانون و تمام معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به ملت ایران احترام بگذارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌خواهیم به جای تحریم احترام باشد اگر به جای تحریم غیرقانونی و ظالمانه احترام گذاشته شود در این صورت شرایط ما فرق خواهد داشت و اگر به جای تهدید، تکریم و احترام گذاشته شود و به جای عهدشکنی، اجرای قانون باشد در آن صورت شرایط فرق می‌کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: برای ما اصول، شیوه و سیاست مهم است والا فرد و حزب اهمیتی ندارد لذا بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به روش صحیح برنمی‌گردد برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دادیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از اتخاذ تصمیمات مهم برای افزایش صادرات خبر داد و گفت: تمام تصمیماتی که برای سامانه جامع تجارت اتخاذ شده به خاطر این است که همه امور به روز و روشن باشد.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم در یکی دو ماهه اخیر گفت: بخشی از این مشکلات به خاطر کرونا در ماههای اولیه امسال بود که صادرات با وقفه مواجه گردید و امروز این مشکلات برطرف شده و در صادرات و واردات رشد خواهیم داشت.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ناموجه بودن قیمت برخی از کالاها و توجه دولت به این موضوع، اظهار داشت: دولت دو هدف وفور کالای اساسی و غیراساسی در سطح جامعه و قیمت منصفانه آن را دنبال می‌کند که نسبت به اولی موفق بودیم و آنچه باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و برای مردم مهم است، قیمت قابل قبول و متعادل کالا می‌باشد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط منطقه و امنیت مرزهای شمال غربی کشور اظهار داشت: امنیت مرزها و اینکه تروریست‌ها و گروههای تروریستی در نزدیک مرزهای ایران حضور نداشته باشند برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینکه مرزهای جغرافیایی تغییر نکند حائز اهمیت است و تمامیت ارضی را حق آذربایجان می‌دانیم اما دلمان می‌خواهد از راه غیرنظامی به این حق دست یابند و در این زمینه وزارت خارجه کشورمان فعال است و حقوق کشورمان به همه کشورهای درگیر ابلاغ شده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت ایام میلاد مبارک پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: اساس حکومت پیامبر بر مبنای آنچه قرآن کریم بیان می‌کند بر اساس اخلاق، نرم‌خویی، مهربانی با مردم، تواضع و حتی دعا برای افراد امتش بود که دچار اشکال و خطا شده بودند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنهایی که نسبت به پیامبر اسلام(ص) جملات ناصحیح به کار می برند با اخلاق و رفتار و سیره پیامبر اسلام آشنایی ندارند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ایام مبارک میلاد پیامبر عظیم‌الشان اسلام و امام صادق صلوات‌الله و سلامه علیهما هستیم و مردم در طول این ایام بیش از گذشته به یاد اخلاق و رفتار پیامبر و شیوه و مکتب امام صادق (ع) بوده و برای همیشه انشاءالله خواهند بود.

اساس حکومت پیامبر چنانکه قرآن بیان می‌کند، بر مبنای اخلاق، نرم‌خویی، مشورت و مهربانی با مردم، تواضع و حتی دعا برای افرادی از امتش بود که دچار اشکال و خطا و گناه بودند. این اصول پیامبر در زمینه حکومت است که قرآن مجید می‌‌گوید: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ، شما با اخلاق نرم با مردم برخورد کردی و اگر اخلاق تو نبود مردم از کنار تو فاصله می‌گرفتند؛ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ. و این خیلی مهم است که خداوند اساس جاذبه پیامبر اسلام را اخلاق نیکوی او می‌داند و به دنباله آن می‌گوید: اهل گذشت باش، فاعف عنهم، از آنها درگذر، واستغفر لهم، برای آنها در پیش خداوند طلب آمرزش کن، و شاورهم فی‌الامر، در امور هم با آنها مشورت کن، فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ. این آیه شریفه نشان می‌دهد که شیوه حکومت در اسلام چیست و چگونه است.

آنهایی که نسبت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، جملات ناصحیح به کار می‌برند با اخلاق و شیوه و سیره رسول گرامی اسلام آشنا نیستند.

اگر کسی در دنیای امروز دنبال جان‌ِ انسانی هست، ترور یک انسانی است، حمله به یک معبدی است، حمله به یک مرآم

دانشگاه هست، در این روزها حوادث عجیب و غریبی می‌بینیم، حمله به عبادت‌گاه، حمله به یک مدرسه، حمله به یک دانشگاه، با ادعای اینکه اینها می‌خواهند حامی اسلام و پیامبر باشند. همه اینها دروغ می‌گویند، اینها حامی پیامبر اسلام نیستند، پیامبر شیوه‌اش این چنین نیست، آنها که اهانت کردند کارِ‌نادرستی کردند و کار غلطی را انجام دادند و آنهایی که عکس‌العمل افراطی نشان دادند هم اشتباه کردند. معتقدم ریشه این هر دو به یک جا برمی‌گردد. یعنی افرطیونی هم که امروز آدم می‌کشند ریشه آن برمی‌گردد به آن اتاق فکری که علیه اسلام کار می‌کند. اینکه یک گروه افراطی در افغانستان به یک دانشگاه حمله کند و دانشجویان عزیز و اساتید را مورد حمله قرار دهد، عده‌ای را شهید و عده‌ای را مجروح کند، این هیچ تناسبی با اسلام ،احکام اسلام و شیوه پیامبر و انبیای عظام ندارد.

معلوم است که یک برنامه‌ریزی برای ایجاد تنفر مردم در سطح جهان نسبت به اسلام، نبوت و انبیا جریان دارد. بنابراین اساسِ این ریشه برمی‌گردد به آنها که علیه اسلام بوده و دنبال اسلام‌هراسی هستند و نمی‌خواهند واقعیتِ اسلام برای جهانیان روشن شود.

در این ایام، همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی دیروز هم تاکید فرمودند در مساله فرهنگ و امنیت و اقتصاد، فرهنگ تاکید همیشگی ایشان بوده و تاکید همیشگی همه مردم هست، امنیت مساله بسیار مهمی است، هم امنیت داخلی هم امنیت ملی. مساله اقتصاد مساله مهمی است که امروز مردم با آن مواجه هستند. جنگی هم که آمریکا در سه سال گذشته علیه ایران شروع کرده، جنگ اقتصادی بوده، یعنی آن جنگی که آنها فکر کردند می‌توانند به نظام و به مردم فشاری وارد کنند، جنگ اقتصادی بود. باید با همه توان در این شرایط برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

اولین اقدامی که باید انجام دهیم این است که مردم نسبت به دسترس بودن کالاهای ضروری در کشور کاملا اطمینان داشته باشند. کالاهای اساسی، دارو و کالاهای ضروری، مردم مطمئن باشند که این کالاها در اختیارشان خواهد بود. در همین هفته‌ای که گذشت واردات کشور نسبت به قبل در هفته گذشته 38 درصد افزایش پیدا کرد، البته این معیار هفته است، ولی نشان می‌دهد روند در ماه‌های اخیر هم در واردات کالاهای مورد نیاز و هم در صادرات رو به رشد بوده است. در هفته گذشته در صادرات هم 14 درصد افزایش داشتیم.

بنابراین روند، روندِ رو به رشد است. در طول هفته‌های گذشته با بحث‌هایی که راجع به اقتصاد کشور کردیم، تصمیمات مهمی را برای 9 ماهه پایانی دولت دوازدهم گرفتیم؛ آنچه باید امسال و در ماه‌های اولیه سال آینده انجام دهیم. این دولت 9 ماه دیگر بار مسوولیت را بر دوش دارد. بر مبنای این 9 ماهه هم برنامه ‌ریزی کرده ایم. البته برخی از برنامه‌ها بلندمدت است و مربوط به سال بعد هم می‌شود، برخی بلندمدت‌تر و برخی محدودتر هست.

هماهنگی‌های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت کشاورزی، وزارت اقتصاد در این جلسات به وجود آمد و مصوبه آن دیروز ابلاغ شد. هم نسبت به شیوه تامین ارز، استفاده از ارز، اینکه چگونه از صادرات استفاده کنیم، در واردات از چه ارزهایی می‌توانیم استفاده کنیم و هم برای ترخیص کالا از گمرک تصمیماتی اتخاذ شد و اجرای آن شروع شده، از همان دیروز آغاز شده و باید دنبال کنیم.

تصمیمات اقتصادی از چند هفته پیش بدون توجه به اینکه در آمریکا چه می‌گذرد، یا چه کسی انتخاب می‌شود، اتخاذ شده است. سه، چهار هفته پیش و مخصوصا در هفته قبل که تصمیم گرفتیم، مبنای دولت بر مبنای تولید داخلی، بر مبنای صادرات، صادرات نفتی و غیرنفتی و عمدتا صادرات غیرنفتی و نحوه تعامل وزارت‌خانه‌ها با هم بوده است. برای ایران مهم نیست که در آمریکا چه می‌گذرد و چه کسی انتخاب می‌شود.

به هرحال انتخابات اخیر آمریکا از جهات مختلف عبرت‌آمیز بود که الان نمی‌خواهم وارد این بحث شوم.

برای ایران فرد مهم نیست، حزب هم مهم نیست، برای جمهوری اسلامی ایران شیوه‌ای که در دولت بعد اتخاذ می‌شود، اهمیت دارد. چیزی که می‌خواهیم این است که آمریکا به قانون برگردد، این برای ما مهم است. آمریکا برگردد به تمام معاهداتی که بین‌المللی یا چندجانبه است. چیزی که مهم است این است که آمریکا به مسیر احترام به ملت ایران بازگردد. می‌خواهیم به جای تحریم، احترام باشد. هر که می‌خواهد باشد، اگر به جای تحریم، تحریم‌ِ غیرقانونی و ظالمانه را برداشت و جای آن احترام گذاشت، آن وقت شرایط فرق می‌کند.

اگر آمد به جای تهدید، تهدید را کنار گذاشت و تکریم و احترام ملت ایران را پیشه خود ساخت، اگر تکریم جای تهدید آمد آن وقت شرایط فرق می‌کند، اگر به جای عهدشکنی، پیمان‌شکنی، قانون‌شکنی اجرای قانون و اجرای تعهدات بود آن وقت شرایط فرق می‌کند، برای ما اصول، شیوه و سیاست مهم است، والا فرد و حزب برای ما اهمیتی ندارد.

بر فرض اینکه شیوه و اخلاق آمریکا به یک شیوه درست و صحیح برنگردد برنامه‌ریزی کردیم، اگر تنبیه شدند و عبرت گرفتند، اگر فهمیدند که در طول این سه سال و اندی هر چه فشار آوردند تاثیر نداشته، باید راه دیگر را انتخاب کنند، اگر هم به این عبرت نرسند، تصمیمات ما بر مبنای این بوده که اگر شرایط سخت بود باز هم کشور چگونه اداره شود و چگونه جلو برود.

هنوز در صادرات فضاهای بسیار خوبی داریم. بحث‌هایی که در هفته‌های گذشته در ستاد اقتصادی دولت کردیم یک مبنای آن افزایش صادرات بود. چه کار کنیم که صادرات افزایش یابد این یکی از مسائل بود، چه کار کنیم که کالای اساسی راحت‌تر به دست ما برسد؟ چه کار کنیم تا به جای اینکه گرفتار گردش‌های بانکی و مالی شویم کار با تهاتر انجام بگیرد؟ چه کار کنیم جنس به جای اینکه به گمرک بیاید، بماند و بعد تصمیم بگیریم، از آن لحظه‌ای که این جنس خریداری می شود، قبل از آنکه به کشتی برود راجع به آن تصمیم بگیریم. تصمیماتی برای سامانه جامع تجارت اتخاذ کردیم که باید اجرایی و عملیاتی شود تا همه چیز به روز باشد، روشن باشند و بتوانیم کار را به پیش ببریم.

بنابراین می‌خواهم خدمت مردم عزیز و بزرگوار بگویم بخشی از مشکلاتی که در یکی دو ماه اخیر با آنها مواجه شدند، مربوط می‌شود به ماههای اولیه امسال که به خاطر کرونا در صادرات وقفه و مشکلاتی ایجاد شد که امروز آن مشکلات رفع شده، امروز رِوال عادی پیدا کرده، ما در صادرات و واردات هر دو رشد خواهیم داشت و مشکلات مردم کمتر می‌شود. البته وزارت‌خانه‌های مربوطه باید همه توان خود را به کار گیرند.

خوشحالم که دیروز وزارت صمت، وزارت کشاورزی و بقیه دستگاه‌ها، گمرک و بقیه به سخنان مقام معظم رهبری توجه جدی کردند و امروز هم در دولت مطرح شد. همانطور که ایشان بر این نکته به حق تاکید کردند، گرانی و قیمت برخی از کالاها ناموجه، نادرست و ناصحیح است و باید برای آن راه حل پیدا شود.

البته وقتی مطرح می‌شود چرا این جنس گران شده دلایلی مطرح می‌شود و آنها باید حل و فصل شود. ما دو هدف داریم "وفور کالا" و آنچه مورد نیاز مردم است، از کالای اساسی و غیراساسی و "قیمت منصفانه". نسبت به اولی موفق بودیم. هم امسال و هم پارسال، از سال 97 که این مشکلات و جنگ اقتصادی شروع شد در وفور کالا موفق بودیم، امسال هم موفق خواهیم بود و تا پایان سال هم موفق خواهیم بود، انشاءالله سال آینده هم این توفیق خواهد بود. آن چیزی که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم و برای مردم امروز مهم است، این است که قیمت، قیمتِ قابل قبول و متعادلی باشد که برای مردم هم بسیار اهمیت دارد.

نکته دیگری که می‌خواهم بر آن تاکید کنم شرایط منطقه هست و مرزهای شمالی و شمال غرب. می‌دانید دو همسایه ایران در درگیری نظامی هستند. تقریبا اوایل مهر ماه این درگیری شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. وزارت خارجه در این زمینه فعال بود، نیروهای مسلح کاملا حواس‌شان جمع بوده برای امنیت مرزها، به خوبی، هم نظارت کردند و هم برنامه‌ریزی کردند.

امنیت مرزها اهمیت دارد، برای اینکه تروریست‌ها و گروهک های تروریستی نباید به هیچ‌ عنوان در نزدیکی مرزهای ایران حضور داشته باشند، اینکه مرزهای جغرافیایی تغییر نکند برای ما اهمیت دارد و اینکه حقوق ملت‌ها رعایت شود. البته تمامیت ارضی حق ملت‌های این منطقه است، حق آذربایجان است، اما دلمان می‌خواهد از راه غیرنظامی و غیر جنگ به این حقوق خود دست یابند، اما در عین حال آن نکات اساسی برای ایران مهم است. به همه این کشورها گفته شده، ابلاغ شده، وزارت خارجه هم طرح بسیار خوبی را برای پایان درگیری‌ها و صلح تهیه کرده که انشاءالله امیدواریم آن طرح‌ها هم بتواند سر جای خود به موفقیت برسد.

فردا یک افتتاحی داریم مقداری متفاوت با افتتاح‌هایی که هفته‌های گذشته داشتیم و آن اینکه کشور وارد یک فناوری جدید برای تحصیل آب شیرین می‌شود تا در مناطقی که خشکسالی‌ها بیشتر در آن اثر می‌گذارد، در مناطق کویری و حاشیه کویر، در واقع فناوری نمک‌زدایی را می‌خواهیم به طور وسیعی در کشور شروع کنیم تا جاهایی که در کشور نیازمند به آب برای آشامیدن یا برای صنعت خود یا برای امور دیگر هستند و مایل و قادر به سرمایه‌گذاری هستند، این سرمایه‌گذاری در کشور انجام بگیرد.

خوشبختانه وزارت نیرو طرح مطالعاتی لازم را در 17 استان در فلات مرکزی کشور و مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمان پیش برده است. برخی از این استان‌ها که استان‌های ساحلی هستند، نیازمند به آب هستند، ولو آب شور بدون اینکه نمک‌زدایی شود، برای مصارفی که دارند، برای پرورش آبزیان و سایر مصارفی که دارند. برخی از استان‌ها نیازمند هستند به آب که نمک‌زدایی انجام بگیرد و آب مناسب در اختیار آنها قرار گیرد و اولین مرحله این کار فردا آغاز می‌شود و آن رساندن آب به استان کرمان است. یعنی فردا با طرحی که اجرا می‌شود انشاءالله خلیج فارس به استان کرمان متصل می‌شود و انشاءالله در مراحل بعد به استان یزد و استان‌های دیگر در مراحل بعدی.

مرحله اولی که می‌خواهد شروع شود، مربوط می‌شود به طرح 450 میلیون مترمکعب آب شور که به 150 میلیون مترمکعب آب شیرین تبدیل خواهد شد. منتها در این طرحی که می‌خواهد اجرا شود، فردا فاز اول آن افتتاح می‌شود که در فاز اول فردا 70 میلیون مترمکعب آب شیرین می‌شود که هم برای مصرف در هرمزگان و هم برای استان کرمان، این دو استان متنعم می‌شوند و بعدا برای استان‌های دیگر. این کار بسیار مهمی است که در این کشور انجام می‌گیرد و انشاءالله سایر استان‌ها که طراحی‌‌های لازم برای آنها انجام گرفته، سرمایه‌گذاری کافی انجام شود که بتوانیم از طرق مختلف معضل آب را در کشورمان حل کنیم، مخصوصا در مناطق کویری که مشکلات آنها برای آب آشامیدن بیشتر است.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

نظر شما