وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت:

بارش باران کمتر از متوسط سال‌های دراز مدت است

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۱۰:۴۶:۴۶
کد خبر: ۱۰۸۲۴۷۴
بارش باران کمتر از متوسط سال‌های دراز مدت است
وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در فصل پاییز بارش ها کمتر از سال گذشته و کمتر از متوسط سال های دراز مدت است و امیدواریم در زمستان جبران شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: حدود 45 روز از سال آبی گذشته ولی نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به متوسط دراز مدت، بارش ها کمتر است. ما برنامه های مهندسی رودخانه و لایروبی را انجام می دهیم و امیدواریم بارش رحمت الهی، نازل شود.

او افزود: در فصل پاییز بارش ها کمتر از سال گذشته و کمتر از متوسط سال های دراز مدت است و امیدواریم در زمستان جبران شود.

وزیر نیرو درباره طرح پویش هر هفته الف-ب ایران بیان کرد: در مورد پویش هر هفته الف-ب ایران عرض کنم، ما تاکنون 125 پروژه از 250 پروژه را با سرمایه گذاری32 هزار میلیارد تومان از 50 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، به اتمام رساندیم. انشاالله تا پایان سال مطابق برنامه، 125 پروژه باقیمانده هم در بخش های آب و برق و فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید. فردا طرح بسیار بزرگی در پهنه حفظ حیات، توسعه پایدار، عمران کشور و البته مسأله آب و آن هم در ارتباط مستقیم با تولید در سال «جهش تولید»، با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح می شود. این طرح نمک زدایی از آب دریا است و انتقال آن در مسافتی طولانی با پمپاژهای متعدد به فلات مرکزی ایران است. من ابتدا توضیح دهم که ما با توجه به گستردگی ارتباط مان با دریا در شمال و جنوب این را به عنوان یک منبع پایدار برای مصارف بخش های مختلف به حساب می آوریم. از آب دریا در دو شکل استفاده می کنیم یکی بدون نمک زدایی یعنی به صورت آب شور و یکی با نمک زدایی یعنی تبدیل آب دریا به آب شیرین. ما نیازهای 17 استان کشور را در مناطق ساحلی و در فلات مرکزی ایران مطالعه کردیم و این مطالعات به انتها رسیده است و نیازها مشخص شده و در فصل استفاده از آب دریا بدون نمک زدایی یعنی آب شور، مجوز 26 میلیارد مترمکعب در سال را صادر کردیم و تاکنون از این مجوز 13 میلیارد مترمکعب استفاده می شود که 3 میلیارد مترمکعب برای آبزی پروری است و 10 میلیارد مترمکعب برای خنک کردن تأسیسات صنعتی و برج های نیروگاه ها است.

اردکانیان بیان کرد: یک اتفاق بزرگی که در این ایام به نتیجه رسید اینکه مصرف شرب و بهداشت استان البرز در سال حدود ۲۷۰ ملیون متر مکعب است که از این مقدار تاکنون ۲۰ درصد، یعنی ۵۵ میلیون متر مکعب از آب سطحی استفاده می‌شده است یعنی سدهای امیرکبیر و طالقان، باقی آن منابع زیرزمینی بوده است. خوشبختانه مطالعاتی که به نتیجه رسید، این امکان را به ما داد که سهم استان البرز را در بخش آب سطحی ۱۰۰ درصد افزایش دهیم و آن ۵۵ میلیون متر مکعب به ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا بکند. قطعا اثر این افزایش تخصیص را در کیفیت آبی که مصرف می‌کنند، شاهد خواهند بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز