سخنگوی دولت:

نتوانستیم ارز مورد نیاز را به موقع تهیه کنیم/ ۲۵ هزار تن برنج ترخیص شده است

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۱۱:۴۶:۱۰
کد خبر: ۱۰۸۲۵۴۵
نتوانستیم ارز مورد نیاز را به موقع تهیه کنیم/ ۲۵ هزار تن برنج ترخیص شده است
سخنگوی دولت گفت: بخشی از افزایش قیمت ها به این دلیل بود که ارز مورد نیاز را نتوانستیم به موقع تهیه کنیم و کالا دیر وارد کشور شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت این موضوع در دستورکار قرار گرفت بخشی از افزایش قیمت ها به این دلیل بود که ارز مورد نیاز را نتوانستیم به موقع تهیه کنیم و کالا دیر وارد کشور شد. نهاده ها به دلیل کمبود ارز دیر خریداری و وارد کشور شدند. برای اینکه بتوان از ارز مبادله ای و تهاتر استفاده کرد، تمهیداتی اندیشیده شد. با تصمیمی که درباره گمرک اتخاذ شد و با ارز نیمایی و تمهیدات بانک مرکزی گشایشی در این‌زمینه صورت گرفت. در گمرک کالاهایی مانده بود؛ ما ورودی و خروجی گمرک داریم بخش هایی از این کالاها مثل برنج واردکنندگان می خواستند با ارز 4200 وارد شوداما ارز آن آزاد است.

سخنگوی دولت بیان کرد: تقسیم کاری بین وزارت جهاد کشاورزی و صمت صورت گرفته تا زنجیره کنترل و توزیع یکدست شود. عرضه مرغ و تخم مرغ در بازار سوی جهاد کشاورزی انجام خواهد شد و فکر می‌کنم در روند تاثیر داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اساسا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای‌ درباره تعطیلی و‌ قرنطینه نداشته است. تصمیم کمیته بهداشت و سلامت برای تعطیلی ها جاری و ساری است و عملی می شود. یا تعطیلی یا کنترل را مقابل هم قرار ندهیم؛ ناچاریم تعطیلی را انجام دهیم و در عین حال زندگی با پروتکل بهداشتی را، ترویج دهیم. بیشتر باید روی این موضوع معطوف شویم که مردم در یک تلاش همگانی در یک‌ پویش از کودکی تا سالمندی به رعایت پروتکل‌ها بپیوندند. ۸۸درصد مرگ و میر در سالمندان و بیماری های زمینه ای است؛ باید از سالمندان مراقبت کنیم.

وی تاکید کرد: پول ما در برخی کشورها بلوکه شده که تلاش مضاعفی برای بازگشت آن صورت گرفته است. برخی گشایش ها صورت گرفته اما فشار تحریم باعث شده، نتوانیم ارز زیادی در کشور داشته باشیم.  

ربیعی درباره ضمانت اجرایی تصمیمات ستاد ملی کرونا گفت: در موضوع مقابله با کرونا سیاست‌گذاری به عهده ستاد ملی مقابله با کرونا و چگونگی اجرای مصوبات به عهده قرارگاه است، استان‌ها هم تقریبا حالت قرارگاهی گرفته‌اند، بعلاوه وظیفه پیشنهاد به ستاد ملی دارند و تمام وظایف قرارگاه توسط استان‌ها اجرا می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: در زمینه پاساژها و فعالیت‌های گروه ۲، ۳ و ۴ کنترل به صورت کامل انجام می‌شود و ضمانت اجرا هم دارد، گزارش اخطارها و تعطیلی‌ها وبرخوردهای جدی، وجود دارد. فقط در یک مورد با احتیاط رفتار می کنیم. افرادی که در مراکز عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند که آن هم در این زمینه بحث کردیم تا تقلیل پیدا کرد و کاملا هم اجرا می‌شود

ربیعی افزود: در مراکز عمومی که طرح «ماسک پوشیدن از خانه تا خانه» اجرا می شود اگر این طرح را مراعات نمی کنند یک پیچیدگی‌هایی وجود دارد که برای آن هم تمهیداتی اندیشیده شده است تا تنش صورت نگیرد و افراد ملزم به اجرا شوند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه ضمانت اجرای مصوبات بالاست، بیان کرد: در سفرهای اخیر مشاهده شد که وقتی تصمیم گرفته شد با ضمانت اجرایی بالایی هم عملیاتی شد، اگر دستورالعمل‌های بهداشتی به همین شکل اجرا شود و همکاری‌های عمومی صورت بگیرد امیدواریم درهفته‌های آینده میزان مرگ و میرها کاهش پیدا کند.

ربیعی گفت: بر اساس گزارش وزیر جهاد کشاورزی و بر مبنای اختیارات داده شده، اقدامات و هماهنگی‌ها صورت گرفته و ۲۵ هزار تن برنج از گمرک ترخیص شده است. پیش از این به دلیل برخی کمبودها از ذخیره استفاده کردیم اما وضعیت ذخیره سازی هم مناسب است و بخشی از تمرکز هم بر تامین مایحتاج شب عید، میوه و گوشت و مرغ شب عید معطوف شده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: امیدواریم با تلاش بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی موردنیاز و با یکپارچه سازی زنجیره واردات نهاده تا کشت، تولید و خرید که به وزارت جهاد داده شده، شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

وی با اشاره به تصمیم ستاد اقتصادی دولت برای کنترل قاچاق دام در مرزها گفت: قیمت گوسفند در دو سوی مرز متفاوت است و درباره قاچاق آن تصمیماتی گرفته شد. صادرات تخم مرغ قطع شد تا بتوانیم به تعادل قیمت در داخل برسیم.

وی درباره ادعای حضور چشمگیر ایران در آزمایشات بالینی اظهار کرد: این دارو دارویی نیست که کشوری بخواهد به خاطر انجام آزمایش به ما داده باشد. ما ۹۷ درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم و حتی تولید داروهای گرانقیمت را هم شروع کرده‌ایم و ۳ درصد دارو را وارد می‌کنیم. اینکه یک کشوری برای آزمایش به ما دارو بدهد، چنین چیزی نبوده است.

سخنگوی دولت گفت: پزشکان مختلف داروهای مختلفی تجویز می‌کنند که یک بخش از این داروها در شبکه بهداشت و درمان است و یک بخش را هم از بازار آزاد تهیه می‌کنند. همکاری ما با سازمان بهداشت جهانی این بود که اثر این داروها بر بیمارانی که آن را مصرف می‌کنند، سنجیده می‌شود و در گروه‌های آزمایشی مشخص و نتایج آن به سازمان بهداشت جهانی داده می‌شود.

 ربیعی خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع‌دارم حداقل بیش از ۴۰ کشور در این آزمایش جهانی مشارکت دارند. البته شاید عدد من، قدیمی و مربوط به روزهای اول باشد و اکنون کشورهای بیشتری مشارکت داشته باشند.

 دستیار ارتباطات گستردگی همکاری ما به دلیل مشارکت بیشتر پژوهشگاه ما بوده که خوشبختانه پژوهشگران علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان ما در زمینه دارو تلاش بسیار خوبی داشتند.

 وی اضافه کرد: اساساً این تلقی که یک کشوری دارویی را ساخته و می‌خواهد روی ما آزمایش کند، چنین چیزی نیست. اینها داروهای متداول است و وقتی سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند اثر این داروهای متداول، کم یا زیاد است براساس همین کارهایی است که صورت می‌گیرد.

ربیعی درباره کالاهای اساسی موجود در گمرک کشور گفت: همیشه بیش از ۷ میلیون تن کالا در گمرک کالا وجود دارد، ورود و خروج کالا  جاری است، و مرتب کالا در گمرک وارد و یا از آن ترخیص می شود. مشکل اصلی تامین ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی است که اکنون برخی کالاها دیگر در فهرست ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستند.

سخنگوی دولت درباره توقف مقطعی یک محموله برنج در گمرک، گفت: واردکننده این کالا تلقی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج داشت. در حالی که حدود یک سال است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج تخصیص داده نمی‌شود و به همین دلیل تعرفه آن را کاهش دادیم تا قیمت آن در بازار به شدت افزایش پیدا نکند.

ربیعی افزود: برخی کالاها در انتظار تامین ارز بودند که با توجه به اینکه ارز آنها نیمایی است تمهیداتی اتخاذ شد که نیاز نباشد از بانک مرکزی ارز تامین کنند، البته بانک مرکزی رصد کلی می‌کند ضمن اینکه فرایند صدور مجوز را کوتاه‌تر کردیم.

نظر شما