مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی:

انتخاب ترامپ یا بایدن اهمیت چندانی برای کشور ما ندارد/ مشکلات اقتصادی را در داخل کشور باید جستجو کرد

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۱۱:۵۲:۲۴
کد خبر: ۱۰۸۲۵۵۳
انتخاب ترامپ یا بایدن اهمیت چندانی برای کشور ما ندارد/ مشکلات اقتصادی را در داخل کشور باید جستجو کرد
مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تاثیرات آن بر منافع ملی و بین المللی ایران و علت های مشکلات اقتصادی کشورمان گفتگو کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با سعادت آباد درباره تحلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: برای تحلیل انتخابات آمریکا اول باید به وضعیت داخلی این جامعه پرداخت. علیرغم تاثیرات حوزه های مختلف سیاست گذاری‌های خارجی بر روی مرحله های مختلف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وضعیت درونی جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: جامعه آمریکایی به صورت روتوش شده از طریق رسانه ها و صاحبان تبلیغات جذاب است. این جامعه با مشکلات زیادی همچون چالش های فقر وبیمه روبروست فقط شکل مشکلاتشان متفاوت است. از وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری می‌توان اوضاع به هم ریخته داخلی ایالت متحده آمریکا را مشاهده کرد و اینکه وضعیت اقتصادی آمریکا حتی قبل از کرونا با چه چالش های جدی مواجه بوده است. همانطور که در سفرهای خارجی ترامپ می شد این نکات را مشاهده کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به حساسیت بالای انتخابات این دوره در آمریکا اظهار داشت: انتخابات این دوره از حساسیت های زیادی برخوردار است. بخشی از آن به رفتارها و برخورد ترامپ با رقبای انتخاباتی خود برمی‌گردد. حدود ۳۶ درصد ازمردم جمهوری خواهان آمریکا به طور سنتی به به ترامپ رای خواهند داد. اما سطح مشارکت تعیین می کند تا قضاوت واقع بینانه ای نسبت به دموکرات ها ارائه دهیم. اما در نهایت مسئله روی کار آمدن جمهوری خواهان و یا دموکرات ها یک مسئله داخلی است و خیلی نباید برای ما اهمیت داشته باشد.

وی افزود: ما به عنوان دیپلمات و کسانیکه تحولات سیاسی و بین المللی را پیگیری می کنیم باید ببنیم این انتخابات چه تاثیری بر روی منافع ملی کشور ما و در سطح منطقه و بین الملل خواهد داشت. در حال حاضر سیاست های اروپایی به سمت جانبداری از دموکرات خواه ها حرکت می کنند؛ اما تا دقیقه ۹۰ نمی توان پیش بینی نهایی را ارائه داد.

مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامیدر ادامه با اشاره به تصمیم اشتباه ترامپ در ترور سردار سلیمانی گفت: از نظر کشور ایران، ترامپ قاتل سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی قهرمان بین المللی مبارزه با تروریست است و این مسئله برای مردم ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی از دیپلمات ها به ما پیشنهاد می دهند سطحی از مذاکرات بین ایران و آمریکا صورت گیرد اما حماقت ترامپ در خصوص صدور دستور ترور حاج قاسم سلیمانی تمامی اعتمادها را نسبت به وی از بین برده است. اما روی کار آمدن بایدن نیز به معنی بهتر شدن اوضاع و برداشتن تمامی تحریم ها نخواهد بود. علیرغم خدمات فراوان ارائه شده از جانب دولت پهلوی در گذشته به آمریکا، سیاست های آمریکایی هیچگاه با ایران دوستانه نبوده است.

وی با اشاره به ماموریتی دیپلماتیک به مصر دردوره حسنی مبارک که تمام ظرفیت های خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده کرد گفت: حدود ۲۰ سال پیش به مصر رفتم . کشوری که قرارداد کمپ دیوید را با رژیم صهیونیستی امضا کرد . وقتی به قاهره رسیدم قبرستانی در آنجا بود به وسعت بسیار زیاد که بیش از سه میلیون کارتن خواب شب را در آنجا می ماندند. تعجب کردم از اینکه آیا می شود در کشوری به این بزرگی با روابط نزدیک با آمریکا و رژیم صهیونیستی زندگی مردم اینگونه باشد؟

امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات امیرحسین راسخ مبنی بر جدایی منافع مردم از حکومت در ایران گفت: من به عنوان کسی که در دیپلماسی کمی تجربه دارم می گویم آمریکا یکه تاز عرصه نیست. به عنوان مثال در قصه ترور سردار سلیمانی ترامپ توئیت کرد اگر ایران بخواهد در قبال ترور سردار سلیمانی واکنش نشان دهد بیش از ۵۲ مرکز در این کشور مورد حمله قرار می گیرد . ولی همین آدم پشت صحنه نمایندگانی از کشورهای مختلف را مامور کرد تا با پیشنهادهای وسوسه کننده و ایجاد انتقام گیری‌های سوری جو متشنج به وجود آمده را از بین ببرد. به عنوان مثال می گفت: ما یکی از ناوهای جنگی خود را در اقیانوس هند خالی می گذاریم تا ایران آنرا منهدم کند.اما ترامپ باید بداند انتقام اصلی ترور حاج قاسم در راه است. لذا امریکایی ها طی دو دهه گذشته در افغانستان وعراق گیر افتاده اند درپرونده فلسطین وا مانده اند، عربستان را در جنگ با یمن به بیچارگی کشانده اند و در مقابل یمنی ها ۵ سال است که وا مانده اند.

وی با اشاره به بی ارزش شدن پول ملی کشورمان گفت: من فکر می کنم بخش آسیب پذیر ما به حوزه اقتصاد باز می گردد که بخشی از آن روانی است اما بخش دیگر آن اینست که دولتمردان ما نباید آدرس آن را کاخ سفید بلکه داخل کشور و در همسایگان پیرامونی ما بدانند.علی رغم وجود تحریم‌ها یکی از علل مشکلات اقتصادی کشور عدم سرمایه‌گذاری بر روی مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه است. در حال حاضر کشور ایران بیش از ۴۰ هزار میلیارد دلار تبادل اقتصادی با کشورهای همسایه دارد که این رقم در رابطه با تعادل اقتصادی با کشورهای اروپایی کمتر از ۳ میلیارد دلار است. ما باید از فرصت طلایی پیرامون خود با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز