عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم:

نباید به امید انتخابات آمریکا بنشینیم/ انتخابات آمریکا تاثیر کوتاه مدتی در اقتصاد ایران دارد

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۲۳:۲۰:۰۴
کد خبر: ۱۰۸۲۷۲۹
نباید به امید انتخابات آمریکا بنشینیم/ انتخابات آمریکا تاثیر کوتاه مدتی در اقتصاد ایران دارد
عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم تصریح کرد: اگر بایدن پیروز انتخابات شود در کوتاه مدت آثار روانی مثبتی به اقتصاد ما وارد می شود اما این اثر طولانی نخواهد بود و به فاصله کمی جَو بر می گردد

«اردشیر نوریان»، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با حواشی اخیر انتخابات آمریکا و اتفاقات پیش رو در باب آن، گفت: آنگونه که نتایج منتشر شده نشان می دهند هر دو نامزد به هم نزدیک هستند. سیستم پیچیده آمریکا که نشان می دهد، برنده اکثریت همه آرا را می‌برد، باعث می شود پیش بینی دقیق و زودهنگام انتخابات کمی سخت باشد ولی من فکر می کنم نتایج طی دو روز آینده، مشخص می شود.

او افزود: در حال حاضر رقابت بسیار نزدیک است و نمی توان با قاطعیت چیزی پیش بینی کرد، روز گذشته ترامپ و هم بایدن هر دو خود را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کردند. البته آرا وقتی ایالت به ایالت اعلام می شود نشان می دهد که این دو به هم بسیار نزدیک هستند البته تا آرا پستی شمرده نشود، نتیجه قطعی روشن نمی شود.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: به نظر من نتیجه انتخابات در این دور توسط دادگاه فدرال مشخص شود. یعنی شکست خورده چه بایدن و چه ترامپ باشد نتیجه را نخواهد پذیرفت و دادگاه آمریکا مجبور به دخالت است و در نهایت رای دادگاه تعیین کننده پیروز نهایی خواهد بود. البته از مجموع 9 قاضی 6 قاضی جمهوری خواه هستند و تمایل آنها به ترامپ خواهد بود و طبیعتا فضای حاکم بر دادگاه فدرال، بیشتر به نفع ترامپ است.

نوریان خاطرنشان کرد: چه بایدن و چه ترامپ هر کدام انتخاب شوند بالاخره رییس جمهور آمریکا است و طبیعتا اهداف و منافع آمریکا در صدر اولویت است. ما نباید به یکی از این دو امید داشته باشیم هر کدام باشند، منافع آمریکا در اولویت خواهد بود.

او اضافه کرد: در بررسی راهبردی از عملکرد آمریکا در این چهل ساله و نحوه تعامل آن با مساله ایران این نکته را روشن می کند که هر دو حزب عمده در آمریکا چه جمهوری خواه و چه دموکرات، جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی وجودی برای خود و هم پیمانانشان می دانند. تنها تفاوت آنها در نحوه برخورد با این تهدید است. طبیعتا جمهوری خواهان بیشتر طرفدار برخوردهای سخت، تحریم و فشارهای حداکثری و بعضا تهدیدات نظامی و مواردی از این دست هستند مثل کارهایی که ترامپ طی این چهار سال انجام داده است ولی اهداف دموکرات ها با جمهوری خواهان فرقی ندارد و تنها روش، متفاوت است.

نوریان ادامه داد: دموکرات ها بیشتر به مسائل مربوط به موضوعات حقوق بشری و موارد نرمی اینچنینی اشاره دارند و با ظاهری آرامتر و متعامل تر وارد میدان می شوند اما در نهایت هدف یکی است و در نتیجه فرقی برای ایران ندارد.

او با بیان اینکه در نهایت انتخابات آمریکا تاثیر کوتاه مدتی در اقتصاد ایران دارد، گفت: از آنجاییکه آثار روانی پیروزی و شکست هر یک از این نامزدها برای اقتصاد ما اهمیت پیدا کرده است، اگر بایدن بتواند دویست و هفتاد رای الکترال هزینه ساز برای پیروزی خود را کسب کند طبیعتا در کوتاه مدت آثار روانی مثبتی به اقتصاد ما وارد می‌شود اما این اثر طولانی نخواهد بود و به فاصله کمی فشارها شروع می شود و سیاست های قبلی با ادبیاتی متفاوت تداوم پیدا می کند. ولی نمی توان آثار اولیه کوتاه مدت را انکار کرد. خصوصا که بایدن در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده به برجام بر می‌گردد و روش دیپلماتیک را بهتر از روش های سخت می پذیرد. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز