گزارش روز؛

انتخابات در آمریکا نفس گیر شد/ از درگیری در کاخ سفید تا شکایت به دادگاه میشیگان

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۲۳:۳۰:۲۳
کد خبر: ۱۰۸۲۷۶۵
انتخابات در آمریکا نفس گیر شد/ از درگیری در کاخ سفید تا شکایت به دادگاه میشیگان
رقابت میان ترامپ و بایدن تا لحظه این گزارش تنگاتنگ به نظر می رسد و هر دو کاندیدا، انتظار برنده شدن را دارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ رقابت بین دو نامزد دموکرات یعنی جو بایدن و دونالد ترامپ جمهوری‌ خواه در حالی که به شمارش آراء ایالت‌ها رسیده که به گزارش گاردین، مشارکت67 درصدی مردم آمریکا در این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نسبت به انتخابات گذشته، بی سابقه بوده است. به گزارش یورونیوز،  بیش از ۱۰۲ میلیون و ۷۳۷ هزار نفر پیش از روز سوم نوامبر یا به شکل حضوری یا پستی رای خود را صندوق‌ها ریخته‌اند. کارشناسان از مشارکت بی‌سابقه مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سخن می‌گویند. برخی از کارشناسان چنین سطحی از مشارکت را در یک قرن گذشته بی‌سابقه دانسته‌اند.

به گزارش «اسپوتنیک»، در این دور از انتخابات، علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا، تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا مشخص خواهد شد.  

بر اساس داده‌های مندرج در تارنمای ریل کلیر پالیتیکس، ساعاتی مانده به آغاز رأی‌گیری انتخابات آمریکا، میانگین نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی حامی از پیشتازی ۶.۷ درصدی بایدن بود؛ همچنین معاون وقت باراک اوباما در میانگین نظرسنجی‌های ایالات کلیدی نیز ۲.۸ درصد از ترامپ پیش بود.

تا لحظه نگارش این گزارش، براساس آخرین اخبار از نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین آخرین وضعیت آرای الکترال، روند نهایی شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ساعت‌ها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر طبق تازه ترین نتایج انتخابات ۲۰۲۰آمریکا، 248 رای الکترال برای بایدن و 214 رای برای ترامپ ثبت شده و آراء الکترال برخی ایالت‌ها همچنان در حال شمارش است. بایدن ۱۰ رای ایالت حساس ویسکانیسن را به خود اختصاص داد تا اختلاف خود را با ترامپ افزایش دهد.

هم اکنون هر دو نامزد رقابت نزدیکی در ایالت های حساس کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا و میشیگان دارند. 

گفته می شود تا لحظه نگارش این گزارش، هنوز میزان زیادی از آرای پستی در این ایالت های حساس شمارش نشده است.

نتایج شمارش آرا در این ایالت ها به همراه ایالت های نوادا و آلاسکا که هنوز آرای آنها شمارش نشده است، در نتیجه نهایی انتخابات تاثیر زیادی دارند.

در همین حال تام وولف فرماندار ایالت پنسیلوانیا در توئیتی اعلام کرد که حدود 1 میلیون رای پستی شمرده نشده در این ایالت وجود دارد.

او به شهروندان این ایالت وعده داد که همه آرای پستی شمرده خواهند شد.

فرماندار ایالت آریزونا نیز اعلام کرده که هنوز شمارش آرای پستی در این ایالت آغاز نشده است.

به گفته وی اختلاف آرای بایدن و ترامپ در حال کاهش است.

برخی کارشناسان دو روز تا حتی یک هفته را برای اعلام نتیجه نهایی پیش بینی کرده و علت آن را طولانی شدن شمارش آرای پستی دانسته اند که این بار به دلیل شیوع کرونا در مقایسه با دوره های قبلی انتخابات آمریکا، بسیار گسترده بوده است.

ناظران معتقدند که بیشتر آرای پستی از آن دموکرات ها و طرفداران بایدن است.

برخی کارشناسان با توجه به رفتار نامتعارف و اظهارات تند و خشن نامزدهای انتخابات آمریکا، احتمال درگیری ها در شهرهای مختلف آمریکا بعد از اعلام نتایج را داده اند.

ترامپ تا این لحظه مدعی «پیروزی بزرگ شده» اما گفته که دموکرات ها در صدد «دزدیدن نتایج انتخابات» هستند و در مقابل بایدن هم به طرفدارانش گفته است که در خصوص پیروزی احساس خوبی دارد و بهتر است تا شمارش آخرین آراء صبر کنند.

در واقع در حالی ترامپ و معاونش مایک پنس مدعی پیروزی زودهنگام شدند که توئیتر روز دوشنبه به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ستادهای تبلیغاتی آنها درباره اعلام پیروزی زودهنگام هشدار داده بود.

به گزارش رویترز، توئیتر اعلام کرد که به پیام‌هایی که تا پیش از اعلام رسمی نتایج، مدعی پیروزی نامزدها شوند، برچسب هشدار می‌زند.

توئیتر افزود که مقام‌های ایالتی انتخابات و رسانه‌های بزرگ همچون ای.بی.سی نیوز، آسوشیتدپرس، سی.ان.ان و فاکس نیوز را منابع رسمی اعلام نتایج انتخابات می‌داند و به آنها برچسب نخواهد زد. 

از این رو در حالی که ترامپ در توییتی در ساعات اولیه شمارش آراء الکترال در ایالت‌ها، دموکراتها را متهم به سرقت در نتایج انتخابات کرده بود، با برچسب هشدار توییتر مواجه شد و لایک و ریتوییت پیام او را با محدودیت مواجه شد.

همچنین تارنمای آکسیوس بامداد دوشنبه فاش کرد که دونالد ترامپ قصد دارد در شب (پایان) انتخابات ریاست جمهوری پیروزی زود هنگام اعلام کند.

آکسیوس نوشت: ریئیس جمهوری آمریکا به افراد نزدیک و مورد اعتماد خود گفته که اگر شمارش اولیه آرا بیانگر حمایت رای دهندگان از وی باشد، او در همان شب انتخابات، پیروزی زودهنگام خود را اعلام خواهد کرد زیرا می‌داند که در صورت شمارش صندوق های شمرده نشده احتمال باخت او زیاد است.

در سوی دیگر اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ در کاخ سفید در مقابل دوربین‌ها با واکنش‌های بسیاری از رسانه‌ها روبرو شد؛ در پی ادعای پیروزی ترامپ پیش از پایان شمارش نهایی آرا، رسانه های بین المللی،‌ ادعای پیروزی ترامپ را زیر سئوال بردند.  رسانه های بین المللی همچون سی ان ان، رویترز و الجزیره ادعای پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را پیش از پایان شمارش آرا و تایید نهایی نتیجه انتخابات، "ادعایی بی اساس و غلط" دانستند و با زیر سوال بردن این ادعا اعلام کردند، ترامپ بدون آنکه مدرکی در اختیار داشته باشد، مدعی پیروزی شده و گفته است شمارش آرا باید متوقف شود.

همچنین تام ولف، فرماندار ایالت پنسیلوانیا، با رد این اظهارات زوهنگام رئیس جمهور آمریکا گفت بیش از یک میلیون رأی پستی شمرده نشده در این ایالت وجود دارد و همه‌اش شمرده خواهند شد.

همچنین  جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید، در واکنش به اظهارات زودهنگام ترامپ در خصوص پیروزی در انتخابات گفت: اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیرمسئولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌ جمهور گفته است. ما نمی‌دانیم نتیجه (انتخابات) چه خواهد بود. کاملاً محتمل است ترامپ بتواند پیروز شود اما او صحت همه روند انتخابات را به‌خاطر منافع شخصی خود، زیر سوال برد. این فضاحت است!

واکنش عجیب دیگر این بود که نخست وزیر اسلوونی با وجود آنکه هنوز نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده، پیروزی را از آن دونالد ترامپ دانسته و در پیامی به او تبریک گفت!

از سوی دیگر براساس گزارش فاکس نیوز، اعلام پیروزی زودهنگام دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آن هم در حالی که آراء بسیاری از ایالت‌ها شمرده نشده نشان از این دارد که پرونده انتخابات این دوره به دیوان عالی خواهد رفت.

از این رو ترامپ دیشب در سخنانی از کاخ سفید مدعی پیروزی و همین طور تقلب در انتخابات شد و تهدید کرد که هر نتیجه‌ای غیر از این نتیجه تقلب است و دعوای حقوقی را به دادگاه عالی خواهد برد. او شاهدی برای ادعای خود ارائه نکرد. در مقابل تیم انتخاباتی بایدن اظهارات ترامپ را "تکان‌دهنده، بی‌سابقه و نادرست" توصیف کرد.

با این حال برای راه یافتن به کاخ سفید ۲۷۰ رای کالج انتخاباتی (یا همان امتیاز‌های انتخاباتی ایالت‌ها) نیاز است. برآورد شده که بایدن تاکنون 248 رای را برده و ترامپ 214  رای الکترال را کسب کرده است. به نظر می‌رسد نتیجه نهایی تا حد زیادی بسته به آرای پستی است که شمارش آن ممکن است چند روز طول بکشد.

تا لحظه نگارش این گزارش؛ ساعت 16:13 دقیقه، روز 14 آبان ماه و مصادف با چهارم نوامبر 2020 میلادی، نتیجه انتخابات آمریکا منتظر نتیجه 7 ایالت است.

-در انتخابات آمریکا هنوز نتیجه 7 ایالت مشخص نشده است. نتیجه انتخابات منوط به اعلام نتایج این ایالت هاست.

نتیجه رای الکترال تاکنون این گونه است:

ترامپ: 213
بایدن: 238

-آخرین وضعیت شمارش آرا در ۶ ایالت باقیمانده/ بایدن در حال پیشتازی
۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۱۵:۳۵

اگر بایدن رای ایالت‌های آریزونا، میشیگان، نوودا و ویسکانسین را به دست بیاورد، می‌تواند با وجود شکست در ایالت‌های کارولینای شمالی، جورجیا و پنسیلوانیا، راهی کاخ سفید شود.

111

 

22

 

333

 

444

 

-تا لحظه نگارش(16:30) این گزارش، وضعیت شمارش ایالت‌ها براساس جدول فوق است. 

- «کریس کریستی»، فرماندار سابق ایالت نیوجرسی در نطقی تلویزیونی در شبکه «‌ای‌بی‌سی نیوز» از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور در اعلام پیروزی زود‌هنگام در انتخابات ریاست‌جمهوری انتقاد کرد و گفت که ترامپ با این اقدام، اعتبار خود را پایین آورده است.

- در پی تبریک زودهنگام نخست‌وزیر اسلوونی به «دونالد ترامپ» برای پیروزی در انتخابات آمریکا، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با این اقدام از اعضای اتحادیه خواست به آرای انتخاباتی آمریکا احترام بگذارند.

ساعت 17:00؛ آخرین وضعیت آراء مردمی

-تا این لحظه، شمارش آراء در ایالات آمریکا نشان می‌دهد که «جو بایدن»، نامزد دموکرات، با کسب ۶۹ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۸۹ رأی موفق به کسب ۵۰ درصد از آراء مردمی شده است و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با کسب ۶۶ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۲۹۳ رأی، توانسته ۴۸.۴ درصد از آراء مردمی را کسب کند.

-18:00: در حال حاضر جو بایدن در ۳ ایالت نوادا، ویسکانسین و میشیگان از رقیب خود دونالد ترامپ جلوتر است. 

در صورت قطعی شدن نتایج این ۳ ایالت به نفع بایدن، مجموع آرا الکترال او به حدنصاب ۲۷۰ رسیده و پیروز انتخابات است. اختلاف در میشیگان ۴۹/۴ درصد به ۴۹ درصد به نفع بایدن تغییر کرد.

_19:00: دقایقی پس از پیشی گرفتن بایدن در سه ایالت نوادا، ویسکانسین و میشیگان،  دونالدترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ روز چهارشنبه در خصوص نتایج اعلام شده در پیامی توئیتری ادعا کرد: دیشب در ایالت‌های تحت کنترل دموکرات‌ها پیش افتاده بودم -اغلب قاطع- و حالا به نحو معجزه‌آسایی تک تک آنها ناپدید شدند. رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص مدعی شد: خیلی عجیب است!

_ترامپ دقایقی بعد از توییت فوق،  در توییت دیگری مدعی دستکاری آراء شد و نوشت: چطور است هر بار که آنها آن آرای قلابی پستی را می‌شمرند تا این حد اثر مخربی روی درصد [آرا] به جا می‌گذارند و تا این حد قدرت مخرب دارند؟

_19:38:  پسر ترامپ مدعی شد: در شرایطی که منابع خبری در آمریکا از پیروزی بایدن در ایالت آریزونا خبر داده اند، پسر ترامپ در توئیت خود نوشت ما در آریزونا پیروز خواهیم شد.

_ 20:00: فرانس 24 در تحلیلی از انتخابات آمریکا نوشت: سناریو ترسناک و نگران کننده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در حال رقم خوردن است؛ سناریویی که در آن طولانی شدن روند انتخابات بدون سرانجامی مشخص و حتی اقامه دعوی حقوقی در دادگاه نیز پیش بینی شده بود.

_20:38: 

تازه ترین آمار رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه نشان می دهد، جو بایدن با ۲۴۸ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است و هر دو نامزد رقابت تنگاتنگی در ایالت های حساس دارند.

هم اکنون هر دو نامزد رقابت نزدیکی در ایالت های حساس کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا و میشیگان دارند. 

بایدن ۱۰ رای ایالت حساس ویسکانیسن را به خود اختصاص داد تا اختلاف خود را با ترامپ افزایش دهد.

گفته می شود هنوز میزان زیادی از آرای پستی در این ایالت های حساس شمارش نشده است.

20:56

رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه در واکنش به روند افزایش آرای بایدن در ایالت‌های چرخشی مدعی از بین رفتن آرای وی در این ایالت‌ها شد.

دونالد ترامپ در پیام توییتری نوشت: آنها (دموکرات‌ها) به سختی کار می کنند تا هر چه زودتر ۵۰۰ هزار رای را در ایالت پنسیلوانیا از بین ببرند. در میشیگان و ایالت های دیگر نیز همین روند را به کار گرفته‌اند.

رییس جمهوری آمریکا در پیام دیگری نوشت: آنها آرای بایدن را در همه جای کشور در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان پیدا می‌کنند، این برای کشور ما بسیار بد است.

23:32

«بیل استپیان»، مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ، در بیانیه ای اعلام کرد: همانطور که پیش بینی می‌کردیم  با ادامه شمارش آرا در میشیگان، رقابت انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت بسیار تنگاتنگ بوده‌ا ست.

وی افزود: به کمپین انتخاباتی ترامپ به مکان‌های شمارش آرا همانطور که توسط قانون میشیگان تضمین شده، اجازه دسترسی درستی داده نشده است.

وی تاکید کرد که ما امروز در دادگاه میشیگان شکایت کرده ایم تا زمان دسترسی کامل کمپین انتخاباتی ترامپ، شمارش آرا در ایالت متوقف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز