نخستین واکنش رهبران اروپایی به نتیجه انتخابات آمریکا؛ «مردم حرفشان را زدند»

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۲۳:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۲۸۷۵
نخستین واکنش رهبران اروپایی به نتیجه انتخابات آمریکا؛ «مردم حرفشان را زدند»
کشورهای عضو اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه به ادعای دونالد ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، آن‌هم در حالی که کار شمارش آرا به پایان نرسیده بود واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری بدون اشاره به ادعای پیروزی دونالد ترامپ نوشت: «مردم آمریکا حرفشان را زدند و ما در انتظار نتیجۀ این انتخابات هستیم. اتحادیه اروپا آماده است تا بر اساس ارزش‌ها و تاریخ مشترکمان، به ایجاد یک رابطۀ محکم در دو سوی اقیانوس اطلس ادامه دهد.»

 

آلمان: در انتظار اعلام رسمی نتیجه انتخابات می‌مانیم

آلمان اعلام کرد که این کشور به «سنت دموکراتیک و نهادهای قانونمند» ایالات متحده اعتماد دارد.استفن سایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هنگامی که در جریان نشست خبری از او دربارۀ اعلام پیروزی زودهنگام در این انتخابات و شبهات وارده از سوی برخی نسبت به صحت آن پرسیده شد، گفت: «شهروندان ایالات متحده رای داده‌اند اما نتیجه این رای گیری را هنوز نمی‌دانیم. دولت آلمان نتایج این انتخابات را از نزدیک دنبال می‌کند اما درباره اوضاع آمریکا اظهارنظری نخواهد کرد... دولت آلمان به سنت‌های دموکراتیک و نهادهای قانونی ایالات متحده اعتماد دارد.»

این سخنان در زمانی ایراد شده که هنوز هیچکدام از دو نامزد اصلی این انتخابات نتوانسته‌اند ۲۷۰ رای کالج الکترال برای ورود به کاخ سفید را به دست آورند.

«بهتر است موضع واحدی داشته باشیم»

پیتر بی‌یر، هماهنگ‌کننده مناسبات ترانس-‌آتلانتیک در دولت آلمان نیز اعلام کرد که چنانچه نتیجۀ انتخابات به چالش کشیده شد، بهتر است که اتحادیه اروپا موضع واحدی داشته باشد.

آقای بی‌یر گفت: «فکر می‌کنم باید صبور باشیم. باید صبر کنیم تا واقعا همه رای‌ها شمرده شوند؛ این کار دست‌کم یک روز یا حتی بیشتر زمان می‌برد. تا اینکه همه رای‌هایی که زودهنگام به صندوق‌ها ریخته شده و رای‌هایی که با پست فرستاده شده شمرده شوند. این مهم است. به نظر من تا قبل از این کار نباید حرفی بزنیم و قضاوتی بکنیم... به همین دلیل واقعاً تعجب‌آور بود که رئیس جمهور دونالد ترامپ هنگام سخنرانی خود مقابل میکروفن ایستاد و اعلام پیروزی کرد. آنهم در میانه شمارش آراء. این کار تاحدودی ناپختگی بود.»

هماهنگ‌کننده مناسبات ترانس-‌آتلانتیک در دولت آلمان در ادامه گفت: «فکر می‌کنم اگر چیز نامشخصی اتفاق افتاد، هرچیزی که باشد، کشورهای اتحادیه اروپا باید در کنار هم باشند و کنار هم بایستند. آلمان، فرانسه و بروکسل واقعا باید با هم کار کنند و بیانیه واحدی را منتشر کنند.»

مارتین سلمیر: روزهای حساب کردن روی آمریکا برای حل مسائل اروپا تمام شده

مارتین سلمیر، مدیر دفتر پیشین رئیس کمیسیون اروپا و رئیس کنونی نمایندگی این اتحادیه در اتریش نیز در پیامی اعلام کرد: «فارغ از اینکه چه کسی برنده این انتخابات خواهد بود، روزهای حساب کردن روی آمریکا برای حل و فصل موضوعات اروپا تمام شده است.»

او در جریان یک سخنرانی آنلاین با اشاره به تحولات دنیای اخیر از دیجیتالیزه کردن فعالیتها گرفته تا تغییرات آب و هوایی و موضوع امنیت این اتحادیه و احیای اقتصاد آن گفت: «اروپا باید سرنوشتش را در دستان خودش بگیرد.»

مجارستان: خوشبین بودیم

گرگلی گولیاس، رئیس دفتر ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نیز مقابل خبرنگاران در بوداپست اعلام کرد که به پیروزی دوباره دونالد ترامپ در این انتخابات «خوشبین» بوده است.

اوربان از حامیان جدی ترامپ در اروپا محسوب می‌شود.

فرانسه

گابریل اتال، سخنگوی دولت فرانسه پس از تشکیل نشست کابینه اعلام کرد: «توجه داشته باشیم که روند شمارش آراء همچنان ادامه دارد. بدیهی است که فرانسه با رئیس جمهوری که انتخاب شود کار خواهد کرد.»

بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا نیز با انتشار دو پیام توییتری به این خبر واکنش نشان داد. دومنیک راب نوشت: «ما باید صبور باشیم و منتظر بمانیم تا ببینیم چه کسی در انتخابات ایالات متحده برنده می شود. مهم این است که زمان کافی برای رسیدن به نتیجه اختصاص داده شود. ما به روند کنترل و توازن سیستم ایالات متحده برای رسیدن به نتیجه اطمینان داریم... روابط بریتانیا و ایالات متحده در شکلی عالی است و اطمینان داریم هر نامزدی پیروز شود، این رابطه محکم و محکم‌تر خواهد شد.»

نظر شما