ترامپ پرچم سفید را بلند نمی کند، آیا آمریکا بسوی بحران پیش می رود؟

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۱۰:۵۶:۴۱
کد خبر: ۱۰۸۳۰۱۴
ترامپ پرچم سفید را بلند نمی کند، آیا آمریکا بسوی بحران پیش می رود؟
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: آمریکا پس از اعلام برنده ریاست جمهوری که احتمالاً «جو بایدن» باشد به سمت یک بحران سیاسی پیش می رود که دونالد ترامپ روز گذشته اولین جرقه آن را در کاخ سفید زد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، الاخبار در شماره امروز( پنجشنبه) خود آورد؛ ترامپ با اعلام پیروزی، اصل مشکل را به روند رای گیری و شمارش و تاریخ اعلام نتایج آرا مرتبط ساخت و همزمان تهدید به توسل به دیوان عالی برای متوقف کردن شمارش آرا در برخی ایالت های سرنوشت سازمانند ویسکانسین و میشیگان که در آنها شکست خورده است، کرد.

بحران سیاسی در آمریکا زمانی مضاعف خواهد شد و به خشونت ها و آشوب ها دامن خواهد زد که ترامپ حاضر نشود نتایج را بپذیرد و همچنان خود را پیروز بخواند چنانچه در گذشته بارها گفته و هشدار داده و تهدید کرده است.

در قاب تصویر کلی اوضاع آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست خورده و وضعیت این کشور بحرانی است، نتایج بسیار نزدیک دونالد ترامپ و جو بایدن دو کاندیدای رقیب، قطب بندی عظیمی در ایالات متحده رقم زده است.

پایبندی پایگاه ترامپ به او یعنی رئیس جمهوری که به پایان دوره اش نزدیک شده و همزمان رخ ندادن « سونامی آبی» که نظرسنجی های غلط وعده آن را داده بودند، نشان دهنده نزدیک بودن بحرانی است که حجم آن در روزها و هفته های آینده روشن می شود.

جرقه آتش بحران در آمریکا در کاخ سفید و زمانی که ترامپ تصمیم گرفت قبل از شمارش کامل آرا و اعلام نتایج برای دومین بار خود را به عنوان رئیس جمهوری آمریکا معرفی کند .

این یک روی سکه است، اما روی دیگر سکه نشان می دهد حزب دموکرات قادر نیست به سلاح بحران ویروس کرونا برای مقابله با «موج های قرمز» و جلوگیری از آنها تکیه کند و همچنان بخشی قابل توجه هنوز ترامپ را رها نکرده اند هرچند بسیاری هم حمایت مطلقی که انتظار داشت از او نکردند؛ پس در صورت پیروزی بایدن - که محتمل ترین گزینه است - پیروزی به شکست نزدیکتر به نظر می رسد.

فرقی نمی کند ترامپ یا بایدن کدام برنده شود، خطوط تقابل و درگیری کشیده شده است و ادامه خواهد یافت.

دیروز، ترامپ پیروزی خود در انتخابات را اعلام کرد در حالی که روند شمارش آرا ادامه دارد  به ویژه در شش ایالت سرنوشت سازی که مشخص شدن نتیجه معرکه انتخابات به نتایج آنها بستگی دارد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در یک اقدام پر سر و صدا گفت که « زمان جشن بزرگ» فرا رسیده است در حالی که نتایج مورد انتظار این ایالت های سرنوشت ساز کفه آرا را به نفع بایدن سنگین کرده است.

رقابت انتخاباتی در آمریکا هرگز نزدیک تر و شدیدتر از آنچه امروز مشاهده می شود، نبوده است، ترامپ و بایدن شانه به شانه یکدیگر پیش می روند بویژه در کلیدی ترین ایالت هایی که قرار است هویت برنده را در انتخاباتی که شاهد رکورد میزان مشارکت در تاریخ انتخابات آمریکا است، مشخص کنند.

موسسه یو اس اپلیکیشنز بروجکت نوشت در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ که ۵۹ و دو دهم درصد واجدان شرایط رای دادند در این انتخابات ۱۶۰ میلیون یعنی ۶۶ و نه دهم درصد واجدان شرایط در رای گیری مشارکت کرده اند.

ترامپ در اقدامی زودهنگام، در نتایج انتخابات ایجاد شک و تردید کرد و نحوه شمارش آرا در ایالت های اصلی و کلیدی را زیر سوال برد و در توئیتی مدعی شد: در بسیاری از ایالت های اصلی پیشتاز بودم اما پس از آن  با ظهورغافلگیرانه برگه های انتخاباتی غافلگیرانه و محاسبه آنها یکی پس از دیگری و با روشی جادوئی آنها را از دست دادم. ترامپ با حفظ آرای فلوریدا و فتح اوهایو و تگزاس، پیروزی خود را در ۲۳ ایالت تضمین کرد.

بایدن هم در ۲۳ ایالت به ویژه کالیفرنیا ، نیویورک ، مینه سوتا و آریزونا ، ویسکانسین و میشیگان که نتایج آنها عصر دیروز اعلام شد، پیروز شده است.

صحنه و آرایش نتایج انتخابات آمریکا پس از پیروزی بایدن در میشیگان ، با کسب ۲۶۴ رای الکترال در مقابل ۲۱۴ رأی ترامپ ، دگرگون شد تا نامزد حزب دموکرات برای رفتن به کاخ سفید به ۶ رای حوزه انتخاباتی ایالت نوادا نیاز داشته باشد، هر چند هنوز نمی توان از برنده اصلی سخن گفت.

هنوز نتیجه نهایی در دو ایالت جنوبی جورجیا و کارولینای شمالی که ترامپ علاوه بر پنسیلوانیا در آنها پیشتاز است اعلام نشده است.

پیروزی بایدن درهر سه ایالت به معنای فقدان هر فرصتی برای ترامپ است و بنابراین محتمل ترین راه برای کاندیدای جمهوریخواه  دیوان عالی آمریکا است و این بدان معنی است، ترامپ کسی که از پذیرش شکست امتناع می کند و پیروزی حریف خود را نمی پذیرد ، بازشماری آرا در ایالت هایی را که نتیجه تقریبا برای او و بایدن برابر و نزدیک است، درخواست می کند.

همه نگاه ها اکنون به شمارش آرا درپنسیلوانیا یکی از کلیدی ترین ایالت هایی است که معمولاً هویت برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص می کند ، به ویژه پس از آنکه به میدان نبرد قضایی پیش بینی شده بین ترامپ و بایدن تبدیل شده است.

طبق قوانینی که ایالت پنسیلوانیا پذیرفته و توسط دیوان عالی ایالات متحده تایید شده است، در این ایالت می توان آرای پستی را تا سه روز پس از انتخابات یعنی تا روز جمعه شمرد.

نامزد جمهوری خواهان نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری را حیرت انگیز توصیف کرد. ترامپ روز گذشته در یک سخنرانی ، گروهی از مردم آمریکا را که « گروهی بدبخت» خواند  به تلاش برای محروم کردن میلیون ها رای از وی متهم و و تهدید کرد که برای جلوگیری از شمارش آرای دیرهنگام به دادگاه عالی متوسل خواهد شد.

اما کمپین انتخاباتی بایدن تاکید کرد که اگر ترامپ برای جلوگیری از شمارش دقیق آرا به دادگاه برود ، از نظر قانونی او را به چالش می کشد.

ترامپ در سخنانی قبل از اتمام شمارش آرا ، پیروزی خود را در انتخابات اعلام کرد و گفت که ایالت پنسیلوانیا را با « اختلاف فاحش» برنده خواهد شد اما جمهوری خواهان نسبت به آرای پستی احتیاط می کنند که گمان می رود بیشتر آنها به نفع بایدن باشد. دلیل هم این است، پنسیلوانیا یکی از ایالت هایی است که ابتدا آرای مستقیم ریخته شده به صندوق ها در روز انتخابات توسط رای دهندگان شمارش شده و سپس شمارش آرای پستی آغاز شده است.

اگر دونالد ترامپ وعده خود برای توسل به دادگاه عالی به منظور اعتراض به نتایج آرای پستی را محقق کند ، سردرگمی کنونی ممکن است به یک بحران سیاسی – قضائی بزرگ تبدیل شود  و حتی در اردوگاه جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گیرد.

به گفته «اد فولی» یک کارشناس قانون انتخابات در دانشگاه اوهایو، در صورت توسل ترامپ به دیوان عالی ، اوضاع بحرانی ممکن است چندین هفته طول بکشد.

وی می افزاید:تجربه نشان داده است که بیشتر آرای پستی نام جو بایدن را نشان می دهند و در آخرین ساعات اعلام نتایج جزئی به نفع او رقم خواهد خورد.

 

نظر شما
پرونده ویژه