نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگوی تفصیلی با برنا:

اگر نظارت در مجلس به ثمر بنشیند بخشی از مافیاهای قدرت و ثروت به محکمه می‌روند/ برای «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نیاز به قیم نداریم/ مجلسی‌ها به رسانه‌ها و فضای مجازی آتو دادند

۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۰۵:۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۸۳۱۰۹
اگر نظارت در مجلس به ثمر بنشیند بخشی از مافیاهای قدرت و ثروت به محکمه می‌روند/ برای «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نیاز به قیم نداریم/ مجلسی‌ها به رسانه‌ها و فضای مجازی آتو دادند
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در خبرگزاری برنا در گفت وگوی تفصیلی با این خبرگزاری به توضیح درباره عملکرد مجلس یازدهم پرداخت.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ متن مصاحبه «عباس مقتدایی خوراسگانی»، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با خبرنگار سیاسی برنا به شرح زیر است:
با توجه به اینکه عملکرد مجلس یازدهم از آغاز کار با حاشیه های زیادی همراه بوده است، تاکنون رویکرد مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

                                             نسبت به گرانی ها دغدغه داریم

رویکرد کلی مجلس یازدهم پرهیز و دوری از حاشیه ها است، در طول 160 روزی که تقریبا از عمر کاری مجلس گذشته بخش عمده تلاش ها بر این اساس بوده تا ساختارهایی را ایجاد و شوراهای مربوطه را شکل دهیم. همچنین کمیسیون های تخصصی مجلس را در بالاترین سطح توانمند و زمینه را برای تصویب طرح ها و لوایح آماده کنیم و در بالاترین حد ممکن، مأموریت نظارتی مجلس را محقق کنیم.  مصوبات و کارنامه حدود 160 روزه مجلس نشان می دهد که نسبت به مسکن، معیشت و مباحثی که نیاز آنی کشور است حساسیت لازم را داشته ایم، البته این به این معنا نیست که موفق عمل کردیم و توانستیم مشکلات و همه موانع را از پیش روی جامعه برداریم، بلکه به این معنا است؛ اگر گرانی مسکن وجود دارد نسبت به گرانی مسکن دغدغه داریم، اگر معیشت مردم دچار تنگنا شده، نسبت به رفع این تنگناها واکنش های جدی نشان داده ایم. در کشور ما براساس قانون اساسی تقسیم کار وجود دارد و قوه مجریه، وظایفی را بر عهده دارد و قوه مقننه وظیفه ریل گذاری، تعیین راهکار، تصویب قانون و نظارت را برعهده دارد.

لایحه هایی که دولت به مجلس ارایه داده است همان، لوایح معطل مانده مجلس دهم بود بنابراین ما خودمان پیش قدم شدیم و دیدید که در چند روز گذشته، ما طرحی را تصویب کردیم که براساس آن توزیع کالاهای اساسی مورد توجه قرار گرفت.
 

مجلس یازدهم، مجلس واکنش نشان دادن به دردهای مردم است

می توان امیدوار بود که هر چه زمان جلو برود شتاب، دقت و موفقیت ما برای حل مشکلات مردم هم بیشتر خواهد شد، اکنون کارهایی را که کمیسیون های تخصصی انجام می دهند، نتایج آن ماه های آینده به صحن علنی مجلس می آید. در ابتدای راه مجلس هستیم و مراکز مختلف اقتصادی در کشور را مورد بازدید قرار دادیم، گلوگاه های امنیتی را بررسی کردیم و البته در عرصه های اجتماعی و فرهنگی کارهایی باید صورت گیرد. در کمیسیون ها به صورت میدانی، فنی و بررسی های کارشناسی بخش قابل توجهی از راه را رفته ایم، این ها باید به کمیسیون بیاید و در صحن کمیسیون نتایج جمع بندی شود و در نهایت به صحن مجلس ارجاع شود. این ها اقدامات در ماه ها و هفته های آینده رخ خواهد داد. در یک کلام مجلس یازدهم مجلس واکنش نشان دادن به دردهای مردم است.

                 
با توجه به فعالیت پنج ماهه مجلس به نظر شما آیا مردم از مجلس یازدهم رضایت دارند؟ 

مردم تقاضا دارند مجلس به کار خود سرعت دهد/ دستیابی به مطالبه مردم سخت است

 با توجه به شعارهایی که در جریان انتخابات داده شد و امیدی که مردم به حل مشکلات داشتند، تقاضا و مطالبه مردم اکنون این است که مجلس به فعالیت های خود سرعت ببخشد. بخشی از جامعه توقع داشت در روزها و هفته های آتی کارهایی انجام بگیرد اما واقعیت این است که مجلس یک فرآیند و یک جریانی است و باید، تشریفات خاصی را در عرصه قانون گذاری و یا نظارت طی کند، دستیابی به مطالبه مردم سخت است اما نهایت تلاش صورت گرفته تا در کوتاه ترین زمان این اتفاق بیفتد.

          کمیسیون ها با سرعت بخشیدن به قانون گذاری به مطالبه مردم پاسخ دهند

بررسی ها و ارزیابی های شخصی ام این است که بخشی از جامعه از مجلس مطالبه سرعت بخشیدن به حرکت های خود را دارد. در این جهت کمیسیون ها نقش مهمی برعهده دارند، کمیسیون ها می توانند با برگزاری جلسات نظارتی با بهره گیری از بازدیدهای میدانی و با سرعت بخشیدن به جریان قانون گذاری، به مطالبه مردم پاسخ دهند. به نظر می رسد در پنج ماه دوم فعالیت مجلس، شتاب بیشتری برای پاسخگویی به مطالبات مردم خواهد داشت زیرا که در پنج ماه اول، بخش قابل توجهی از وقتمان صرف شکل دادن به ساختارها و تنظیم تعاملات داخلی، مجلس شد. 

                             فعالیت کارکردی مجلس دوماه است که آغاز شده

دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس، تأسیس کمیسیون ها، انتخاب اعضا برای حضور در شوراهای تخصصی در بدنه دولت و یا غیر دولت و شکل گرفتن مجامع نمایندگان در سطح استان ها و شهرستان ها این ها بخشی از وقت مجلس را به خودش اختصاص داد و اجتناب ناپذیر هم بود. از حدود دو ماه گذشته عملا فعالیت های کارکردی مجلس آغاز شده و در حال شدت گرفتن است.

با تعاریف شما، مردم از مجلس یازدهم رضایت دارند؟

                                        مردم  توقع بیشتری از مجلس دارند

در یک ارزیابی کلی مردم از نوع رفتارهای مجلس توقع بیشتری دارند این را می پذیریم اما مجلس در ماه های آینده، بنا بَر پاسخگویی و پیگیری بیشتر مطالبات را دارد و توانمندی بیشتری هم خواهد داشت. در ماه های ابتدایی مجلس به جهت عدم شکل گیری ساختارها توانمندی حرکت نداشتیم و الان ساختارها شکل گرفته است و می توانیم با سرعت بیشتری حرکت کنیم.
 
با توجه به حاشیه های مجلس یازدهم و دو اخطاری که رهبری به این مجلس داده اند،
 چرا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حضور پررنگی در مجلس یازدهم ندارد؟
 

               نظارت مجلس یازدهم مافیاهای قدرت و ثروت را به محکمه می کشاند

در مجموعه هایی که جمعی از افراد صاحب نظر دور هم جمع می شوند همیشه تفاوت دیدگاه و رفتار وجود دارد، مجلس یازدهم از این قاعده مستثنی نیست، کیفیت مجلس یازدهم با هیچ یک از مجالس قبل از خودش قابل مقایسه نیست. مقام معظم رهبری این مجلس را به عنوان یک مجلس کارآمد و انقلابی و مجلسی که می تواند مشکلات مردم را حل کند نام بردند، این مجلس بنیه قوی تری برای حل مشکلات کشور دارد، برخی از کارآمدی حداکثری مجلس یازدهم واهمه و وحشت دارند. نظارت در مجلس یازدهم اگر به ثمر بنشیند بخشی از مافیاهای قدرت و ثروت را عملا به محکمه خواهد کشاند. مجلس یازدهم اگر در ریل گذاری کشور تاثیر قابل توجهی داشته باشد، برخی از کسانی که برای آینده قدرت کیسه دوخته اند عملا نمی توانند به منافع خودشان برسند.
 
آنچه که در هفته های گذشته اتفاق افتاد، بخش قابل توجهی از آن مسایلی بود که قاعدتا نباید تبدیل به حاشیه می شد، مجلسی ها به رسانه ها و فضای مجازی آتو دادند ولی واقعیت این است که امروز شکل گرفتن یک مجلس قدرتمند و قوی که از حداکثر اختیارات خودش استفاده کند و مطابق قانون اساسی، جایگاه رفیع خود را داشته باشد با منافع برخی از صاحبان قدرت و ثروت در تضاد است. امیدواریم موفق شویم تا مشکلات مردم را به دور از هرگونه حاشیه و سیاسی کاری، مورد توجه قرار دهیم.
 
           
اما نمایندگان، خودشان مجلس را به حاشیه کشاندند؟

                                        باید بلوغ بیشتری برای مجلس پدید آید

باید حواشی ایجاد شده در طول ماه های گذشته را ارزیابی کنیم. هر جا قصور و یا تقصیری داشتیم با بالاترین حد تواضع عذرخواهی کنیم یک یا دو نماینده یا 10 نماینده از مجموع 290 نفر نماینده، ممکن است حاشیه هایی ایجاد کنند، این یک موضوعی است که اجتناب ناپذیر است اما باید بلوغ بیشتری برای مجلس، کمیسیون ها و مجلسی ها در هر کلیت پدید بیاید تا بتوانیم، حد بالاتری از مشکلات مردم را رقم بزنیم.


به موضوع عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اشاره نکردید...
     
                           هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با قدرت بیشتری عمل کند 

مطالبه از هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این است که باید با قدرت و قوت بیشتر و شمولیت افزون‌تر، در حیطه قانونی که در اختیار دارد، عمل کند. به نظر می رسد که مجلس یازدهم مجلسی است که خود کنترلی را به عنوان یک اصل، پذیرفته است.

با توجه به اینکه انتخابات آمریکا در حال برگزاری است آیا نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست ورزی ایران، تاثیری خواهد گذاشت؟ 

همه دولتمردان آمریکا اعم از جمهوری خواهان و دموکرات ها در عمل متوجه شده اند، زمانی که با ایران طرف هستند یعنی با یک کشوری که از یک انسجام درونی وسیع برخوردار است طرف هستند. آمریکایی ها در جریان جنگ تحمیلی متوجه شدند استقامت ملت ایران مثال زدنی است. امروز ترامپ بیش از هر فرد دیگری می داند که تحریم ها بر ضد ایران نتیجه مطلوب آمریکا را ایجاد نخواهد کرد. ترامپ با این ذهنیت که با خروج از برجام، می تواند ایران را پای میز مذاکره بکشاند بیرون آمد و امروز این یکی از نقاط ضعف ترامپ است و او می داند که با یک کشور بسیار مقتدر و قدرتمند طرف است.

     در انتخابات آمریکا هرکه به قدرت برسد باید به دنبال برگشت از رفتارهای قبلی باشد 
 
برخی فشارهای تحریمی تحمیل شده به ایران اگر در حد یک ماه و کمتر به برخی از همسایگان ما وارد می شد کل آن کشور به سقوط کشیده می شد اما می بینید که سال ها بلکه دهه ها است که آمریکایی ها بر ایران فشار می آورند ولی به اهدافشان نرسیده اند. در جنگ اراده ها جمهوری اسلامی ایران پیروز شده است و فردای انتخابات آمریکا هر کس به قدرت برسد با تجربه تاریخی که از ملت ایران به دست آورده، می داند که باید به دنبال برگشت از رفتارهای قبلی باشد و ما هم در جمهوری اسلامی ایران این نکته را می دانیم که امروز از چنبره تحریم، سلطه، فشار آمریکایی ها و کشورهای اروپایی عبور کردیم.
 
درست است که ما امروز مشکلاتی داریم و بخشی از این مشکلات ناشی از مدیریتی است که باید در کشور بهبود پیدا کند اما اگر آمریکایی در دارو فشار آورده اند ما در دارو خودکفا شده ایم، اگر آمریکایی ها در انرژی هسته ای فشار آورده اند، در انرژی هسته ای و تولید غنی سازی و تولید رادیو داروها خودکفا شده ایم، اگر آمریکایی ها به ما فشار آوردند که در عرصه پیشرفت های علمی نتوانیم دسترسی آسان به آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دنیا داشته باشیم، امروز پیشرفته ترین مراکز تحقیقاتی در کشور ما شکل گرفته است؛ ما مرزهای دانش را درنوردیدیم. اینکه شما کشورتان می تواند موجود زنده به فضا بفرستد یعنی تحریم های آمریکا در عرصه فنی و تکنولوژی جواب نداده است با وجود مشکلات، ما پیشرفت کردیم و بنیه داخلی افزون تری پیدا کردیم. استقامت بیشتری پیدا کردیم و موفق شدیم به دانش بومی برای حل مشکلات دسترسی پیدا کنیم.
 
                            ماه های آینده شکوفایی اقتصاد ایران خواهد بود
 
امروز مردم ما در عرصه معیشت مشکل دارند و هیچ شکی در آن نیست، گام های بلندی در این جهت باید برداشته شود و مجلس یازدهم در این جهت بسیار مصر است. آمریکا بنا داشت با اعمال تحریم، ایران را زمین گیر کند اما از دست نظام سلطه فرار کردیم و امروز یک کشور بسیار مقتدر هستیم. 15 کشور پیرامون ما به عنوان کشورهای همسایه هستند و از مرزهای آبی و خاک، دریایی و هوایی همه می توانیم استفاده کنیم و در زمینه های مختلف حرف برای گفتن داریم. هزاران شرکت دانش بنیان در کشور ما مشغول فعالیت هستند. ماه های آینده، شکوفایی اقتصاد ایران خواهد بود مخصوصا اینکه ما با اتکای خودمان، بودجه را بدون نفت می بندیم و نگاه ما به سمت کشورهای آسیایی تقویت می شود؛ این ها همه نویدبخش آینده ای بسیار روشن در ماه های آینده است.  
 

 یعنی تفاوتی میان ترامپ و بایدن در مناسبات سیاسی ایران وجود ندارد؟

                      سیاست هایمان با آمدن و رفتن یک فرد عوض نمی شود 

سیاست های درونی کشورمان را مبتنی بر حوادث داخلی آمریکا استوار نکردیم، در طول زمان یاد گرفته ایم که تحولات درونی آمریکا کمکی به ما نخواهد کرد بلکه آن تحولات درونی کشور است که می تواند، ما را از چمبره گرفتاری هایی که ایجاد شده است، نجات دهد. بیش از آنکه به خارج به عنوان محلی برای حل مشکلات نگاه کنیم به داخل برای برنامه ریزی جهت حل مشکلات نگاه می کنیم. بسیار واضح است که مسأله انتخابات آمریکا مسأله داخلی آنهاست و سیاست های ما با آمدن و رفتن یک فرد، عوض نمی شود. ما سیاست های اصولی خودمان را داریم و بر مبنای سیاست ملی خودمان کار می کنیم. البته آمریکایی ها پس از این انتخابات حتما به دنبال این خواهند بود که اقتصاد هفدهم دنیا را بیش از این اذیت نکنند چون این اذیت کردن ها باعث می شود که ما پای آنها را از بسیاری از مناطق دنیا کوتاه کنیم کما اینکه در تروری (شهات سردار سلیمانی) که آنها انجام دادند هدف گذاری ما این است که پای آمریکا از این منطقه قطع شود. اگر خودشان حرکت کردند و رفتند به نفع شان است نروند با پای قطع شده برخواهند گشت.

آیا تصویب طرح مجلس «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به معنای خروج از برجام است؟ 

               نمی خواهیم در عرصه انرژی هسته ای که صلح آمیز است غفلت کنیم

ما به تعهدات بین المللی خودمان در طول سال های گذشته پایبند بودیم؛ هر تعهد بین المللی که پذیرفته ایم به آن عمل کرده ایم. آمریکایی ها نشان دادن که حتی حقوق بین الملل را رعایت نمی کنند یکی از اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل به تعهدات است و ما در برجام، مطابق برجام عمل کردیم و اگر چیزی را هم اعلام کردیم که اجرا نمی کنیم، متناسب و متناظر با عملکرد طرف مقابل بوده است. بنابراین ما با این مصوبه قانونی، دولت را مکلف می کنیم که نیازهای کشور را متناسب با شرایط امروز تأمین کند و اگر به چیزی در عرصه انرژی هسته ای که صلح آمیز است نیاز داریم از آن غفلت نکنیم، بنابراین مصوبه امروز ما متناسب با حقوق داخلی است، متناسب و تأمین کننده منافع ملی کشور ما است و در عمل به ما کمک می کند تا اگر طرف مقابل ما بدعهدی کرد ما در مقابل این بدعهدی ریل گذاری مورد نیاز متناسب با نیاز کشورمان را محیا کنیم.


آیا در این راستا هماهنگی با وزارت خارجه انجام داده اید؟ 

                                 برای تصمیم گیری هایمان به قیم نیاز نداریم!/ خودمان تصمیم گیرنده هستیم/ مجلس برای نهاد ها و قوای دیگر فصل الخطاب است

مجلس تصمیم گیرنده است و هر چه که مجلس، تصمیم بگیرد قوه مجریه، مجری آن است. بنابراین ما هر جا لازم باشد، تصمیم گیری در کمیسیون داشته باشیم متناسب با تصمیم گیری، نمایندگان از مشورت ها بهره مند می شوند اما این به آن معنا نیست که مجلس، برای تصمیم گیری های خودش نیازمند قیم باشد، مجلس رشید است و خودش تصمیم می گیرد و براساس قانون اساسی، تصمیم مجلس، فصل الخطاب است و بقیه قوا و نهادهای اجرایی کشور باید به آن، عمل کنند.

به پرونده ترور سردار سلیمانی اشاره کردید، چه پیگیری هایی با وزارت خارجه و قوه قضاییه داشتید؟ 

ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی نقض فاحش حقوق بین الملل بود، در آن زمان یک مطالبه عمومی شکل گرفت مبنی بر اینکه باید پاسخ فوری و آنی به این موضوع داده شود. قوای مسلح ما پاسخ آنی را که به عنوان مقدمه ای بر پاسخ اصلی است، در قالب موشک هایی که به مجموعه عین الاسد اصابت کرد، دادند. در چند بُعد موضوع این نقض حقوق بین الملل را دنبال می کنیم. قوه قضاییه در عرصه حقوق بین الملل فعالیت می کند و وزارت امور خارجه در عرصه حقوقی و دیپلماتیک و آن چیزی که به مباحث کنسولی مربوط می شود، پیگیری می شود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با برگزاری جلسات متعدد در قالب کارگروه های زیرمجموعه خودش و یا برخی از مواقع با حضور وزیر امور خارجه و مقامات دیگر ملی، مباحث و دیدگاه های خودش را بیان کرده است علاوه بر همه این ها کلیت نظام و آنچه که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است، در این زمینه فعال هستند. 
 
                                             حتما آمریکا را تنبیه می کنیم 
 
این حادثه غمبار را هیچ وقت فراموش نمی کنیم؛ حتما تنبیهات لازم را انجام خواهیم داد و این تنبیه در حافظه تاریخی کشورها خواهد ماند که اگر کسی برخلاف جهت معیارهای شناخته شده بین المللی بر ضد ایران و ایرانی، اقدامی انجام دهد حتما تنبیه خواهد شد و این تنبیه آن قدر خواهد بود که عبرت الناظرین هم باشیم. البته این ها زمان بر است و باید صبر کنیم تا در زمان خودش، اتفاق بیفتد.

یعنی موضوع ترور سردار در دادگاه های بین المللی پیگیری می شود؟  

همه گزینه ها و همه اقداماتی که در این جهت شدنی باشد به عنوان گزینه های روی میز در حال انجام، بررسی و پیگیری است.
 
امنیت مرزهای شمال غربی کشور و اصابت موشک ها به خاک ایران را مورد بررسی قرار دادید؟

موضع اصولی در این جهت را هم به صورت اعلامی و هم به صورت اعزام نماینده برای ملاقات با بالاترین مقامات کشورهای درگیر به انجام رساندیم. موضع اصولی که اعلام شد این بود که حافظ صلح در مرزهای خودمان هستیم و هرگونه، بی نظمی در این جهت را به عنوان یک مسأله ای که آنی به آن رسیدگی کنیم، مدنظر داریم. نکته دوم این بود که از طرف های درگیر خواستیم که کشورهای همسایه با یکدیگر دوست باشند. مرزهای ما باید مرزهای دوستی باشد، با ارمنستان و آذربایجان سوابق و علایق مشترک داریم.
 

           اجازه نخواهیم داد که امنیت مرزها و بقیه کشورهای همسایه به خطر افتد

سیاست اصولی ما این اساس است که اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان، راه حل نظامی ندارد، حتما باید راه حل سیاسی داشته باشد البته در کنار این اصل مهم، اشغالگری یک امر مضموم است و حتما باید اشغال گری‌ها خاتمه داده شود. آقای عراقچی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با مقامات عالیرتبه هر دو کشور در روزهای اخیر دیدار داشت و مواضع مبنایی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد و از طرفین، خواستیم که توجه لازم را داشته باشند. معتقدیم کشورهای اثرگذار مثل ایران، روسیه و حتی ترکیه باید به ایجاد جو آرام تر در منطقه کمک کنند تا تلاطمات کاهش پیدا کند و در نتیجه کاهش تلاطمات، تصمیمات عقلایی و رفتارهای به دور از پرخاش و تنش گرفته شود. البته اگر این مناقشه زمینه حضور برخی از گروه های تروریستی را ایجاد کند قاطعانه، سریع و با برنامه ریزی های دقیق که سناریوهای آن هم از قبل طراحی شده، اجازه نخواهیم داد که امنیت مرزها و بقیه کشورهای همسایه به خطر بیفتد.


نظرتان در رابطه با اظهارنظر نمانیده آمریکا مبنی بر لغو روادید دیپلمات های ایرانی چیست؟
 
                                   آمریکا از سازمان ملل سو استفاده می کنند
 
آمریکایی ها در طول زمان نشان دادند از ابزارهایی که در اختیار دارند و یا حتی ابزارهایی که در اختیار ندارند، برای فشار بر کشورهایی که هم راستا و هم سو با آنها نیستند، استفاده می کنند. یکی از کارهایی که آمریکایی ها به کرات انجام دادند سو استفاده از سازمان ملل است و در مقاطع مختلف و برخلاف عرف پذیرفته شده، از سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن استفاده کردند. حضور آمریکایی ها در شورای امنیت کاملا مشخص است که علاوه بر قدرتی که تحت عنوان وتو از آن برخوردارند در مدیریت و اعمال فشار بر شورای امنیت هم به عنوان یک ابزار، استفاده می کنند.
 
آمریکا حتی با فشار بر دبیرکل سازمان ملل متحد از ابزارهای مالی استفاده می‌کند. آمریکا یکی از بدهکارترین کشورها به سازمان ملل است که بسیار از تحلیل گران معتقدند که این بدهی آمریکا به عنوان یک ابزار برای فشار به سازمان ملل و کارمندان سازمان ملل است زیراکه حقوق آنها، گرو پرداخت حقوق آمریکایی هاست. در شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در زیرمجموعه این شورا آمریکایی ها اعمال نفوذ می‌کنند. در یونسکو و هم در مجموعه های تخصصی مانند بانک جهانی و آژانس بین المللی هسته ای و نهادهایی که ظاهر آن این است که تخصصی و غیرسیاسی هستند، مثل سازمان WHO (سازمان بهداشت جهانی) یا فائو در این ها هم آمریکایی ها ورود پیدا می‌کنند. بنابراین غیرمترقبه نیست که آمریکایی ها از ابزار روادید هم، برای فشار بر جمهوری اسلامی استفاده کنند.
 
واقعیت این است که این رفتارها خارج از نزاکت های بین المللی است و قطعا آنها حتی اگر موانعی بخواهند ایجاد کنند، در میان مدت هم شکست خواهند خورد، کما اینکه دیدیم، برای اعطا روادید به مقامات بلندپایه کشور موانعی ایجاد کردند اما با ورود دبیر کل سازمان ملل به موضوع بالاخره این اتفاق نیفتاد و عملا آنها مجبور شدند که حقوق بین الملل را رعایت کنند. بنابراین در یک نکته آمریکایی ها از ابزارهای مشروع و نامشروع برای فشار بر ایران استفاده کردند و الان هم استفاده می کنند؛ اما حقانیت جمهوری اسلامی ایران آن قدر واضح است که عملا آمریکایی ها شکست می خورند و نه جمهوری اسلامی ایران.6
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز