نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

ثبت اموال نمایندگان یک موضوع نمادین است/ باید اموال اعضای خانواده مسئولان هم مورد بررسی‌قرار بگیرد

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۱:۲۶:۰۹
کد خبر: ۱۰۸۴۰۲۹
ثبت اموال نمایندگان یک موضوع نمادین است/ باید اموال اعضای خانواده مسئولان هم مورد بررسی‌قرار بگیرد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره ثبت اموال نمایندگان گفت: این یک کار نمادین، سمبلیک و محدود است؛ در اصل باید به قسمت هایی ورود کنیم که در مورد آن تصمیم گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ «اقبال شاکری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اخیرا در توییتر خود از استقرار کارشناسان قوه قضاییه جهت ثبت اموال نمایندگان در مجلس خبر داده بود.

این نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با استقرار کارشناسان قوه قضاییه در مجلس جهت ثبت اموال نمایندگان گفت: این مسئله دو وجه دارد؛ ابتدا اطمینان خاطر به مردم داده می شود که مسئولین پذیرفته اند در طول دوران مسئولیت خود چه در دولت و چه در مجلس و یا در نهادهای دیگر کنترل شوند. از این جهت اقدام خوبی در کشور است، مدیریت بر موضوعات مختلف علی الخصوص مسئولینی که با تصمیم گیری ارتباط پیدا می کنند، مانند مجلس و دولت اطمینان بخشی در انجام قانون را به همراه دارد.

او ادامه داد: مقصود دیگر این طرح این است که فردی که در معرض خوداظهاری قرار می گیرد، حواسش را جمع می کند تا دچار اشتباه نشود و کاری جدای از مواضع قانونی، به انجام نرساند.

شاکری نظر خود را در رابطه با این طرح اینگونه بیان کرد و گفت: از نظر من این کار حلال مشکلات نیست؛ این یک کار نمادین، سمبلیک و محدود است؛ در اصل باید به قسمت هایی ورود کنیم که در مورد آن تصمیم گیری می شود، تصمیم گیری هایی که منجر به اقدامات می شود باید، شفاف سازی شوند که این موضوع را در لایحه شفاف سازی در نظر گرفتیم و در آن لایحه آثار و حرکت امثال من به عنوان نماینده مشخص می‌شود. 

عضو کمیسیون عمران گفت: باید این موضوع را به کل کشور تسری دهیم و شفافیت را در مسئولین اجرایی کشور و در اقدامات اجرایی در نظر گیریم و باید شفافیت خودش را خوب نشان دهد و برای آن دستورالعمل داشته باشیم. اگر به عنوان یک مسئول بتوانیم نشان دهیم که در طول مسئولیت چقدر تصمیمات ما موجب بهبود شفافیت مالی در آن وزارتخانه و یا نهاد مربوطه شده، کار بزرگی است. باید سنجیده و بررسی شود که تصمیمات یک فرد تا چه اندازه باعث شفافیت در پروژه ها و ردیف های بودجه شده است و این ها یک زیرساخت فناورانه دارد و سامانه ای، می خواهد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: این اقدامات مانند ثبت اموال نباید تبدیل به یک توقفگاه شود بلکه باید این ها ایستگاه باشند و بر روی آن کار صورت گیرد و اینجا ایستگاهی برای حرکت است. 

او در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی اموال به نام خانواده فرد باشد، بیان کرد: فکر می کنم باید اموال اعضای خانواده هم مورد بررسی قرار بگیرد البته باید اظهارنامه را ببینم، نمی توانم قاطعانه بگویم زیرا هنوز به این قضیه ورود نکرده ام و اطلاعی ندارم. 

شاکری در رابطه با اینکه آیا ممکن است در این ثبت اموال شاهد تخلفاتی باشیم، ادامه داد: ما قسم خورده ایم که همه چیز را شفاف بگوییم، پس سوگند نمایندگی برای چیست؟ باید پایبند به این سوگند باشیم، انشاالله که چنین چیزی نداریم. به شما رسانه ها می گویم که خیلی روی این موضوعات نمادین مانور ندهید بلکه بر روی شفافیت در مدیریت مالی کشور مانور بدهید، اصل قضیه آنجاست که نشان دهد مدیران چقدر توانسته اند بودجه ها را بهینه استفاده کنند و تصمیمات، درست بگیرند.

او در پاسخ به این سوال که راستی آزمایی ثبت دارایی مسئولان قبلی چگونه انجام شده است؛ گفت: راستی آزمایی را خود قوه قضاییه باید انجام دهد و هر کسی می رود و برگه خوداظهاری پر می کند، راستی آزمایی توسط نهادی است که ناظر بر این موضوع است و باید بررسی کند.4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز