سخنگوی وزارت امور خارجه:

ظریف فردا عازم پاکستان می‌شود/ پیام در واشنگتن صادر شد و مردم آمریکا نظر خود را دادند

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۱۰:۲۷:۱۸
کد خبر: ۱۰۸۴۹۲۱
ظریف فردا عازم پاکستان می‌شود/ پیام در واشنگتن صادر شد و مردم آمریکا نظر خود را دادند
سخنگوی وزارت خارجه از سفر وزیر امور خارجه به پاکستان در راس هیات سیاسی و اقتصادی خبر داد.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان،  در نشست خبری امروز خود با اشاره سفر اخیر ظریف به آمریکای لاتین  گفت : ظریف در مسیر برگشت از سفر خود به آمریکای لاتین است. 15 آبان ماه سفر وزیر امور خارجه آغاز شد و در سفر به ونزوئلا، سخنرانی هایی داشت و با رئیس جمهور ونزوئلا هم دیدار داشت. فردا وزیر خارجه عازم پاکستان می شود و این سفر به دعوت همتای پاکستانی صورت می گیرد. این سفر در راس هیات سیاسی و اقتصادی انجام می شود و وزیر امور خارجه با فرمانده ارتش پاکستان و نخست وزیر دیدار خواهد داشت.
 
خطیب زاده افزود: ایران بارها اعلام کرده است که برجام ماحصل گفتگوهای طولانی مدت است. قطعنامه 2231 تبدیل به الزام بین المللی شده است. ایران بارها اعلام کرده برجام برای گذشته است و قابل باز شدن مجدد توسط کسی نیست. آمریکا ناقض قطعنامه 2231 بوده و از برجام خارج شده و به ملت خسارت زیادی زده است. ایران در جایگاه خواهان در برجام قرار دارد و آمریکا باید پاسخ اقدامات خلاف قانون خود را بدهد.
 
خطیب زاده افزود: پیام در واشنگتن صادر شده است و مردم آمریکا نظر خود را دادند. دولتی در آمریکا آمد و نرم های بین المللی را از بین برد و گردن کشی کرد. آنچه که در آمریکا اتفاق افتاد پیام بزرگی برای منطقه دارد، همان طور که وزیر خارجه در توییتر گفتند قمار بر خرید امنیت از روان پریشان نتیجه ای جز این ندارد که همه تخم مرغ خود را در سبدی می گذارید که قابل اطمینان نیست. برخی کشورهای همسایه به فکر خرید وفاداری و امنیت هستند اما باید به مردم خود فکر کنند. منطقه ما بحران زده است. ایران فکر می کند، هرچه زودتر کشورهای منطقه که خود را منزوی کردند، برگردند و آرامش خود را در واشنگتن نه بلکه در منطقه جویا شوند. در سیاست خارجی روابط ایران و آمریکا قابل توجه است و طبیعی است که به آن توجه زیادی شود. آمریکا مسیر غلطی را رفته است. تنها زبان صلح، احترام و عزتمندی به مردم ایران جواب می دهد. تغییر در اندیشه و ذهنیت ایالات متحده، تغییر در گفتار در کلام و رفع اقدامات غلط توسط آمریکا برای ایران مهم است. ما تنها باید به داخل متکی باشیم و راه حل در داخل وجود دارد و مسیر منطقی باید درست پیش برود. در سیاست خارجی نباید نگاه جناحی داشته باشیم.
 
خطیب زاده: هنوز دولتی در آمریکا سر کار نیامده و بعد از سرکار آمدن و براساس شرایط ایران، تصمیم می گیرد و آن هم در چارچوب چیزی که وجود دارد. اقدامات مهم است و نه حرف ها و پیام ها.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که ایران سیاست تداوم دار دارد و آن هم سیاست هم، حسن همسایگی است.

او با اشاره به سفر ظریف به پاکستان افزود: طبیعی است که جنس روابط، هیات ها و گفتگوهای متفاوت را می طلبد، به همین دلیل ظریف در راس هیات سیاسی و اقتصادی به پاکستان می رود.

او با اشاره به اقدامات آمریکا بیان کرد: یک دولت یاغی از تعهد خود خارج شد طبیعی است که خسارت های جدی به ایران وارد شده است. ما در برجام تعهدات مختلفی داریم که مهمترین آن رفع تحریم است. ما به طور جدی به اقدامات توجه می کنیم مسیر منافع ملی ایران، احترام است. همه انرژی ما صرف حفظ منافع ملی است. 

خطیب زاده تاکید کرد: ما اساسا مصونیت ریاست جمهوری برای مسببان ترور شهید سلیمانی قائل نیستیم. آن ها همواره تحت تعقیب ما قرار داشته و خواهند داشت. این پرونده در صدر لیست پیگیری های جمهوری اسلامی قرار داشته و خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خطاب به مقامات اسرائیل اظهار کرد: مقامات اسرائیلی خیلی جنگ دوست هستند اما می خواهند آن را با خونِ سربازان امریکایی برپا کنند. البته رژیم اشغالگر قدس تمام حیاتش را از بحران آفرینی داشته است. ایران هراسی آن ها را خیلی جدی نگیرید هر وقت لازم بوده آن ها جواب قاطع را گرفته اند و به لانه های خودشان پناه برده اند.

او افزود: وزارت امور خارجه نقش تسهیل کننده در جلب و مشارکت سرمایه گذاری های خارجی دارد. فشار حداکثری ایالات متحده با همت دولت و با دستاورد جوانان، بخش خصوصی، ایرانیان مقیم خارج کشور شکست خورده است.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تماسی از سوی تیم جو‌بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا با ایران برقرار شده یا نه گفته است: ما اساسا با کسی خارج از مسائل مرتبط با موضوعات توافق هسته‌ای برجام ارتباط نداریم.

نظر شما