نماینده مجلس ششم در مجلس:

هرکسی جای روحانی بود با این شرایط به اداره کشور ادامه نمی داد/ باید اجازه دهند که احزاب، آزادانه تبلیغ کرده و کنگره برگزار کنند/ برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید روزنامه ها آزاد باشند

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۵:۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۵۳۳۷
هرکسی جای روحانی بود با این شرایط به اداره کشور ادامه نمی داد/ باید اجازه دهند که احزاب، آزادانه تبلیغ کرده و کنگره برگزار کنند/ برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید روزنامه ها آزاد باشند
یک نماینده مجلس ششم تاکید کرد که هرکسی جای روحانی بود با این شرایط به اداره کشور ادامه نمی داد.

حسین انصاری راد، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با راه های بازگشت اعتماد مردم برای حضور پای صندوق های رای گفت: جامعه باید نسبت به رای خود آزادی عمل داشته باشد؛ مردم در سال 96 امیدشان به اصلاحات و وعده‌های روحانی، مانند وعده آزادی زندانیان علی‌الخصصوص موسوی، رهنورد و کروبی بود. در انتخابات اول و حتی در انتخابات دوم روحانی، شرکت مردم خوب بود اما شرایط عمل به وعده ها برای روحانی فراهم نشد و این برداشت در جامعه ایجاد شد که روحانی وعده  داده و عمل نکرده است. 

او اضافه کرد: مردم باید برای انتخاب آزاد باشند و قانون اجرا شود اما از سویی، انتخابات با نظارت شورای نگهبان، آزادی ندارد و فرد باید از فیلتر بسیار محدود شورای نگهبان بگذرد و در انتها مردم نتیجه ای که انتظار داشتند هم نمی بینند. مردم باید ببینند آن چه که می‌خواهند انجام شود، واقعا انجام شود. 

این نماینده ادوار مجلس عنوان کرد: مسئولان اگر خواهان شرکت مردم در انتخابات هستند، باید احزاب و روزنامه‌ها را آزاد بگذارند. این حداقل کاری است که می‌توانند انجام دهند و هیچ گونه تبعیضی نباید وجود داشته باشد، جز ویژگی‌های خاصی که باید نماینده داشته باشد مانند سن، تحصیلات و سابقه. جز این سه شرط، بقیه شروط خلاف است. نهایتا ممکن است بگویند به یکی از مذاهب رسمی کشور اعتقاد داشته باشد.

او افرود: باید اجازه دهند که احزاب رسمی کشور، آزادانه تبلیغ کرده و کنگره برگزار کنند، به شهرها سفر کرده و جلسات سخنرانی داشته باشند و در نهایت پس از انتخاب شدن، بتوانند کار کنند. نه این که جلویشان را بگیرند و نگذارند کار کنند. آن‌ها باید با همین شرایط، در جهت مصالح مردم عمل کنند. مشاهده می‌کنید که در همین شرایط خاص، یک ایرانی در انتخابات آمریکا انتخاب می‌شود یا این که یک زن سیاه‌پوست که مادر هندی و پدر آفریقایی دارد، در ابتدا دادستان و سپس در مجلس سنا و بعد از آن معاون رئیس‌جمهور می‌شود.

انصاری راد یادآور شد: اصل ۵۶ قانون اساسی، ذاتا مقدم بر دیگر اصول است؛ هنگامی که می‌گوید انسان بر سرنوشت خویش حاکم است و خدا انسان را بر سرنوشت خویش حاکم ساخته است و هیچ کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند، ذاتا مقدم بر همه اصول قانون اساسی است. اصل اول قانون اساسی نیز به رای مردم استناد می‌کند. یعنی قانون اساسی متکی بر رای مردم است که ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند. اگر انتخابات به این دو اصل که پایه جمهوریت است، پایبند باشد و عمل کند، قطعا مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و سرنوشت‌شان را خودشان به دست می‌گیرند اما اگر بنا باشد، شورای نگهبان به تنهایی هر که را با سلیقه‌اش جور است قبول و هر که را با سلیقه اش جور نیست، رد کند و سپس آن فرد نتواند در قامت نماینده مجلس یا رئیس‌جمهور به وعده‌هایش عمل کند و جلویش را بگیرند، طبعا انتخابات طبیعتش را از دست می‌دهد و شرکت مردم مانند زمان گذشته که شناسنامه مرده‌ها را جمع کرده و از پیش تعیین می‌کردند که چه فردی انتخاب شود، بدون خاصیت می‌شود. 

او با بیان اینکه اساس انتخابات اختیارات فرد منتخب است، گفت: اساس مشارکت مردم آن است که هر فردی را که می‌خواهند انتخاب کنند و رای مردم سرنوشت ساز باشد و دوم این که هنگامی که  فردی بر سر کار آمد، اختیاراتی داشته باشد و بتواند به آن‌ها عمل کند. اکنون انتخابات ما فاقد هر دو این موارد است.

انصاری راد خاطر نشان کرد:  من در مجلس ششم به دلیل اختلافاتی که در کار و عمل وجود داشت، استعفا کردم که در نهایت اسعقایم را اکثریت مجلس رد کردند.

او تاکید کرد: رهبری گفتند که دولت باید تا روز آخر به کارش ادامه دهد. به کدام کار ادامه دهد؟ روحانی اخیرا گفت که چون مردم صلح می‌خواستند، امام حسن صلح کرد. اکنون به روحانی اجازه می‌دهند که با دولت آمریکا وارد مذاکره شود؟ تندروها به روحانی اجازه می دهند جام زهر را بنوشد؟ در هر صورت این موارد نیز وجود دارد، هرکسی جای روحانی بود با این شرایط به اداره کشور ادامه نمی داد. ۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز