سخنگوی دولت:

حق مردم کشورمان از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا، خواهیم جنگید/ بیش از یک‌ میلیون تن از کالای اساس تا پایان هفته ترخیص می‌شوند

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۲:۱۸:۳۴
کد خبر: ۱۰۸۵۶۱۳
حق مردم کشورمان از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا، خواهیم جنگید/ بیش از یک‌ میلیون تن از کالای اساس تا پایان هفته ترخیص می‌شوند
سخنگوی دولت گفت: حق مردم کشورمان از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا خواهیم جنگید و ایران از هر فرصتی استفاده می کند.

به گزارش برنا؛ «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری گفت: باز هم کرونا با افزایش ابعاد فاجعه‌آمیزش و تهدید جان انسانها از مهم‌ترین مسایل دولت و مردم است. متاسفانه ویروس کرونا شباهت کمتری به اجداد خود داشته و از رفتار  آنها تبعیت نمی‌کند. خصوصیات ویروس نسبت به آغاز شیوع، دچار تغییرات جهشی شده و امروز تهاجمی‌تر و با خشونت بیشتر عمل می‌کند. ۶۰۰ مرگ روزانه در فرانسه نشان از این تغییرات دارد. تاکنون ۸۸ درصد افرادی که دچار مرگ و میر می‌شدند از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بودند اما هم‌اکنون این ویروس، سنین پایین‌تر را هم مورد درگیری شدید قرار می‌دهد. با این وصف، گذر زمان نه تنها نباید سبب خستگی از مبارزه بی‌امان با کرونا و عادی انگاری ما شود. بلکه برعکس، باید سبب ایجاد  رویکرد جدی‌تر به  سبک زندگی همراه با سلامت شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابعاد گسترده‌تری در زندگی روزمره ما بیابد.

او افزود: همه کارشناسان سلامت و اپیدمیولوژیست‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از ۹۰ درصد را، راه حل بی بدیل و اجتناب‌ناپذیر این مقابله می‌دانند. دولت و ستاد ملی کرونا، دائما تدابیر و تصمیمات جدیدی را برای مقابله با کرونا می‌اندیشند اما راهکار مقابله اصلی، ایجاد یک جنبش عظیم اجتماعی مسئولیت‌پذیری برای حفظ جان خود و دیگران است. چاره‌ای جز یک نهادینه سازی گسترده از شهر و روستا تا محیط‌های اداری، تولیدی، آموزشی و خدماتی و مهم‌تر از همه در میان خانه‌ها نیست.

در این میان، چند نکته مهم و حائز اهمیت که اطلاع از آنها ضروری است قابل اشاره است:   

دورهمی های خانوادگی: یافته های مطالعات در اسپانیا نشان می دهد که 31 درصد مبتلاها به خاطر دورهمی‌های خانوادگی بوده است.

تحلیلگران سلامت معتقد هستند در ایران بیش از 50 درصد موارد ابتلا به خاطر دورهمی های خانوادگی است. با طولانی شدن شب ها در زمستان، درخواست ما از هموطنان این است که از تجمعات دوستانه فامیلی و خانوادگی به صورت گسترده کاسته شود.

بحث مهم دیگر ضرورت انجام تهویه مناسب در فضاهای بسته است. مطالعات نشان می دهد تهویه مناسب باعث کاهش بسیار جدی در شیوع خواهد بود. گزارشاتی از انتقال ویروس از انسان به حیوان خانگی مشاهده شده است. این موضوع می تواند به فزایندگی ویروس کمک کند.

ربیعی بیان کرد: رای مردم آمریکا نشان داد که ملت این کشور، به خوبی تشخیص داده که اقدامات غیر انسانی به چهره آمریکا، لطمه وارد کرده است‌. امیدواریم دولت بعدی آمریکا نماینده شایسته تری‌ برای دیدگاه مردم آمریکا باشد و اظهارات خود را در مورد نقض معاهدات بین المللی مد نظر قرار دهد؛ تحولات را بررسی می کنیم و قضاوت را به آینده موکول می کنیم. در دوران جنگ اقتصادی آموختیم پایه های اقتصاد داخلی را محکم و معیشت مردم که از این جنگ بزرگ آسیب دید ترمیم کنیم در پاسخ به سناریوهای متخذه، تصمیمات مقتضی براساس شرایط در زمان خود اتخاذ خواهد شد. آقای بایدن با این شعار به عرصه انتخابات آمد که خواهان اعاده حیثیت آمریکا در نزد مردم جهان است. او هم معتقد است که اعتبار آمریکا به شدت مخدوش شده است. حق مردم کشورمان از اقتصاد جهانی بیش از اینهاست و برای احقاق این حق با آمریکا خواهیم جنگید و ایران از هر فرصتی استفاده می کند. امیدوارم که رهبران جدید امریکا از تجربه ۴ سال اخیر درسهایی آموخته باشند، عصر قلدری و یکجانبه گرانی پایان یافته و مسائل جهانی نیازمند تعمیق همکاری بین المللی و احترام به حقوق بین الملل و ملت ها است. در رابطه با ایران امیدوارم آموخته باشند زبان زور و فشار کارایی ندارد و مشاهده کردند نه تنها ایران تسلیم نشده بلکه در دفاع از کرامت، استقلال و حقوق ایران مقاوم تر شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص توقع ایران از رییس جمهور جدید ایالات متحده بیان کرد: انتظارات ما کاملاً روشن است. امیدواریم که دولت بعدی آمریکا تداوم اشتباهات گذشته را متوقف کرده و برای جبران آنها تلاش کند. بازگشت به برجام و تعهد بی قید و شرط به همه الزامات آن، اولین گام در تصحیح این سیاست هاست. همینطور امیدواریم دولت آینده آمریکا به خوبی درک کند که سیاست فشار بر ایران شکست خورده و شدیدترین تحریم هایی که در تاریخ علیه کشوری اعمال شده نه تنها ما را به تسلیم وادار نکرد بلکه ملت ما را برای ایستادگی بر اصول استقلال، کرامت و شرافت ملی راسخ تر کرده است. باید هزینه های وارد شده به ملت ایران جبران شود و این حق ملت ماست که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کنند و ما در این زمینه متعهد هستیم و تلاشمان در راستای تحقق این موضوع است. در برابر ایران و همه ملل مستقل دنیا، تنها زبان صلح، احترام و عزتمداری جواب می‌دهد، ما از نزدیک اقدامات  و حرف‌های دولت آینده آمریکا را دنبال می‌کنیم. می دانیم که آقای بایدن قول داده توافق های چندجانبه، قانونمندی و چندجانبه گرایی بازگردد. جهان منتظر است ببیند که چگونه دولت آمریکا به یک قانون شکنی بزرگ که بهای آن را ملت ایران با مال و جانشان در عصر همه گیری ویروس کرونا پرداختند، خاتمه خواهد داد.

او افزود: امیدواریم دولت آمریکا اینبار از این فرصت تاریخی برای تغییر مسیر به سوی آینده ای بهتر و انعکاس دیدگاه واقعی مردم صلح دوست آمریکا استفاده کند. امروز گزارشهای ارائه شده نشان می داد که به رغم توافق دولتهای کره جنوبی و ژاپن و نیز دولت سوئیس در استفاده از کانال سوئیس برای خرید دارو و کالاهای اساسی، در نهایت دولت آمریکا دخالت نموده و گفته است که نیازمند تایید اپک می باشد و جلوی این اقدام را گرفته است. این هم نشاندهنده دروغ پردازی های دولت ترامپ مبنی بر عدم جلوگیری از انتقال دارو به ایران است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: وزارت خانه ها موظفند، کالاهای مربوط به دستگاه ها خود را به‌ طور روزانه مورد نظارت و پیگیری قرار دهند و هر هفته گزارشی را به رییس جمهور ارائه دهند. در این راستا وزرای صمت و وزارت کشاورزی تکالیف ویژه ای عهده دار شدند. در مورد ترخیص کالا مباحثی مطرح شد.‌ بانک مرکزی مصمم است نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی اقدام کند؛ ‌‌کالاهایی که هنوز با ارز ترجیحی هستند پیش بینی لازم برایشان انجام‌ شده است. ترخیص کالا از گمرک سرعت گرفته است و بیشتر از یک‌میلیون تن از کالای اساس تا پایان هفته ترخیص می‌شوند. هیچ مجوزی برای ترخیص کالاهای لوکس‌ و غیر ضرور صادر نخواهد شد.

او در رابطه با راهبرد دولت بعد شکست ترامپ گفت: ظریف تعبیر درستی را به کار گرفت مبنی بر اینکه ترامپ هفتاد روز دیگر رفته اما ایران همیشه اینجا می‌ماند. سیاست های منطقه ای و همسایگی را مبتنی بر ایجاد صلح، دنبال می کنیم. در اوج تحریم ها، طرح صلح منطقه ای را مطرح کردیم. ترامپ با جنگ اقتصادی، فرهنگ جغرافیای یک منطقه را نتوانست مخدوش کند. سیاست صلح و دوستی و منطقه عاری از خشونت را در دستورکار داریم. ما معتقدیم، امنیت منطقه با ترامپ و بی ترامپ توسط کشورهای منطقه باید تامین شود. با عهد و پیمان های منطقه ای و‌ کار در منطقه می توانیم، اقداماتی را انجام دهیم که به نفع همه است.

او در پاسخ به این سوال که اخیرا خبر بازداشت ۴نفر از کارگران هفت تپه منتشر شد و ضمن ورود مجلس یازدهم به این مسئله، نظر شما در رابطه با ورود مجلس به این موضوع چیست آیا موضوع کلا از دستورکار دولت خارج شده است گفت: سوال شما را از در دو قسمت پاسخ می دهم، از منظر خصوصی سازی باید بگویم که اصل ۴۴سال قانون اساسی یکی از ضرورت های مهم پویایی اقتصاد ایران است. قطعا اجرای این طرح تحول بزرگی ایجاد می کند. یادم هست روزی که سیاست های اصل ۴۴ را رهبری ابلاغ کردند، به عنوان یک اتفاق بزرگ در اقتصاد ایران قلمداد شد. بزرگی دولت عامل فساد و‌ ناکار آمدی است؛ این ربطی به هیچ دولتی ندارد. دولت بزرگ دولتی نیست که بتواند برنامه های توسعه ای را با سرعت دنبال کند. کوچک کردن دولت یکی از سیاست های درستی است که در اصل ۴۴به آن اشاره شده است. در این دولت دو سیاست را اتخاذ کردیم یکی خصوصی سازی و نه تجاری سازی، سیاست دیگر دولت بردن سهام  شرکت های نسل دوم در بورس در جهت شفاف سازی هرچه بیشتر است. بورس باید یک نهاد مالی سالم باقی بماند خصوصی سازی های اگر مشکلی دارد، باید از مسیر قانونی و توسط هیات واگذاری، تصمیم گیری و اجرایی شود. خصوصی سازی اگر مشکلی در آن هست حتما باید از مسیر قانونی خود  و در شورای داوری، دنبال حل آن گشت. ورود هریک از قوا به موضوع خصوصی سازی نیز اگر براساس مجاری قانونی صورت نگیرد، نه تنها تاثیر مثبتی از خود برجای نمی‌گذارد بلکه در یک تداخل وظایف، شرایط نامناسبی را برای محیط کار فراهم می‌کند. هر گونه ادعا و اعمال نظر باید از سوی شورای داوری دنبال شود. خصوص سازی نباید تعطیل شود در این زمینه افراد کارآفرین و دارای سلایق، به دولت کمک کنند. دوستان در استانداری و خصوصی سازی پیگیر آن هستند. در خصوص خبر دستگیری کارگران هر اتفاقی برای جامعه کارگری بیفتد، برای من حایز اهمیت است و شخصا موضوع را پیگیری می کنم.

او‌ در رابطه با اخبار متناقض در خصوص تعطیلی دو هفته ای تهران گفت: هرگونه تصمیم گیری در خصوص کرونا را آقای رییسی سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام می کند و هرگونه اعلامی به غیر از سخنگو، ستاد فاقد اعتبار است. از جامعه، رسانه ها و  افراد خواهشمندیم برای تنظیم برنامه ها و یا اعلام یا انعکاس آنها، به مطالبی که از سوی آقای رییسی سخنگوی ستاد اعلام می شود استناد کنند. بنابر تقسیم کار صورت گرفته در ستاد ملی کرونا، پیشنهاد تعطیلی ها با توجه به شرایط هر شهر و استان در کمیته بهداشت تعیین و در ستاد ملی، مورد بررسی قرار می گیرد. پیشنهادی که هر نهاد یا فردی ارائه می دهد، صرفا در صورت تایید کمیته بهداشت ستاد ملی، مورد بحث قرارمی گیرد. اساسا ستادهای استانی نیز می توانند پیشنهادهای خود را به وزارت بهداشت ارسال  و این پیشنهاد پس از بحث در ستاد ملی کرونا و شنیدن دیدگاه‌های مختلف از سوی اعضای جلسه، توسط رئیس‌جمهور جمع بندی می‌شود. 

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه نه ماهه اقتصادی که رییس جمهور مطرح کرده است، گفت: برنامه نه ماهه در تداوم طرح‌های متناسب با شرایط جنگ اقتصادی است که بعد از خروج ترامپ از برجام، پیرامون آن تصمیم گرفته شد. در دوران برجام نوعی از سیاست‌های اقتصادی را دنبال می کردیم که مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی و جلب سرمایه گذاری بود. در یک سال شاهد آمدن شرکت‌های خارجی به ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری خارجی بودیم. بدیهی است در دوران جنگ اقتصادی لازم بود در برخی عرصه ها، سیاست‌های انقباضی و در برخی حوزه ها نیز سیاست‌های انبساطی جدید، اتخاذ شود. در هزینه های دولت و واردات کالاها سیاست انقباضی در پیش گرفته شد به نحوی که ورود بیش از دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد. در سیاست‌های انبساطی گسترش صادرات، حمایت از تولید داخل و اهتمام به تکمیل پروژه های در حال اتمام که یادگار ارزشمندی برای دولت‌های بعد از ۱۴۰۰ است، در دستور کار قرار گرفت. متاسفانه اقدامات زیرساختی دولت در اتمام پروژه های استراتژیک به دلیل عدم تمایل عده ای برای انعکاس خدمات، اطلاع رسانی مناسب نمی شود. هوشمندی یک سیستم و دولت در این است که از فرصت‌های جدید به سرعت انطباق و بهره‌برداری کند لذا ما یک برنامه هفتاد روزه و یک برنامه تا مرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت. امروزه حتی اقتصادهای شکوفای دنیا استراتژی‌های مخالفان را اتخاذ می کنند. اگر ما به سیاستگذاری اقتصادی و سیاسی ۹ ماهه نمی‌پرداختیم جای سوال داشت.  

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اخیر نرخ ارز با وجود عدم تصویب لوایح Fatf گفت: پاسخ سوال شما در بطن سوال شما نهفته است. این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبرو هستیم. از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا رفت، گفته شد ربطی به برجام و تحریم ندارد و ناکارآمدی دولت بوده است، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می زنند، می فرمایید به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است. ۳ سال قبل گفته شد ترامپ از برجام خارج نمی شود چون این توافق همه منافع آمریکا را تامین کرده است. امروز می گویند بایدن به برجام برنمی گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد. همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود. متاسفانه عده ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و حتی این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر شد. به طور طبیعی با کنار رفتن محور شرارت ترامپ و احتمال تغییر سیاست‌های آمریکا بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از فضای جامعه زدوده شد و از ابتدا هم می گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است. و کاهش قیمت های این روزها، در حقیقت بخشی از آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است. فراموش نشود در دوران جنگ اقتصادی، دولت با تدبیر و برنامه ریزی نگذاشت آمریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد هر چند در این جنگ اقتصادی، فشار بر دولت، فشار بر زندگی مردم و تلخ شدن زندگی و معیشت مردم پدید آمد و عده ای حتی نمی خواهند مدیریت مقاومت جامعه را هم ببینند. در نهایت باید گفت همین که صدای شکسته شدن صدای ضد ایرانی و فشار حداکثری به گوش مردم ما رسید شاهد این کاهش قیمت ها هستیم. صدای شکسته شدن فشار حداکثری را ملت شنید و عده ای نشنیدند. سوال خوب شما باعث شد با تفسیر علل مسائل اقتصادی سالهای ۹۷،  تلاشها و دستاوردهای اقتصادی دولت پیش از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی برای مردم و کارشناسان روشن شود و همین عملکرد آنها را نسبت به روزهای آینده خوشبین کرده است. دولت در سال ۹۵ و ۹۶ تورم متوسط بلند مدت را به نصف رساند. یعنی دو سال پیاپی تورم تک رقمی شد در حالیکه تورم بلند مدت ایران۱۸.۲ درصد بوده است. همزمان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را که متوسط بلند مدت آن ۲.۲ درصد است در فواصل سالهای ۹۴ تا ۹۶ به ۴.۷ درصد رسید. یعنی تورم کمتر از نصف و نرخ رشد تولید بیش از ۲ برابر شد. شاخص دیگر خالص ایجاد شغل در متوسط بلند مدت کشور است که میانگین آن ۲۶۱ هزار نفر بوده و در سه سال ۹۴ تا ۹۶ متوسط خالص ایجاد شغل به ۶۸۴ هزار نفر رسیده است. در همین مدت پایه پولی که متوسط بلند مدت ۴۰ ساله اش۲۳.۸ درصد بود به ۱۷.۷ درصد رسید. نکته دیگر مساله وابستگی به نفت است که همیشه از دغدغه های مقام معظم رهبری هم بوده است. وابستگی کشور به درآمدهای نفتی در متوسط بلند مدت ۴۸.۵ درصد بوده که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ این وابستگی ۳۰.۵ درصد شده بود. یعنی در زمانی که هنوز وارد جنگ اقتصادی نشده بودیم در چهار شاخص رشد اقتصادی، کاهش تورم، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به نفت دوره افتخارآفرینی داشتیم. اکنون نیز در سایه پایمردی مرد و تدابیر دولت در دوران فشار حداکثری آمریکا در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند.

ربیعی تاکید کرد: من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند از  برخی تریبون های رسمی شنیدم، ظاهرا اینها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی دانند، چنین اتفاقی اگر رخ داده باشد یک خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم آگاهی است یا یک موضع سیاسی است که حتما غیراخلاقی است و امیدوارم از روی کم آگاهی باشد چون آسیب زننده به آرامش اجتماعی نیز است. همانطور که زندگی روزمره مردم بازیچه نیست، روح و روان جامعه نیز بازیچه اظهاراتی از این دست نیست. این نوع مواضع را من هر شب در رصدی که برایم تهیه می شود، در رسانه های فارسی زبان خارج هم می بینم و می‌شنوم. مجددا لازم است به دوستانی که  این نوع ادعاها را مطرح می‌کنند، یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز، اشتباه نگیرند. ما بخاطر تحریم های ظالمانه آمریکا، هم در معاهدات و هم در دریافت ارز ناشی از فروش نفت مشکل داریم و تاکنون هم بخاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی این مشکل به نحوی کنترل شده است بنابراین ادعای وجود ارز به جز خزانه بانک مرکزی یک ادعای نادرست است. ای کاش جایی، مرجعی، نهادی به این اتهامات نادرست و بر هم زننده روح و روان جامعه رسیدگی می کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای برخورد قاطع با هرج و مرج های اخیر دلالان گفت: بدیهی است عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده اند. این عوامل بخشی اقتصادی و بخش هایی عوامل روانی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی فعالان اقتصادی و بازار و حتی افراد جامعه، بوده است. علاوه بر اینها متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی کسب و کارهای ناسالم و حتی بعضی وقتها فعالیت هایی مبتنی بر دستکاری های خارجی در فضای ارز و سکه به چشم می خورد. اخیرا افرادی بطور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می‌کردند که توسط سیستم امنیتی برخورد شده است و دستگیر شدند و در همین راستا برنامه ریزی لازم با نهادهای قضایی و امنیتی برای تشکیل کمیته ای برای این امر انجام شده است و مطلعم که اقدامات مهمی نیز صورت گرفته و افراد در شبکه هایی دستگیر یا متواری شده اند.

نظر شما