ادامه بازدیدهای محسن رضایی از صنایع بیوتکنولوژی و داروسازی

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۱۰:۳۴:۵۶
کد خبر: ۱۰۸۷۲۸۷
ادامه بازدیدهای محسن رضایی از صنایع بیوتکنولوژی و داروسازی
محسن رضایی، در ادامه بازدیدهای اخیر خود از صنایع داروسازی کشور، از کارخانه «سیناژن»، کارخانه تولید تجهیزات صنعت پزشکی و شرکت «آریوژن» بازدید کرد.

به گزارش برنا، محسن رضایی، فعالیت‌هایی را برای بسیج و تشویق فعالان صنعت دارویی و گروه‌های جهادی برای مقابله با همه گیری کرونا در کشور آغاز کرده‌ و در روزهای اخیر ضمن بازدید از چند کارخانه و موسسه دارو سازی و تجهیزات پزشکی با مدیران و دانشمندان این حوزه به گفتگو پرداخته است.

محسن رضایی پس از بازدید دو روز گذشته خود از پالایشگاه پلاسمای خون «مدوک زیست دارو»، کارخانه کیت‌سازی «پیشتاز طب»، دیروز در کارخانه «سیناژن» حاضر شد و از این مجموعه که یکی از افتخارات صنعت دارویی کشور به شمار می‌رود بازدید کرد. به گفته مدیران این شرکت، «سیناژن» در خاورمیانه بی نظیر است و این شرکت تولیدکننده محصولات زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌داروها و محصولات تشخیصی است. سیناژن در سال ۱۳۷۳ تأسیس شده است و در حال حاضر تولیدکننده بیش از ۴۲ محصول و توزیع‌کننده بیش از ۱۲۰ واکنش‌گر‌ناب تشخیصی آزمایشگاهی برای استفاده درون‌کشتگاهی است. تولیدات دارویی آن که شامل داروهای خاص برای بیماران صعب‌العلاج به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود. این شرکت در سال ۱۳۹۶ حدود۴۷ میلیون دلار محصولات خود را صادر کرده و هدف آن برای امسال ۲۵۰میلیون دلار است.

چهارمین بازدید محسن رضایی از صنایع دارویی در روزهای اخیر به حضور در کارخانه تولید تجهیزات صنعت پزشکی اختصاص داشت که این کارخانه دارای ظرفیت علمی و فن‌آوری بسیار پیشرفته برای تولید تجهیزات حوزه داروسازی در کشور می‌باشد.

محسن رضایی همچنین از شرکت «آریوژن» که در حوزه تولید هورمون‌های رشد فعال است، بازدید کرد. این شرکت در زمینه‌های مختلف مرتبط با تولید صنعتی داروهای بیوفارماسئوتیکال با مهارت کافی، چند محصول با اهمیت را به بازار عرضه کرده و همچنان در حال تولید و عرضه محصولات جدید است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع، از نکاتی که فعالان این حوزه در دیدار با دکتر رضایی اشاره کرده‌اند می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: بیوتکنولوژی صنعتی است که روی پای خـود ایستاده است، با این حال این صنعت با چالش های متعددی از جمله ورود داروی جدید به فهرست وزارت بهداشت، مشکلات قیمت گذاری و صادرات مواجه است و جهت گسترش فعالیت‌های خود به حمایت های بیشتری نیاز دارد. به نحوی که وقتی محصولی در این حوزه در کشور تولید شد و به اندازه یک سال ذخیره آن وجود داشت و صادرات آن نیز صورت گرفت، این محصول به کشور وارد نشود و البته می‌بایست شکست انحصار صورت گیرد اما انحصار را باید با رقابت در تولید داخل شکست نه با واردات.

وجود برخی ناهماهنگی‌ها بین وزارت بهداشت‌ (سازمان غذا و دارو) و بانک‌مرکزی، باعث دشواری صادرات فرآورده‌های دارویی شده است و اولین مشکل این شرکت‌ها پرداخت پول خریدار است. در سازمان غذا و دارو، دپارتمان تخصصی برای رفع موانع صادرات دارو وجود ندارد و مسائل صادرکنندگان درحلقه بوروکراتیک و دریافت مجوزها و محدودیت‌های اداری، حل‌نشده باقی می‌ماند.

همچنین عدم به روزرسانی «فهرست رسمی دارویی کشور»، به‌عنوان یکی از موانع رشد صنعت دارو است و در ساختار دارویی کشور، ثبت دارو در فهرست رسمی دارویی کشور، به جای آنکه آخرین حلقه زنجیره ثبت باشد، در ابتدای مسیر تعریف شده است و در ابتدا باید یک دارو وارد این فهرست شود تا بتواند مراحلی مانند دریافت پروانه را طی کند.

پروسه ثبت دارو یک‌سال است که مسیر ورود به «فهرست رسمی دارویی کشور» مسدود است و به‌جز مواردی معدود داروی جدیدی وارد این لیست نشده است. این مساله باعث جلوگیری صادرات داروهای جدید می‌شود.

تولیدات صنعت بیوتکنولوژی علاوه بر پیچیدگی فنی، ارزش افزوده بسیاری را نیز برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

در قرن حاضر زیست فناوری ابزار قدرتمندی در جهت توسعه پایدار است. این فناوری در حال حاضر یکی از ابزارهای اساسی در ایجاد نوآوری در محصولات و ایجاد ارزش افزوده در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد محسوب می شود.

با رشد بی رویه جمعیت و افزایش آن به بیش از ۸میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰میلادی و چالش‌های پیش رو در زمینه بهداشت و سلامت عمومی، زیست فناوری در حوزه پزشکی می‌تواند در جهت تامین بخش قابل توجه از اقلام دارویی، نقش قابل توجه و به سزایی داشته باشد.

نظر شما