قالیباف:

کتابخانه‌ها را به مراکز تبادل اندیشه تبدیل کنیم

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۲۰:۲۷:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۷۶۷۱
کتابخانه‌ها را به مراکز تبادل اندیشه تبدیل کنیم
رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی گفت: باید با استفاده از ایده‌های خلاقانه و ارائه خدمات نوین، کتابخانه‌ها را به مراکز تبادل اندیشه و مراکز مهم جامعه‌پذیری تبدیل کنیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، آیین ملی بزرگداشت کتاب و کتابدار همزمان با ۲۴ آبان، روز کتاب و کتاب‌خوانی، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن مرکزی پارک شهر برگزار شد.  

در این آیین حجت‌الاسلام و الملسمین «غلامرضا قاسمیان»، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی پیام قالیباف را قرائت کرد.

در متن پیام «محمدباقر قالیباف» آمده است: کتابخانه‌های عمومی در سراسر جهان، مردمی‌ترین مراکز ارائه خدمات فرهنگی هستند. آنچه ما به غلط از کتابخانه در ذهن داریم، فضایی نمور و تاریک است که در آن تعداد زیادی کتاب خاک خورده وجود دارد و تعداد معدودی آدم در گوشه‌ای از آن مشغول کتاب خواندن‌اند. این تصور، هیچ ارتباطی با نقشی که کتابخانه به عنوان حلقه‌ای مهم از فضای فرهنگی هر کشور دارد، همخوانی و همسویی ندارد.

در ادامه این پیام آمده است: باید تلاش کنیم با استفاده از ایده‌های خلاقانه و ارائه خدمات نوین، کتابخانه‌ها را به مراکز تبادل اندیشه و مهم جامعه‌پذیری به خصوص برای نسل‌های آینده تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها در جهان به هیچ عنوان از روند پیشرفت تکنولوژی و تغییرات جنس نیاز مخاطبان عقب نیفتاده‌اند، ‌ گفت: این کتابخانه‌ها با قدرت، توان تأثیرگذاری فرهنگی خود را حفظ کرده‌اند. کتابخانه دیگر فقط محل نگهداری کتاب نیست؛ بلکه مجموعه‌ای است هدفمند و کارا و پویا که نیازهای فرهنگی گروه‌های اجتماعی مختلف را پاسخ می‌دهد و برای آنها فضایی گیرا و جذاب برای مطالعه، بحث و گفت ‌و گو فراهم می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی کتابخانه را در جهان امروز، فضایی برای ارتباطات متقابل فرهنگی و لذت بردن از درگیر شدن با موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر دانست و اظهار داشت: اگر وظایف کتابخانه را تبادلات دو سویه فرهنگی تعریف کنیم و کتابداران را رهبران راهبردی تبادلات فرهنگی در سراسر کشور بدانیم، آنگاه می‌توانیم جهان جدیدی بسازیم و ظرفیت‌های موجود کتابخانه‌ای کشور را در راستای جلب مشارکت مردم استفاده کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه در زمان بحران کرونا، کتابخانه‌ها فعالیت‌های خود را پایان یافته تلقی نمی‌کنند، ‌ یادآور شد: با افزایش تنش‌های روانی در نتیجه کم شدن مراودات فرهنگی و اجتماعی مردم، تلاش خواهند کرد تا در فضای مجازی، مردم یک محله یا شهر را با مدیریت و راهبری و خلاقیت کتابداران با فضای فرهنگی در ارتباط نگاه دارد و در کاهش تنش‌ها، راحتی، سلامت روان و نشاط مردم در این شرایط سخت همراهی کند.

وی اظهار داشت: بسیاری از کتابخانه‌های ما برای آنکه به فضایی راحت، دلچسب و جذاب تبدیل شوند به بازطراحی‌های بومی نیاز دارند. فضای فیزیکی کتابخانه‌ها ظرفیت بسیار بزرگی است که باید به بهترین شکل مورد استفاده قرار گیرد. اگر کتابخانه‌های ما با مدارس و مساجد مرتبط شوند، می‌تواند در سراسر کشور نقشی بی‌بدیل در نظام تربیتی کشور داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدرسه، کتابخانه،  منزل و مسجد، وظیفه‌  «اجتماع سازی» با اهداف فرهنگی دارند، ‌ گفت: وقتی ما هیچ شبکه‌ای برای متصل کردن مردم در فضاهای محله‌ای و مرتبط کردن آنها با اولویت‌های فرهنگی بومی نداشته باشیم، مشخص است که با ایجاد ارتباطات یک‌سویه و خشک، به هیچ عنوان توان جلب مشارکت آنها را نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: باید با شبکه‌سازی‌های فرهنگی، مردم را با یکدیگر و با این نهادها همیشه متصل نگاه داریم. کتابخانه راهبر اصلی این وظیفه ملی در سطح کشور است و با تقویت پیوندهای محله‌ای موظفیم فرزندانمان را به شبکه فرهنگی کشور متصل کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دسترسی به منابع داده تحقیقاتی برای پژوهشگران در کتابخانه‌ها هم فراهم باشد، ‌ گفت: بسیاری از ضعف‌های محدودیت تعداد کتاب‌های فیزیکی در نقطه نقطه کشور در صورت دسترسی رایگان به منبع داده کتاب‌ها و قابلیت مطالعه آنها و همچنین دسترسی به منبع داده مقالات علمی و کتاب‌های علمی قابل جبران است.

وی بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای هماهنگ‌سازی کتابخانه‌ها با نیازهای روز به انجام رسیده است؛ این نهاد در این مدت با خوش‌فکری، درایت و آینده‌نگری در تلاش بوده است تا از تمام ظرفیت‌های کتابخانه‌ها استفاده کند و گزارش‌های ارائه شده در این خصوص، بسیار امیدبخش و خوشحال‌کننده است و جای تبریک دارد.  

قالیباف خاطر نشان کرد: طبق تاکید پیام مقام معظم رهبری در افتتاحیه مجلس شورای اسلامی، مجلس با تمام توان از اقدامات پیشرو و اثربخش در حوزه فرهنگ حمایت می‌کند و حمایت از کتابخانه‌های عمومی و رفع مشکلات شغلی کتابداران را یکی از وظایف اصلی خود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی می‌داند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز