نقشه عربستان برای عراق

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۲۱:۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۰۸۷۶۸۶
نقشه عربستان برای عراق
مخالفت های گسترده داخلی در عراق با مساله حضور عربستان در این کشور در پوشش سرمایه گذاری و روابط بازرگانی همچنان ادامه دارد به طوری که شماری از نمایندگان پارلمان این کشور هدف ریاض از این حضور را فتنه انگیزی و تلاش برای وارد کردن بغداد به پروسه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از دریچه عربستان ارزیابی کردند.

به گزارش برنا، محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق از بیش از دو هفته پیش انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور مطرح کرده اند. این محافل در خصوص پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.

عراق و عربستان سعودی در راستای کمیته مشترک دو جانبه در ۱۴ اکتبر گذشته (۲۳ مهرماه ۹۹) در ریاض برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری عربستان در طرح‌های مختلف در عراق پرده برداشته شد و «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سخن گفت.

از دو هفته پیش گزارش هایی از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های استان های الانبار، نجف اشرف، المثنی و بصره عراق به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری منتشر شده و عربستان سعودی نیز یکشنبه هفته جاری یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، اقتصادی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.

ولیعهد عربستان سعودی متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواهان توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز