واکنش تند سعودی‌ها به اقدام آلمان

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۲:۵۶:۲۴
کد خبر: ۱۰۸۸۰۳۹
واکنش تند سعودی‌ها به اقدام آلمان
وزیر مشاور امور خارجه عربستان سعودی با ابراز خشم درباره ممنوعیت فروش تسلیحات آلمانی به کشورش تاکید کرد که عربستان نیازی به سلاح‌های آلمان ندارد.

به گزارش برنا به گزارش روزنامه القدس العربی «عادل الجبیر» وزیر مشاور امور خارجه عربستان سعودی با انتقاد از ممنوعیت صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان این اقدام را اشتباه و غیر منطقی توصیف و تاکید کرد که کشورش نیازی به تجهیزات نظامی آلمان ندارد.

وی گفت :ایده توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل جنگ یمن از نظر من غیر منطقی است؛ چراکه ما معتقدیم جنگ یمن یک جنگ قانونی بوده و ما مجبور به ورود به آن شدیم.

ممنوعیت صادرات تسلیحات نظامی آلمان به عربستان سعودی پس از چندین بار تمدید بار دیگر در هفته های آینده در آستانه پایانه زمان آن در 31 دسامبر بار دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

پیش از این در سال 2018 ائتلاف « آنگل مرکل» صدر اعظم آلمان توافق کرد که فروش سلاح به هر کشوری که مستقیماً در جنگ‌یمن مشارکت دارد ممنوع شود. قبل از این تصمیم، آلمان با عربستان مناسبات تجاری داشت و میزان صادرات آلمان به این کشور به 254 میلیون یورو در سال 2017 رسید.

وزیر سعودی در پایان تاکید کرد که ما همچنان می توانیم از چندین کشور سلاح بخریم و اینکه کشوری بگوید به عربستان تسلیحات نمی‌فروشیم تفاوتی برای ما ندارد. وی همچنین افزود که طبق آمارهای اخیر عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان است.

تجاوز نظامی عربستان به یمن در حالی ادامه دارد که کشور‌هایی همچون آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و کانادا با فروش تسلیحات و حمایت‌های اطلاعاتی و پشتیبانی در جنایات صورت گرفته در این فقیرترین کشور منطقه شریک جرم هستند.

آلمان به‌عنوان یکی از فروشندگان سلاح به عربستان، فروش تجهیزات نظامی‌اش ‌به عربستان باوجود ممنوعیت اعلام‌شده همچنان ادامه دارد و این موضوع همچنان با انتقاد شدید نمایندگان چپ در بوندستاگ روبه‌رو است. آلمان در سال 2019 با وجود ممنوعیت صادرات؛ به‌طور غیرمستقیم در تحویل تسلیحات به عربستان همکاری کرده است. طبق اعلام وزارت اقتصاد آلمان طی سال گذشته در دو مورد به فرانسه اجازه صادرات تسلیحات تولید آلمان به ارزش کل 4.87 میلیون یورو را به عربستان داده است. آلمان همچنین در یک اقدام مشترک اروپایی طی سال جاری قطعات هواپیماهای جنگنده «Eurofighter» و «Tornado» را به عربستان صادر کرد.

ممنوعیت کامل صادرات تسلیحات به عربستان در نوامبر 2018 و متعاقب قتل جمال خاشقجی، رزونامه نگار منتقد سعودی، تصویب شد و تاکنون در سه نوبت تمدید شده است. تمدید ممنوعیت صادرات به این معنی است که هیچ تحویل جدیدی به عربستان انجام نشود، حتی اگر مجوز صادراتی آن قبلاً داده شده باشد. بااین‌حال در ماه مارس سال جاری صادرات تسلیحات تولید مشترک آلمان و کشورهای اروپایی به عربستان انجام گرفت.

در ابتدای سال جاری دولت آلمان توقف صادرات تسلیحاتی برای عربستان را به مدت 9 ماه تمدید کرد. بر این اساس، دولت قصد ندارد تا سی‌ویکم دسامبر 2020 با صدور محموله‌های جدید به این کشور موافقت کند و صدور محموله‌هایی که قبلاً برای آن‌ها مجوز صادر شده نیز ممنوع خواهد بود. در عین حال، وزارت اقتصادی آلمان فاش کرد که برلین در چهار ماه نخست امسال، برای فروش 122 محموله جنگی به هشت کشور عضو ائتلاف عربی، به ارزش بیش از یک میلیارد و 100 میلیون یورو مجوز صادر کرده است. شرکت‌های آلمانی اجازه دارند، قطعاتی را که کشورهای شریک برای تولید تسلیحات برای عربستان به آن‌ها نیاز دارند، تحویل دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز