رئیس دفتر رئیس جمهور:

جلسات دولت با بیش از ۱۵ نفر برگزار نمی شود/ سیاست دولت و نظام نسبت به آمریکا تغییر نکرده است/ دولت از سال ۹۲ تا به امروز هیچ‌ گاه خودسر هیچ تصمیمی نگرفته

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۱۱:۴۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۸۹۷۵۹
جلسات دولت با بیش از ۱۵ نفر برگزار نمی شود/ سیاست دولت و نظام نسبت به آمریکا تغییر نکرده است/ دولت  از سال ۹۲ تا به امروز هیچ‌ گاه خودسر هیچ تصمیمی نگرفته
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با توجه به قرمز بودن وضعیت تهران، جلسه دولت با بیش از ۱۵ نفر برگزار نمی شود.

به گزارش برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت دولت در رابطه با بودجه سال آینده گفت: همیشه در این ایام سازمان برنامه و بودجه با هماهنگی دستگاه های مختلف دولت، پیشنهاد خود را برای طرح در دولت در قالب کلیات ارایه می دهد. امروز کلیات بودجه در دولت مطرح شد موارد خوبی که همواره جزو تأکیدات رهبری بوده و هم جزو سیاست های اساسی دولت بوده در بودجه لحاظ شده است. در بودجه سعی بر این است که هم بر معیشت مردم توجه شود وهم بر فقر مطلق توجه ویژه صورت گیرد. 

او ادامه داد: امیدواریم با توجه به تجربیات دوران تحریم و تغییرات در شرایط جهانی، گشایش بهتری به‌وجود بیاید. البته سیاست ما همواره همان سیاست گذشته است که بخش جاری بودجه بدون اتکا به نفت باشد ولی در سیاست های توسعه ای و سرمایه گذاری، هرچه بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم برای اشتغال و سرمایه گذاری در بخش های مختلف استفاده می شود.

واعظی بیان کرد: مقرر شد براساس رهنمودهای رییس جمهور و اعضای دولت تا شنبه سازمان بودجه کار کند و روز یک شنبه صبح و بعد از ظهر جلسه می گذاریم البته با رعایت پروتکل ها. با توجه به قرمز بودن وضعیت تهران جلسه دولت با بیش از ۱۵ نفر برگزار نمی شود.

او ادامه داد: سیاست دولت و نظام و جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا تغییر نکرده است، و همواره مورد تایید مقام معظم رهبری بوده است که سیاست این دولت یا دولت های آینده، با روی کار آمدن فرد جدید در آمریکا تغییر نمی کند. سیاست ایران روشن است اما صحبت های رییس جمهور پیام به ملت ایران است، ایشان به ملت ایران بیان کردند از همه امکانات و تلاش خود استفاده می کنیم تا پول های بلوکه شده را برای رفاه و معیشت مردم آزاد کنیم، به دنبال این هستیم که صادرات نفت خود را افزایش دهیم و بازارهای صادراتی کشور را گسترش دهیم و ارز را به قیمت واقعی خود برسانیم. وضعیت قیمت ارز به دلیل فشارهای آمریکا و جنگ روانی علیه کشور است.

او گفت: تحریم را افتخار نمی دانیم اینکه متکی بر مردم و داخل باشیم، افتخار است. اگر بدنبال رفع تحریم هستیم، هدف ما این است که صنعت گران و تولید گران راحت تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند و بازارهای بهتری بدست بیاوریم و مشکلات مردم را حل کنیم و گشایشی برای کشور بوجود بیاید. این دولت ماه های آخر خود را می گذراند اگر همه تلاش خود را برای رفع تحریم انجام می دهیم به این دلیل است که دولت بعدی که بر سر کار می آید، وقت خود را صرف این ها نکند و برنامه ریزی برای توسعه چهار سال خود بدون تحریم داشته باشد. برای اینکه دولت بعد راحت تر و بهتر بتواند به مردم خدمت کند، همه تلاش خود را به کار گرفته ایم.

واعظی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از رفتار دولت بعدی آمریکا در بحث برجام چیست و اینکه پیش شرط ایران در صورت بازگشت آمریکا چه خواهد بود، گفت: حدود دو ماه مانده تا دولت جدید آمریکا بر سر کار بیاید، ما هم که ارتباط آنچنانی نداریم تا ارزیابی کنیم. آنچه که ما می دانیم شما هم می دانید، بایدن و هریس بارها در سخنرانی انتخاباتی خود گفته اند به برجام باز می‌گردند و این را به نفع خود و جامعه دانستند. از طرف دیگر موضع ما همواره بر این بوده که برجام یک توافق جامع است که همه اعضا باید متعهد باشند به آن چیزی که امضا کردند و  در صورت متعهد نبودن یک عضو، ما هم نمی توانیم متعهد باشیم. به همین علت ما ۵ گام برداشتیم تا تعهدات خود را نقض کنیم اگر همه اعضای برجام به همان تعهدات اصلی برگردند، ایران هم بر خواهد گشت. نمی دانیم در میز مذاکره چه چیزی مطرح می شود فقط این را می دانیم وزارت خارجه این آمادگی را دارد تا در شرایطی که آنها بر سر میز مذاکره می آیند، با سناریوهای مختلف وارد بحث شود.

او ادامه داد: وظیفه داریم برای رفع تحریم ها گام نهایی برداریم، بدون اینکه به اصول کشور و نظام و نکات رهبری خدشه ای وارد شود تا گشایشی برای مردم حاصل شود. اینکه برخی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده مردم را مایوس می کنند به دلایل مسایل انتخاباتی در سال آینده است و این را درست نمی دانیم، زیرا آدرس غلط از کشور خارج می شود. علاوه بر اینکه داخل کشور مردم را مایوس می‌کنند آدرس غلط به بیرون می‌دهند، اجازه دهید همه چیز از مسیر درست طی شود، در این کشور دولت هیچ گاه از سال  ۹۲تاکنون خودسرانه تصمیم نگرفته است و همه تصمیمات با مراجع ذیربط هماهنگ شده و براساس نظرات عمل شده است.

او در رابطه با استعفا وزیر بهداشت و حاشیه های تعطیلی دو هفته ای کشور گفت: هیچ وقت آقای رییس جمهور با تعطیلی دو هفته ای مخالف نبوده است بلکه در این ۹ ماه که در همه جلسات مربوط به کرونا حضور داشتم و همه طرح های وزارت بهداشت از نظر پزشکی و تخصصی که در کمیته اجتماعی انتظامی در وزارت کشور بحث شده، طرح را قابل اجرا دانستند. از همه این طرح ها رییس جمهور استقبال کرده است. روز چهارشنبه بعد از ظهر طرح تعطیلی دو هفته ای برای ما ارسال شد، با آقای رییس جمهور صحبت کردم ایشان گفتند در جلسه پنج شنبه، مطرح شود، در آن جلسه از این طرح استقبال شد. تمام‌ وقت جلسه روز شنبه ستاد ملی را به این طرح تخصیص دادیم و رییس جمهور از این طرح در صحبت زنده، استقبال کردند.

او در رابطه با استعفا نمکی گفت: چنین استعفایی وجود خارجی نداشت، او هم تکذیب کرد. در کشور متاسفانه اتفاقاتی می افتد و گروه های مخالف، فعالیت های مخفی انجام می دهند و در اتاق فکر، چنین چیزی هایی را طراحی می کنند. این ها حدس زدند که این تعطیلی دو هفته را چماق فشار بر رییس جمهور و نمکی کنند.

واعظی گفت: از هفته گذشته که طرح تعطیلی دو هفته‌ای در حال بررسی بود، می‌دانستیم تعطیل می کنیم. حقوق‌ بگیران و کارمندان حقوقشان را می‌گیرند اما کسی که مغازه‌اش را تعطیل می‌کند باید خرج خانواده و  اجاره مغازه اش را بدهد بنابراین باید برای آنها فکری کرد. رییس جمهور دستور دادند همزمان کمیته اقتصادی در این زمینه کار کند. سازمان برنامه و بودجه و کمیته اقتصادی پیشنهاداتی را طرح کردند که هر دو پیشنهاد در جلسه روز پنجشنبه بررسی و روز شنبه در ستاد ملی، نهایی می‌کنیم.

او ادامه داد: موضوع ستاد ملی و کرونا را نباید سیاسی و جناحی کرد و نباید جایی برای تسویه حساب باشد. باید دست به دست هم بدهیم و برای مردم که جانشان به خطر افتاده، کار انجام داد.

او بیان‌ کرد: دولت علاوه بر پرداخت یارانه از روزی که کرونا آمده در ۹ ماهه گذشته برای ۶۰ میلیون نفر هر ماه بسته‌های معیشتی پرداخت کرده است. ۱ میلیون تومان به حدود ۲۳ میلیون خانوار پرداخت شده است. دولت دغدغه معیشت مردم را دارد اما حتما باید منابع تامین شود. کار شورای نگهبان دقیق و درست بود و باید حتما منبع جدیدی پیش بینی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز