چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

آقای جلیلی کل داستان را بگویید!/ ادعا عجیب احمدی نژاد درباره کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۵:۴۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۹۹۳۰
آقای جلیلی کل داستان را بگویید!/ ادعا عجیب احمدی نژاد درباره کرونا
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

چهره هفته؛ اکبر طبری

در پی انتشار گزارشی در روزنامه «شرق» شماره 3860 در تاریخ سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ با تیتر «برگ جدیدی از تخلفات در لواسان»، اکبر طبری، از مسئولان سابق قوه ‌قضائیه که این روزها در زندان اوین به سر می‌برد، جوابیه‌ای برای «شرق» فرستاده است.

در بخشی از این گزارش آمده بود: «یکی از آخرین پرونده‌های پرسروصدایی که گره‌خوردن نام منطقه خوش‌آب‌وهوای لواسان با پرونده‌های فساد اقتصادی را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت، پرونده اکبر طبری، از مسئولان سابق قوه قضائیه بود. او در یکی از جلسات دادگاه خود در واکنش به صحبت‌های نماینده دادستان درباره رشوه‌ گرفتنش از متهمان دیگر این پرونده این‌طور پاسخ داد: «من و نجفی و مشایخ مثل سه برادریم. اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم، این برادرانم می‌دهند. اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم، به نام من می‌کند! این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید، به من ارتباطی ندارد. اگر آنها نیز از من بخواهند، من نیز برای آنها انجام می‌دهم». ماجرای این بخش از صحبت‌های اکبر طبری و اظهارنظر او درباره لواسان و رفقایش مرتبط با ویلا و زمین‌هایی بود که در این پرونده ثبت شده‌اند. در بخشی از پرونده طبری، نماینده دادستان، در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به تخلفات او که در ۲۲ خرداد برگزار شد، درباره این تخلفات مرتبط با لواسان این‌طور گفت: «از دیگر مفسدان اقتصادی که از کشور گریخته، حسن نجفی است که درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلاهای چشم‌نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود. دریافتی اکبر طبری از او مجموعه‌ای از وجوه نقد و ملک است و شگرد اکبر طبری برای دریافت ملک و وجوه رشوه با شیوه‌ای ماهرانه و به‌ صورت واسطه‌ای بوده است». در یک قلم یکی از املاکی که به‌ صورت رشوه بین متخلفان این پرونده ردوبدل شده بود، زمینی مشجر به مساحت هزارو ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان بوده است. طبری در واکنش به همین بخش از کیفرخواست، آن جمله معروف درباره خودش و رفقایش و به‌نام‌زدن لواسان را گفت».

اکبر طبری درباره این گزارش نوشت: در این پرونده راجع به این‌جانب هیچ جرمی اتفاق نیفتاده یا محقق نگردیده، لذا همان‌گونه که این‌جانب به شرح لایحه دفاعیه 19 صفحه‌ای مورخه 14/5/99 در جلسه دادگاه قرائت و در بعضی از سایت‌های داخلی و خارجی آمده است، در این بین قرعه قربانی‌شدن به نام بنده اصابت کرده، این‌جانب از بدو بازداشت (درحالی‌که در خارج از حوزه قضائی تهران و در شهرستان آمل بدون دریافت نیابت قضائی از شهرستان آمل ناهار میهمان منزل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و منصوب مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی بودم، در منزل ایشان توسط گروه پنجاه‌ نفره - که موجب درگیری با نیروهای حفاظتی حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی قرار گرفت - بازداشت و در ساعت سه‌ونیم شب توسط بازپرس رسیدگی‌کننده پرونده که در آن شب در بند 2 الف بازداشتگاه منتظرم بود، تفهیم اتهام نموده که در تاریخ تشکیل بیش از یکصد ساله عدلیه در آن ساعت شب سابقه نداشته است) روانه سلول انفرادی نموده لذا شاکی عمومی و سازمان اطلاعات سپاه پس از پانزده ماه (...) هیچ‌یک از ادله اثبات اتهام یا جرم را ارائه ننمودند.

خبر هفته؛ درگذشت برادر همسر رییس جمهوری

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، درباره حضور احتمالی افرادی مانند محمد خاتمی و احمدی نژاد در انتخابات سال آینده، گفت: به طور کلی نمی توانم درباره حضور آنها اظهارنظری کنم و باید صلاحیت آنها را در همان زمان بررسی کنیم و اگر مجلس شرایط جدیدی بگذارد، نمی‌دانم شامل حال این افراد خواهد شد یا خیر. اکنون اظهارنظر در این رابطه سخت است.

****

مرحوم حسین عربی برادر همسر حجت الاسلام والمسلمین بر اثر ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر سمنان، دار فانی را وداع گفت.

****

اخیرا حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، به دیدار مهدی کروبی رفت. نظری در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا که از این دیدار به عنوان یک «اتفاق خوب» و دیداری 3 ساعته یاد کرده، درباره موضوعات گفت‌وگو با کروبی چنین توضیح داد: «با مهدی کروبی درباره مهم‌ترین اتفافات روز گفت‌وگو کردیم که یکی از این اتفاقات، انتخابات امریکا بود.

همچنین درباره انتخابات سال آینده نیز گفت‌وگو کردیم هرچند در این باره صرفا به تبادل اطلاعات پرداختیم و هر کدام نظرات‌مان را بیان کردیم. بنابراین به طور طبیعی امیدواریم، همه این نتیجه‌گیری‌ها به جلسات بعدی موکول شود تا بتوانیم این دیدارها را تجدید کنیم.»

به‌ گفته این عضو شورای شهر تهران، در این دیدار بیشتر درباره انتخابات ۱۴۰۰ «تبادل اطلاعات» صورت گرفته و صحبت‌ها بیشتر حول سوال‌های کروبی درباره «تحرکات انتخاباتی»، «آگاهی از فعالیت و شانس افراد و گروه‌ها در انتخابات آتی» و همچنین «نقش گروه‌های مختلف سیاسی» در آن گذشته است.

نظری تاکید کرده که در این دیدار به هیچ عنوان درباره این موضوع که اصلاح‌طلبان یا مشخصا حزب اعتماد ملی چه باید کند، صحبتی نشده و به ‌صورت کلی، این عضو نسبتا جوان اعتمادملی و دبیرکل محصور و کهنسال صرفا درباره انتخابات گفت‌وگو کرده و فعالیت گروه‌ها و افراد مختلف را با یکدیگر مرور و تحلیل کرده‌اند.

سوژه هفته؛ اعتصاب غذا یک نماینده

نماینده اصولگرا شهر بابک در اولین نطق خود در مجلس از اعتصاب غذا خود خبر داد. او گفت که اعتصاب غذا و تحصن خود را در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس آغاز کرده است. مصطفی رضا حسینی قطب‌ آبادی در اولین اظهارنظر مطبوعاتی‌اش پس از اعتصاب غذا، دلیل این اقدام را «محلی» عنوان کرد. در ادامه مصطفی رضا حسینی قطب‌ آبادی در اظهاراتی که ایسنا آن را منتشر کرد، در پاسخ به این پرسش که اعتصاب غذای او چه دردی از مردم دوا می‌کند، در شرایطی گفته «من به عنوان بسیجی و برادر شهید و کسی که 7 شهید در خانواده داریم، پاسدار خون آنها هم هستم، طبیعی است که به عنوان نماینده که از میان مردم بلند شده‌ام، باید به فکر آنها باشم» که بعید است اعتصاب غذای او دردی از مشکلات مردم دوا کند.

او همچنین تاکید کرد: «اهل استعفا نیستم؛ محکم می‌مانم. الان اعتصاب غذا کرده‌ام و اگر خواسته‌های مردم عملی نشود، بعد از مدتی اعتصاب آب را هم به آن اضافه می‌کنم؛ به نشانه اینکه وقتی شما (مردم) آب ندارید بخورید ما هم نمی‌خوریم.»

دروغ هفته؛ صدور حکم نهایی روح الله زم ؛ فوت عطاءالله مهاجرانی

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: هیچ خبر جدیدی در مورد حکم نهایی روح الله زم منتشر نشده است.

اخباری که در این مورد در برخی رسانه ها منعکس شده مربوط به اظهارنظر تیرماه سخنگوی قوه قضائیه در مورد حکم بدوی زم است.

****

«بی‌بی‌سی فارسی در زیرنویس خودش به نقل از روزنامه الشرق ادعا کرده که عطا‌الله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد دولت اصلاحات و ضدانقلاب مقیم خارج از کشور با ضربات چاقو به قتل رسیده است.» این خبر بازتاب زیادی در رسانه ها در پی داشت اما دیری نپایید و دقایقی پس از انتشار گسترده، این خبر عجیب تکذیب شد. 

سیدعطا‌الله مهاجرانی پس از انتشار این خبر در صفحه توییترش نوشت: «من هستم! البته شکاریم یک سر همه پیش مرگ. از لطف و صفا و احوالپرسى دوستان ممنونم.» پس از این توییت جمیله کدیور، همسر مهاجرانی، نیز عکسی از او منتشر کرد که به‌ گفته او مربوط به ۲، ۳ ساعت پیش از انتشار این خبر بوده‌ و در اینستاگرام نوشت: «درپی تماس‌های مکرر، آقای دکتر خوبند. و خبر توزیعی جعلی‌است.»

****

خبری به نقل از حجت‌الاسلام درویشیان، رییس سازمان بازرسی کشور، در مورد تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان به دانشگاه شهید بهشتی جهت تاسیس دانشکده فناوری‌های نوین این دانشگاه منتشر شد. براساس این خبر، مبلغ «تخصیص‌یافته به صورت غیرقانونی و از محل اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا» انجام شده که پس از تذکر این سازمان منبع اعتبار این بودجه تغییر کرده است.

اما نهاد ریاست‌جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد و به تکذیب این مطالب پرداخت. براساس اطلاعیه نهاد ریاست‌جمهوری، «آنچه به نقل از رییس سازمان بازرسی کل کشور در یکی از رسانه‌ها منتشرشده اشتباه و احتمالا حاصل ارایه اطلاعات نادرست به ایشان بوده است.»

نهاد ریاست‌جمهوری همچنین در بخش پایانی اطلاعیه خود آورده است: «سازمان برنامه و بودجه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این موضوع، اطلاعات دقیق در این زمینه را ارایه کرده است.»

حاشیه هفته؛ درمان کرونا با شیرین بیان

خبرگزاری کار ایران، اقدام به انتشار اظهارات فاطمه محمد بیگی، نماینده اصولگرای قزوین در مجلس یازدهم، در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در این استان کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با بیان اینکه «در کشور چین طب سنتی برای کنترل کرونا بسیار نقش داشته است»، گفت: «این روزها ساعات کاری عطاری‌ها باید افزایش یابد، چراکه مطالعات ثابت کرده که شیرین‌ بیان ضد کووید ۱۹ است.» او همچنین گفت که «عطاری‌ها نباید همانند مغازه‌های دیگر تعطیل شوند. عطاری‌ها باید همانند داروخانه‌ها با ارایه داروهای گیاهی به مردم خدمت کنند و این موضوع باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.»

«حسینعلی شهریاری»، رییس کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم، در رابطه با برخی اظهارات اخیر در خصوص درمان کرونا با «شیرین بیان» به خبرنگار سیاسی برنا گفت: تا به امروز هیچ داروی قطعی برای کرونا در جهان کشف نشده و وجود ندارد.

او اضافه کرد: در خصوص ریشه شیرین بیان یا برخی داروهای گیاهی صحبت هایی مطرح می شود اما این موارد فقط کمک کننده یا شاید تاثیرگذار در روند بهبودی یا درمان کرونا هستند که حتی درمان های گیاهی هم باید به تایید سازمان غذا و دارو برسد.

جنجال هفته؛ اظهارات سعید جلیلی

«سعید جلیلی»، مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در یکی از پیام های توئیتری، برجام را خسارت محض و تعهدی یک طرفه عنوان کرده بود که تحریم بیشتر ایران نتیجه آن بوده است.

جلیلی در این پیام توئیتری نوشت: «آنها آن چه را که بیشتر بود گرفتند، حداقل را هم ندادند. حالا باز دوباره تعهدات بیشتری می خواهند؟‌»

«محسن عبداللهی»، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی، یکی از کاربرانی است که به ادعای جلیلی پاسخ داده است.

این کارشناس ارشد حقوق در پاسخ به جلیلی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مخالفین مذاکره با غرب غالبا درچند ویژگی مشترک هستند که یکی از این ویژگی ها این است که آنها خود در گذشته نمایش ناامیدکننده‌ای از مذاکره داشته‌اند.

همچنین «رضا نصری»، حقوقدان و کارشناس مسائل سیاست خارجی، در پاسخ به جلیلی طی پیامی در توئیتر نوشت: جناب دکتر جلیلی، کُل داستان را بفرمایید!

وی در توضیح «کل داستان» خطاب به دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: قانون آیسا که بستر حقوقی بسیاری از تحریم‌هاست، تمدید شد و از کنگره (به ویژه کنگره جمهوری‌خواه) انتظاری جز این هم نبود اما معافیت‌های مورد توافق در برجام تا زمان خروج ترامپ از توافق پا برجا ماند!

ادعا عجیب هفته؛ کرونا

«محمود احمدی نژاد»، رئیس جمهور سابق، در گفتگویی اینستاگرامی با ایندیپندنت فارسی به سوالاتی پاسخ داده است. او در ادعایی عجیب درباره ویروس کرونا گفته است: «کرونا که معلوم است یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمدا منتشر شده است با اهداف سیاسی. من معتقد هستم کسانی که دنیا را در صد سال اخیر مدیریت کردند، به این نتیجه رسیده اند که ساز و کارهایشان دیگر پاسخ نمی دهد، باید تغییرات اساسی بوجود بیاورند و انتشار کرونا، یکی از اهدافش پوشش دادن و تغییرات است. یعنی زمینه را برای تغییرات فراهم کنند. دستورالعمل هایی را که منتشر می کنند در دنیا بسیار گنگ است، چند پهلو و متناقض است و هر کشوری که بخواهد از آن دستورالعمل ها تبعیت بکند دچار مشکلات می شود. به نظرم در ایران هم مشکل اصلی این است که مدیریت کرونا، در تبعیت از سیاست هایی که بهداشت جهانی منتشر می کند، دارد اتفاق می افتد و همین باعث شده که مهار کرونا در ایران با مشکلات جدی مواجه شود. ما دانشمندان و متخصصینی داریم که هم بسرعت می توانند دارویش را تهیه بکنند و هم پروتکل های بهداشتی خیلی ساده ای را در اختیار مردم و سازمانها قرار بدهند که با رعایت آنها بتوانیم از آن پیشگیری بکنیم.»

خبر مهم هفته؛ تزریق گاز UF6 به سانتزیفیوژهای نسل دوم در سایت غنی‌سازی نطنز 

خبرگزاری رویترز مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد بین‌المللی گفته ایران فرایند تزریق گاز UF6 را به سانتزیفیوژهای نسل دوم در سایت غنی‌سازی نطنز آغاز کرده است.

در متن گزارش آژانس اتمی که به رویت رویترز رسیده، آمده است: «روز 14 نوامبر 2020، آژانس تأیید کرد که ایران روند تزریق ‌UF6 به آبشاری از سانتریفیوژهای IR-2 که اخیراً در سایت غنی‌سازی نطنز نصب شده‌اند را آغاز کرده است.» این خبر در ادامه توسط غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، تایید شد.

همچنین «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تائید کرد که بازرسان این سازمان به دو مکان مورد نظری که به ادعای او توسط ایران اعلام نشده بود، دسترسی کامل پیدا کرده‌اند.

وی با ادعای وجود برخی ذرات اورانیوم در یک مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده از تهران خواست تا سریعا و به طور کامل در این باره توضیح داده تا هرگونه نگرانی درباره پایندی درست و کامل ایران به موافقت‌نامه‌های پادمانی را برطرف کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز